Gå til innhold

Hvordan instalere programmer i Mandrake 9.0?

Anbefalte innlegg

Er helt nybegyner på linux. Det eneste jeg er at jeg har prøvd Red hat for 3 år siden og da låste makinen seg helt (på skolen). Hadde tenkt å intalere et par programmer men hvordan skla jeg kjøre exe filene? Hvis jeg klikker på de skjer det ingen ting. Hva skal jeg gjøre? En annen ting er at mit kjære windows 2000 er blitt fryktelig ustabilt. Det låser seg vær gang jeg skal inn på min datamaskin og henger veldig ellers. I tilegg tar det 3 minutter fra den er ferdig med å laste windows til inlogingsskjermen kommer opp. Noen som har en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde tenkt å intalere et par programmer men hvordan skla jeg kjøre exe filene?

Viss du skal kjøre EXE-filer, må du bruke wine.

Det er en windows-emulator(egentlig ikke, Wine Is Not An Emulator)

Vil heller anbefale deg å finne linux programmer, som ofte er erstattninger for Windows-programmer.

freshmeat.net

Lenke til kommentar

Anngående at win2000 henger seg under innlogging: Har du Linux og win2000 på samme maskin? Jeg innstallerte win2000 på en partisjon her om dagen. Jeg fikk akkurat det samme problemet. Det tok en evighet før jeg fikk logget inn. Jeg vet ikke hvorfor det er et problem, men det kommet en melding om at den har funnet en "fremmed" partisjon. Noen løsning har jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Anngående at win2000 henger seg under innlogging: Har du Linux og win2000 på samme maskin? Jeg innstallerte win2000 på en partisjon her om dagen. Jeg fikk akkurat det samme problemet. Det tok en evighet før jeg fikk logget inn. Jeg vet ikke hvorfor det er et problem, men det kommet en melding om at den har funnet en "fremmed" partisjon. Noen løsning har jeg desverre ikke.

Har windows 2000 på samme maskin ja, men på hver sin harddisk. Den henegr veldig i inloggingen og når jeg skal inn på min datamaskin. Ellers går alt annet også veldig sent i windows 2000.

Lenke til kommentar

Jeg er helt n00b myself, innstalerte mandrake for en uke siden. Det jeg har forstått nå er at forksjellige linux distrubosjoner bruker forskjellige pakkesystemer for programmer. De basert på red-hat(blandt annet mandrake) bruker noe som blir klat rpm. Mens mandrake har en ?oppdatert? versjon kalt urpm. I linux kan du ikke, som i win, bare kjøre en exe fil, men du må legge til mappen du har rpm filene i som en update source, for så å kjøre urpmi (pakkenavn).

Jeg har som sagt kjørt mandrake i en uke, så dette er en vaklene newbies tips, og de inneholder sikkert mange feil. Men nå vet du i alle fall hva du skal søke i google; rpm og urpm.

Lenke til kommentar

Har også samme problem :(

Har Linux på en harddisk og Win2000 på en annen disk.Eneste merkbare er att fra dialogboksen det står noe om "....nettverk...."(husker ikke hva det står i farten) til innloggingsboksen kommer så går det flere minutter :(

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan du har satt opp systemet ditt nå, men kanskje det lønner seg å ha Linux på en egen disk, for seg selv. Jeg ser at du har 2 stykker, hvorfor ikke bruke den minste til Linux.  :)

Har satt det opp med windows 2000 på fijutsuen og linux på en partisjon på quantumen. Det henger veldig når windows skal finne partisjon L der linux ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...