MrGod Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Hei! Eg har to maskiner med 100Mb nettverkskort i.. Den ene er stasjonær og den andre er bærbar. Når jeg bruker krysset kabel mellom maskinene får jeg en maks overføringshastighet på 1500 kB/sek. Horibelt med tanke på at jeg får 8000kB/sek med begge maskinene ved bruk av svitsj eller HUB. Noen som kan forklare meg hvorfor? og evt. forklare meg hva jeg skal gjøre for å få opp mot 8000 kB/sek? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Det er nok bare en dårlig kabel du har (feil koblet) . Prøv med en annen så skal du se .. Lenke til kommentar
555 Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Er ikke 10Mb maks for krysset kabel da? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Nei , jeg har kryssede kabler som tar 100mbit . Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Det har ingenting med om de er krysset eller ikke. De er helt like uansett. Det eneste som er forandret er jo et par i ene pluggen. Lenke til kommentar
MrGod Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Det har ingenting med om de er krysset eller ikke. De er helt like uansett. Det eneste som er forandret er jo et par i ene pluggen. Vet ikke om jeg har krysset den etter standarden.. men er det vel bare fargen på kablene som er forskjell.. ? Tror du det hjelper med en ny kabel? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 En krysset kabel er helt lik en vanlig kabel, men pluggen i ene enden er koblet litt anderledes. Det vil nok hjelpe med ny kabel, ja... Lenke til kommentar
MrGod Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 En krysset kabel er helt lik en vanlig kabel, men pluggen i ene enden er koblet litt anderledes. Det vil nok hjelpe med ny kabel, ja... ok.. får lage meg en ny kabel da... takk for hjelpen Lenke til kommentar
NeverMind Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Er det noen her som vet hvor en får kjøpt en 20 m lang krysset kabel? Lenke til kommentar
MrGod Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Er det noen her som vet hvor en får kjøpt en 20 m lang krysset kabel? du får kjøpt trommel.. Vil tippe at en eller annen butikk der de driver med reparering av datamaskiner, har de kabel på trommel som de sikkert kan lage en til deg for en rimelig penge... Går du på en skole.. kan du sikkert få kjøpt der.. gjorde jeg ihvertfall.. Lenke til kommentar
NeverMind Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Tenkte å kjøpe en her på nettet. Hvor? Mange som selger, men ikke så lange som 20 m... mvh nevermind... Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 På Clas Ohlson får du kjøpt 25 meters krysset TP-kabel til 298 kr pluss frakt. Se under Datatilbehør -> Datakabler -> Nettverkskabler. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Kan du ikke bare kjøpe en switch da?, det gjorde jeg selv om det ikke var nødvendig Lenke til kommentar
chimera Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 100Mbit skjermet kryssa kabel= 12,6MB/s UTP RJ-45 Krysset Funker fint. Lenke til kommentar
GuzGoose Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Er det noen her som vet hvor en får kjøpt en 20 m lang krysset kabel? Clas Ohlson selger kryssede tp kabler til 279,- Lengden er 25m hvis det er langt nok http://www.clasohlson.no/ Lenke til kommentar
MrGod Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Har skiftet kabel... Får nå 8000 kB/sek fra den stasjonære til den bærbare. Motsatt vei får jeg bare 1500 kB/sek som jeg har hatt tidligere... Jeg har tenkt på svitsj.. men jeg vet ikke om jeg gidder det... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Det har nok ikke noe med kabelen å gjøre (PC'n merker ikke om det er den ene eller andre kabelen) Det har nok mer med nettverkskort å gjøre. Det virker som om de ikke finner den samme 100Mbit protokollen når de er koblet sammen. HUB'en eller switchen "oversetter" protokollene slik at du får 100Mbit. Jeg vil altså tro at ny kabel ikke vil hjelpe, men prøv: * sjekk innstillingene i windows og evt * nye drivere til nettverkskortene og evt * kjøp switch/hub eller nettverkskort som jobber bedre sammen (helst samme merke) Lenke til kommentar
MrGod Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Det har nok ikke noe med kabelen å gjøre (PC'n merker ikke om det er den ene eller andre kabelen) Det har nok mer med nettverkskort å gjøre. Det virker som om de ikke finner den samme 100Mbit protokollen når de er koblet sammen. HUB'en eller switchen "oversetter" protokollene slik at du får 100Mbit. Jeg vil altså tro at ny kabel ikke vil hjelpe, men prøv: * sjekk innstillingene i windows og evt * nye drivere til nettverkskortene og evt * kjøp switch/hub eller nettverkskort som jobber bedre sammen (helst samme merke) Takk for svar Hvilke innstillinger i windows tenker du på.. Jeg prøvde med å sette gateway til den andre maskinen, men det såg ikke ut til å gi noe bedre resultat. Det hjalp faktisk med ny kabel.. men bare ene veien.. riktignok feil vei for min del... har 3COM på stasjonære og Realtek på Bærbare.. Ser ut som svitsj er eneste mulighet.. spørst om det er verd det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå