Gå til innhold

Tørker tonene på en Laserskriver.?

Anbefalte innlegg

Har nå en litt dyrere epson multifunsjon skriver, men det koster noe horribelt for blekk til denne, å vi har problemer med at blekket tørker ut mellom hver gang vi bruker den, så hver gang er det en 20min jobb med å få åpnet de å få til fin utskrift igjen, noe som tar mye blekk og tid...

Så, hva med en s/h laser.?

Tørker tonene på den, eller er den klar til bruk selv om den blir stående i 14dager ubrukt.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lasertoner er ca. 50% plastikk og er dermed allerede fullstendig tørt. Det er ingen dyser slik som i en blekkskriver. Toneren blir bare kastet på trommelen, og det som blir til overs (dvs. det som ikke fester seg) blir slengt tilbake dit det kom fra. Statisk elektrisitet blir brukt for å feste toneren til trommelen, og deretter arket, så det er fortsatt en fullstendig tørr prosess. Det siste steget i prosessen er å smelte toneren slik at den sitter helt fast i arket. Dette gjøres ved at arket rulle igjennom en oppvarmet "valse" som varmer opp arket og toneren. Det er dermed ingen prosess i en laserskriver hvor det er dyser eller noe annet som hånterer noe flytende.

Lenke til kommentar

Takker for kjappe & utfyllende svar.!

Så til sort hvitt så er laser den desidert beste veien å gå...

Ingen ulemper med de billigere skriverne.?

Edit: bokstavmangel..

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Til utskrift av tekst, utskrifter fra websider, etc. er det helt greit med en billig s/h-laser. Du vil nok merke en forbedring i kvaliteten i forhold til en blekkskriver, og ikke minst vil du merke at papiret ikke er ødelagt av flytende blekk når det kommer ut :)

Forskjellen mellom en dyr og billig skriver kan f.eks være følgende:

- Pris på toner (!!)

- Utskriftskvalitet.

- Drivere og tilkoblingsmuligheter.

- Utskrift- og oppvarmingshastighet.

Sjekk for all del punktet jeg uthevet. Det er store forskjeller der.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på

Lexmark : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319852

er 600kr for tonen litt vel litt dyrt.?

600/2000=0,3kr pr side

Oki : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=300408&view=detailed

350kr for 2500sider...

350/2500=0,14 pr side...

kanskje gå for den i stede.?  :hmm: 

Den har ikke nettverk igjen, men ikke et absolutt must det...

9119591[/snapback]

Jeg har hatt denne (samsung clp-300n) i noen måneder og er kjempefornøyd :thumbup:

Den er riktignok litt dyrere enn de du har sett på, men du får i tillegg farger og nettverkstilkobling. Skriveren her også bra ytelse (bra prosessor) og 64 MB minne som også er bra. I tillegg er skriveren svært liten og nett til fargelaser å være.

Skriveren har også en bra driver, der man feks kan sette opp utskrifer som 'ukast' som bruker mindre toner, men fremdeles ser veldig bra ut.

I følge spesifikkasjonene på tonerene til denne samsungen koster en side med svart skrift ca 20 øre.

Lenke til kommentar

Eg har den Lexmark e120n skriveren du linket til over, og kan ikke noe annet en å anbefale den.

Eg har nå hatt min i 1,5 år, er fortsatt på første tonerkasset, og enda ingen problemer med hverken driver, bruk eller utskrifter i forbindelse med lite brukt tonerkasset(er nede på 20-30% toner igjen, så den blir ikke brukt så mye).

Eg er enig med jonepet i argumentene for å evnt kjøpe en dyrere skriver, men dette var for min del et impulskjøp eg ikke angrer på. Tonerkassetene er jo i nærheten av hva en ny lik skriver koster, men tross dette kommer eg ikke å bytte ut skriveren før evnt problemer/ustabilitet melder seg. Og når eg må kjøper toner så sjeldent så er det ikke noe problem. Den gamle hp psc skriveren måtte ha nye blekkpatroner ca en gang i halvåret og kostet med der ca 1000 kr pr år i drift, pluss alle problemene med blekkutskrifter(dårligere kvalitet, tregere osv).

Lenke til kommentar
Hvordan er fargelaser på foto...?

Om fargelaser ikke er brukbar til fotoutskrift (type sette i album/ramme inn) så trenger jeg ikke farger, bruker eurofoto til slikt, billigere det..

9122523[/snapback]

Ikke i nærheten av det blekkskriver kan oppnå med brukbart papir, men samtidig er ikke blekkskriveren i nærheten av det laser kan oppnå på vanlig papir.

Kvaliteten er ganske grei, men du vil aldri få "glans"-funksjonen som du får med skikkelig papir i en blekkskriver. Putter man slikt papir inn i en laserskriver er det mulig at man får en pastklump ut, om den faktisk kommer ut. Mulig det finnes spesialdesignet papir for akkurat det slik som med transparenter som ikke smelter fullstendig.

Skal man sette i ramme som skal henges opp, så tror jeg det skal gå greit, fordi de fleste sitter ikke og ser inn i en ramme på en halvmeters avstand.

Skal man kjøpe fargelaser, så er det helt andre kriterier man må se etter. Jeg har en CLP-500 fra Samsung, som da jeg kjøpte den var det aller billigste man fikk tak i (under 4k). Problemet med den er at den hiver haugevis med toner i søppla, fordi den ikke kan returnere ubrukt toner tilbake til kassetten. Man har da en boks frempå som med jevne mellomrom må tømmes. Den inneholder en blanding av alle farger, så det er ikke noe å samle på. Denne skriveren har også noen flere moduler som må byttes med jevne mellomrom. Dette er f.eks trommelen som skal byttes pr. 50 000 sider (èn fargeside = 4 sider) (på s/h er trommelen integrert i tonerkassetten), og i tillegg et transportbånd som egentlig også skal byttes. Vet ikke hvor nødvendig det er enda, da det ikke har blitt noe problem med det enda.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar, har lært en god del, fagelaser høres jo nesten ut som en dårlig deal...

Føler jeg blir litt nissen mot strømmen for nå har jeg bestilt Oki Laser B4100 , synes pris pr side betyr endel...

Da Lexmarken ble dobbelt så dyr pr side...

Riktignok ser den Oki skriveren ut som noe fra 1988, men regner med det er et vell-prøv design, jeg gjemmer den uansett unna i skapet...

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar, har lært en god del, fagelaser høres jo nesten ut som en dårlig deal...

Jeg er helt uenig i at fargelaser er en dårlig deal, selv om blekk nok gir bedre glossy fotoutskrifter. Disse fotoblekkutskriftene er jo ikke så holdbare og med tanke på fukt og damp blir de fort stygge. Jeg bestiller fotoutskrifter fra fotolabber, som gir det beste og mest holdbare resultatet.

Når det gjelder en fargelaser har den mange flere bruksområder enn bare fotoutskrifter: invitasjoner, sanger til ulike anledninger, barna kan skrive ut ting de har laget på pc'en, når du skriver ut noe blir det slik det er på skjermen (ikke som svart/hvit tv fra 1970) og så videre. Alt i topp utskriftskvalitet og suveren holdbarhet.

Jeg finner stadig flere gode bruksområder og er glad jeg har en fargelaser. :tease:

Endret av poen
Lenke til kommentar

Jeg er totalt enig i innlegg over. Fargelaser er perfekt til sånn generell bruk. Man får greie farger når en trenger farger, f.eks skriver ut fra websider eller skriver ut små biler en trenger, men altså ikke til akkurat den fotoutskriftdelen. Ikke er det så dyrt heller, selv om f.eks til den skrivere jeg har så koster fullt sett med toner 4000kr. Jeg skriver stort sett bare med den i svart-hvit-modus uansett, men den gangen jeg trenger farger, så er den funksjonen grei å ha. I motsetning til blekkskrivere kan jo faktisk fargetonerkassettene stå ubrukt i flere måneder uten at de blir ødelagt.

Btw. har CLP-500 en ganske kul funksjon som ikke mange andre billige skrivere har, nemlig at den støtter direkte utskrift av dobbelsidige ark uten at en trenger å putte arkene tilbake for å skrive på andre siden. Greit om man har lite ark og trenger å skrive ut en manual på noen sider f.eks.

Men hvorvidt det er verdt å betale ekstra for det er en annen sak. Man må noe opp i pris på en fargelaser for å få samme økonomi- og kvalitetsnivå selv på s/h-utskrift på billige s/v-lasere.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...