Gå til innhold

P5K Delux eller vente på x38?

Anbefalte innlegg

Topicen sier det meste - er klar for en update og da blir det mest sannsynlig snakk om 6850 + 8800GTX.

..men, samtidig så lurer jeg på hva x38 byr på. Vet blant annet at pci-e skal oppdateres til 2.0? Når kommer i så fall de første 2.0 kortene?

Kommer x38 til å støtte ddr2 eller blir jeg nødt til å gå for ddr3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X38 kommer til å utnytte DDR3 minne bedre en P35, det vil også by på litt høyere ytelse. P35=kommer til å bli et vanlig brikkesett, med andre ord ikke noe spesielt. Kan sammenlignes med Intel p945 eller hva det nå heter. X38= High end, dette er det du bør få ta i dersom du skal ha noe skikkelig svært noe. Kan sammenlignes med 975x. :)

Jeg ville ha ventet til x38, men er nå ikke helt sikker på når det blir lansert.

Jeg skal kjøpe PC til høsten og kommer til å kjøpe P35 dersom ikke X38 kommer før Jul. Men X38 vil vere det beste valget. Kommer nok til å gå for X38 her, dersom det blir en tidlig lansering vel og merke. Noen som har hørt noe om lanseringen? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

X38 vil gi en generell stor økning i ytelse (har lest flere tester hvor samme hw oppsett gir 20-30% økning i forhold til p965).

Et annet poeng er at støtten for kommende prosesorer, pci 2.0, DDR3 osv vil ha MYE å si fremover...

Et av problemene med X38 har visstnok vært at de avgir MYE varme, og det spørs jo også hvor stabile de første driverne og bios er i begynelsen...

Lenke til kommentar

Ja - har tenkt samme tanke mindtooth. Lurer på om jeg bare like greitt skal se litt på P35 kort nå og heller bytte til neste år. Men skal iallefall vente en liten stund til og se om det dukker opp noen x38 kort.

Noen som vet om det eksisterer noen tidliger tester eller lignende? 20-30 % ytelse .. hvor har du fått de tallene fra?

Lenke til kommentar

Har selv P5K Deluxe kortet og er veldig fornøyd med det så langt.

Synes det klokker veldig bra med quadcore også, noe mange hovedkort sliter med. Hadde selv et Asus P5N-E Sli som klokket veldig greit med en E6600 (3,6ghz+), men når jeg satte en quadcore i det hovedkortet så knelte det med en gang.

Har ikke hatt noen form for ustabilitet eller noe sånt i vertfall.

Så er ikke noe dårlig kjøp det vertfall...

Det at X38 støtter DD3 er jo greit, men DDR3 er så sinnsykt dyrt i forhold

til ytelsen foreløpig. Jeg er en person som bytter hardware relativt ofte, men det kunne ikke falle meg inn å ha kjøpt DDR3 ram nå, spesiellt med så bra DDR2 ram du kan få til en billig penge nå.

Og hvis du alltid skal vente på det nye store som skal komme, så ender du opp med og aldri få kjøpt noe. Kommer alltid noe nytt i dataverdenen :)

Vinci

Lenke til kommentar
X38 skal vel også støtte både CrossFire of SLI på samme hovedkort. Det er vel en flott feature :D

9131725[/snapback]

Virker som at det blir store forskjeller mellom P35 og X38 i forhold til det det har vært mellom P965 og 975X, selv om jeg vil karakterisere forskjellene mellom P965 og 975X som nokså markante.

Lenke til kommentar

Har rotet litt rundt i linkene til Ankh og fant dette - tydeligvis har noen fra OCZ blitt invitert og fått lov til å se på noen referansekort Intel har liggende ..

---------------------

I would like to add one comment to this P35 vs X38 discussion.

Not too long ago I read a post by Tony, of OCZ. If I recall the story correctly, it went something like this...

He and others had spent some time meeting with Intel and given the opportunity to discuss this new chipset (and maybe even try out some reference type Intel boards) and he posted that this was really going to be an overclocker's dream chip. He indicated that performance would be raised to new levels.

The bottom line, though, is that the new chipset, combined with Micron's new DDR3 Z9 chips capable of DDR2-2000 speeds (see my thread in the Memory section linking to an Anandtech review) is going to be a monster!

I do believe that it will make DDR2 and P965 / P35 rigs appear slow, by comparison (they will actually be quite fast, but will just compare poorly in benchmarks).

I will try to locate that post and provide a link. I usuallly bookmark stuff like that, but for some reason, did not do it. I'll see what I can find.

Edit #1:

That didn't take long...and its bookmarked now. Link follows the quoted post.

In this case, it would appear that good things come those who wait.

Post by Tony

Intel openly talking overclocking!

--------------------------------------------------------------------------------

Intel kindly invited me to the series 3 chipset launch...openly talking about over clocking was quite refreshing

Seems many are impressed with P35...fact is Intel a have put a huge amount of work into X38 over P35 for over clocking, so much so they have designated the chipset as unique away from the 35 line...so this chipset is the first purpose build over clocking monster we will see from them....for one I can NOT WAIT!!

PCIE 2.0, dual 16X, enhanced FSB and latency tweaking with a much improved memory controller all lead to a platform Intel hopes will destroy the enthusiast market...I for one know some have already run SLI on this chipset and seen 8 to 10% gains in speed over 680i with first revision silicon, so its looking real good for when NV give in and grant Intel a full SLI lisence

Late August is when the boards will launch...so if you can just wait a little longer and resist P35 you will have what looks to be the fastest platform available this year.

T

http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=178

Edit #2:

Additional discussion over at XS...just opinions.

http://www.xtremesystems.org/forums/...d.php?t=148932

------------------------

hentet fra http://www.ocforums.com/showthread.php?p=5131969

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...