Gå til innhold

usikker på fargekoden på bass elemt

Anbefalte innlegg

etter å ha restanuert pappa sine gamle høgtalara/byta bass og mellomtone) var jo alt flott.

men da eg tok ut elemta no for å male kassa då oppdaga eg at på venstre bass og høgre bass va ulikt kopla.

altso at i kassene har eg svart og rød kabel til bassen. men sida dei va kopla ulikt veit eg ikkje kva fasiten er.. eg trur eg ikkje hørte forskjell på lydkvalitet, men eg veit ikkje.

skal svart kabel på Minus eller Pluss polen?

skal rød kabel på Minus eller Pluss polen?

(kan ha i bakhaudet at dette anlegget er gammalt)

takk for konkrete svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld meg, men bruk stor bokstav etter punktum. Blir lettere og lese. Og ikke minst riktig.

Men! Sett på musikk med litt bass. Deretter stiller du deg midt i mellom høyttalerne. Er bassen borte eller lydbildet rart, er det feilkoblet. Er du usikker prøver du bare å bytte om på den ene høyttaleren for å se om det blir forskjell da.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men bruk stor bokstav etter punktum. Blir lettere og lese. Og ikke minst riktig.

Men! Sett på musikk med litt bass. Deretter stiller du deg midt i mellom høyttalerne. Er bassen borte eller lydbildet rart, er det feilkoblet. Er du usikker prøver du bare å bytte om på den ene høyttaleren for å se om det blir forskjell da.

9120002[/snapback]

skal passe bedre på rett skrivinga mi :blush: :!:

men ok. skal teste det ut

Lenke til kommentar

En annen måte å sjekke polariteten på en basshøyttaler på, er å koble til et 9v batteri en kort stund. NB!- dett bør gjøres rett på basselementene, det er ikke sikkert at mellomtone og diskant liker dette. Merk deg hvilken vei elementet flytter seg, om det "skyves ut" eller "trekkes inn" Gjør det samme på den andre høyttaleren. Hvis de reagerer på samme måte når du kobler la oss si +polen på batteriet den samme polen på elementet, så har du lik polaritet.

Ikke "lek" med dette, det er ment for å teste, kun et kort "støt". Er du uheldig, kan du brenne av spolen i elementet.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...