slippern Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) har denne linjen: $q = mysql_query( "SELECT id, username FROM brukere WHERE id='{$_SESSION['username']}'" ); hvordan legger id i en variabel? sånn at når jeg trykker på denne linken: <a href='index.php?side=profil&id=$id'>Profil</a> så skal IDen til den som er pålogget komme i $id Endret 22. juli 2007 av slippern Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Er ikke nødvendigvis den mest optimale måten å gjøre dette på, kommer ann på om du skal ha ut en eller flere rader av query'en. PHP <?php$q = mysql_query("SELECT id, username FROM brukere WHERE id='".$_SESSION['username']."'"); $id=mysql_fetch_row($q); echo '<a href="index.php?side=profil&id='.$id[0].'">Profil</a>'; mysql_free_result($q); ?> Det kommer litt ann på hvordan webserveren er satt opp, men du bør bruke & i stedet for & når du bruker flere parametere i url'en, hvis du ønsker at siden skal valideres i http://validator.w3.org/ Sjekk ut: mysql_fetch_array() mysql_fetch_assoc() mysql_fetch_row() Forskjellen på de tre er hvordan du henviser til feltene i array'en. mysql_fetch_array kan du bruke både nummer og navn, f.eks $id[0] og $id['id'] er det samme. mysql_fetch_assoc bruker kun navn, så da må du bruke $id['id'] mysql_fetch_row bruker kun nummer, altså $id[0] (0 er første felt i select'en). Jeg bruker mysql_fetch_row hvis jeg har få felter i selecten, og mysql_fetch_assoc hvis det er mange, jeg syntes det blir enklere slik, bruker aldri mysql_fetch_array. Alle fungerer så det blir opp til deg hvilken metode du ønsker å benytte deg av Endret 22. juli 2007 av crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå