Gå til innhold

Erfaringer med Linksys WRT54GL?

Anbefalte innlegg

Hei, Mamma har nettopp kjøpt ut den laptopen jeg har brukt på skolen de siste 3 årene. Dette er en veldig "basic" laptop uten store speccs men brukbar for henne. Mamma vil ha trådløst nett på denne, og jeg har nettverkskort og slikt allerede.

Har sett litt på https://prisguiden.no/product.php?productId=38359 og lurer på om denne er brukbar.

Mitt spørsmål er om det er mulig å få kablet internett i tillegg på boksen der?

Setter man den trådløse boksen etter ADSL modemet jeg har fra NGT?

Hva er forskjell på rutere og aksesspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har jeg, det er en relansering av gamle WRT54G uten herpa hardware ;)

Den duger kjempefint. Det er 4 (eller er det 5) punkt på den du kan bruke kablet i tillegg til det trådløse. Du setter den etter ADSL modemet du fikk av NGT.

Forskjellen mellom ett aksesspunt og en router er at en router deler ut IP adresser, retter trafikk til rett plass og endel andre ting, foreslår du googler litt på router for å se hvordan den virker. Ett aksesspunt er bare det. Det sørger for at trådløse signaler kan nå kablet nettverk. Du må altså ha en switch i tillegg for å koble på kablet og trådløst samtidig.

Mitt råd er å kjøpe WRT54GL og legge inn DD-WRT firmware.Originalfirmware til Linksys er så som så (den kneler routeren ved bruk av bittorrent for eksempel), men så kjøper du ikke WRT54x for å kjøre på original firmware da ;)

Med DD-WRT lagt inn får du en knall router!

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php

Advarsel: Husk å lese instruksjoene for installering NØYE og grundig og gjør dem akkurat som beskrevet, så går det så fint så.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Drar opp denne tråden igjen, tenkte å flashe firmwaren nå ettersom åpne porter sucker ass på ruteren.. Hvilke av de firmwarene linket over skal jeg ta? fant ingen som stemte med min modell

Hva i all verden er problemet med og åpne porter på denne da?

Lenke til kommentar

Hehe, burde ikke være så vanskelig nei. Men, etter jeg har åpnet de så er det fortsatt ikke åpne. Tipper det har noe med at linksysen er koblet opp etter thompsonen og at det blir en slags flaskehals der. PC-en min er kablet til linksysruteren, har ikke problemer med å åpne porter til vanlig.

Lenke til kommentar

Funker nå :new_woot:

Prøvde reset knappen i går også da men :hmm:

Uansett, takker for hjelpen!

Edit:

Når jeg prøver og gjøre noe så får jeg opp en melding om at jeg må skrive navn og passord, har ikke noe navn eller passord jeg..

admin som var standard med linksys firmware funker ikke :hm:

Edit2: Fandt det ut :grin:

Username: root

Password: admin

Endret av LockNess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...