Hamsterino Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Hva er best av disse to? Er det veldig stor forskjell? Jeg vet det er en senterhøytaler bak som er forskjellen, og at disse senterhøytalerne er de som lager snakkingen i filmer og spill. Men er det sånn på 5.1 at du bare hører snakkingen rett foran deg? Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 10. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2003 Jo, når kommer MegaWorks 6.1 anlegget? Er det veldig smart å kjøpe det? Jeg skal kjøpe meg enten det eller MegaWorks 550. Lenke til kommentar
striky Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Sjekk http://www.hjemmekino.net for informasjon om lydsystemer. Rent generelt kan jeg si at et 6.1 system har en egen senterkanal bak, men denne er ikke der for å spille av dialog ("snakking"), men for å skape et mer naturlig lydmiljø. Du får en bedre spreding bak. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Sjekk http://www.hjemmekino.net for informasjon om lydsystemer. Rent generelt kan jeg si at et 6.1 system har en egen senterkanal bak, men denne er ikke der for å spille av dialog ("snakking"), men for å skape et mer naturlig lydmiljø. Du får en bedre spreding bak. Men gir systemet deg bedre lyd? Neppe i budsjettklassen i alle fall. Flere høytalere koster som kjent mer penger og når produsenten har et bestemt pristak og holde seg til betyr det at noe annet må ofres. Som regel er det lydkvaliteten... Lenke til kommentar
striky Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Selvsagt vil man ikke få optimal lydkvalitet fra et "microanlegg" av typen som brukes til pc. Men ved "vanlige" Hifi-komponenter vil du merke forskjell. En 6.1-forsterker er jo vanligvis dyrere enn en 5.1-forsterker fra samme produsent (og produktserie). Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 La oss si at du har et budsjett på ca 20.000 til hjemmekinoanlegg. Hva gir mest kvalitetslyd for pengene, 6 høytalere og 6 forsterkere eller 5 høytalere og 5 forsterkere? Selv heller jeg mer for det siste... Lenke til kommentar
striky Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Man må selvsagt betale mer for et 6.1-system enn et 5.1-system om man vil ha samme kvalitet på alle høyttalere og forsterkere. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Man må selvsagt betale mer for et 6.1-system enn et 5.1-system om man vil ha samme kvalitet på alle høyttalere og forsterkere. Ja, det var poenget mitt også. De fleste som kjøper anlegg har en begrenset sum og bruke. Og da vil 5.1 sannsynligvis være det beste kjøpet. Lenke til kommentar
Jay Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Eller du kan bruke 20 000 på et 2.0 annlegg og få enda bedre lydkvalitet... men blir opplevelsen av filmen den samme? J Lenke til kommentar
striky Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Ja, det var poenget mitt også. De fleste som kjøper anlegg har en begrenset sum og bruke. Og da vil 5.1 sannsynligvis være det beste kjøpet. Uten tvil er kjøp av et 5.1 system det beste i dag, siden svært få filmer kommer med 6.1 lyd. Men det er ikke dumt å tenke litt fram i tid heller. Hvis jeg skulle kjøpt surround-forsterker i dag hadde jeg valgt en med mulighet for 6.1. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg har en Denon 3801 forsterker (7 kanaler) + sub. Jeg kjøpte 5.1 oppsett høyttalere (B&W 603 fornt), men fant ut at jeg kunne jo også bruke et par små høyttalere som jeg hadde oppe i taket fra før. Dermed har jeg 7.1 lyd, (altså 8 høyttalere). Dolby Digital ES og DTS ES støtter vel bare 6.1 tror jeg, så det blir lik lyd på de to bakhøyttalerene. Hvor viktig er 6.1 i forhold til 5.1? Det er veldig lite lyd som kommer fra den/de siste høyttaleren(e), men det løfter lydbildet et lite hakk. Man føler seg mer inne i filmen, siden det blir mer "bakgrunnslyd" (som f.eks. biler, vind, regn, maskiner og andre lyder som er i bakgrunnen). Det er ingen viktige lyder, men filmfølelsen blir som sagt noe bedre. Ved musikkavspilling blir rommet mer "fyllt" av lyd, slik at man ikke nødvendigvis må sitte midt mellom alle høyttalerene. Mitt råd er: Kjøp en forsterker (f. eks. Denon) som støtter 6.1/7.1. Ikke bruk for mye penger på den siste høyttaleren, den trenger heller ikke være stor. Prioriter 5.1 høyttaler-oppsett, og når du har råd kjøp en høyttaler el. to til. Eller hva med å bruke en høyttaler fra det gamle anlegget? Et annet råd når man skal kjøpe stereo/surround: Bruk dobbelt så mye penger som du tenkte i utgangspunktet. (Utvid etter hvert hvis du ikke har råd nå). Du kommer ikke til å angre! [email protected] Mer om lydstandarder: www.hjemmekino.net Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå