Gå til innhold

Anbefal objektiv for lang avstands bilder!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen her gi meg litt tips i forskjellige prisklasser her fra 3000 til 9000 kroner ca. Tips til bra objektiv, helst Canon som du kan ta flotte bilder fra lang avstand. :dontgetit:

9117966[/snapback]

Du får et brukt

300mm f/4L IS USM eller

70-200 f/2,8L USM for ca 8-9000.

Da har du meget bra kvalitet.

Ellers om du ikke trenger blender 2,8 på 70-200,

så får du veldig mye for pengene i en

70-200 f/4L ca6400,- ny og ca5000,- brukt.

Ellers har du den fullt brukbare rimeligere typen:

Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM ca 5000,- nytt og ca 3-3500 brukt.

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM < Noen erfaringer, + og -? Noen? :)

9192015[/snapback]

Jeg er kjempefornøyd med dette objektivet. Det er skarpt, gir fine farger og ISen fungerer over all forventning.

Men det må samtidig sies at jeg har null erfaring med Canons L-optikk. Jeg er ikke i tvil om at 70-200mm f/4L (til omtrent samme pris) er overlegen både når det gjelder optisk kvalitet og byggekvalitet. Du må nesten vurdere hva som betyr mest for deg. For meg veide IS og de ekstra 100mm på telesiden tyngst. Jeg følte også at jeg ikke var helt "verdig" å eie et hvitt objektiv, all den tiden jeg er en ganske middelmådig fotograf. :cry: Men sånn er det jo egentlig bare tull å tenke.....

Lenke til kommentar

Likte godt det du sa der, fikk klarert tankene mine! Vurderer faktisk og vente og spare opp til f/4L 200mm.

Men hvis jeg skal ta bilde av en fugl/hauk som er langt vekke, så er kanskje 200m for kort? 300m gir meg bedre bilde?

Jeg er usikker. Men sier seg selv, spørs hvor langt den er vekke men... Ja :) Bare jatter litt nå.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg skal ta bilde av en fugl/hauk som er langt vekke, så er kanskje 200m for kort? 300m gir meg bedre bilde?

Først, det er 200mm og 300mm...

Ville også kikket på Tokina 80-400 dersom du ønsker å fotografere fugl. Selv om det tydeligvis er storfugl du jakter på, kan de fort være langt unna. Den ligger på rundt 6000, og har ikke IS, så et stativ kan nok også være en idé å spare til. Mye gjør man likevel med monopod.

Når det gjelder 70-200 f/4L IS, er det kanskje dét skarpeste zoomobjektivet til Canon noensinne, i hvert fall blant topp tre. Selv om du fjerner Canon vil det hevde seg blant topp tre, så vidt jeg har skjønt. Det er med andre ord omtrent så bra optisk som det er mulig å lage glass per i dag. Versjonen uten IS har annen optisk kontruksjon, og er "billigere" og ikke fullt så skarp (vi snakker likevel om Porsche 911 vs. Porsche Carrera GT her, for å sette en sammenlikning).

Lenke til kommentar

Først, det er 200mm og 300mm...

Ville også kikket på Tokina 80-400 dersom du ønsker å fotografere fugl. Selv om det tydeligvis er storfugl du jakter på, kan de fort være langt unna. Den ligger på rundt 6000, og har ikke IS, så et stativ kan nok også være en idé å spare til. Mye gjør man likevel med monopod.

Når det gjelder 70-200 f/4L IS, er det kanskje dét skarpeste zoomobjektivet til Canon noensinne, i hvert fall blant topp tre. Selv om du fjerner Canon vil det hevde seg blant topp tre, så vidt jeg har skjønt. Det er med andre ord omtrent så bra optisk som det er mulig å lage glass per i dag. Versjonen uten IS har annen optisk kontruksjon, og er "billigere" og ikke fullt så skarp (vi snakker likevel om Porsche 911 vs. Porsche Carrera GT her, for å sette en sammenlikning).

9192341[/snapback]

Tusen takk! Beste svaret jeg kunne få! :D Da finner jeg dette ut ;)

Men det blir jo litt 6.249 vs 11.499?

Er det verdt og betale dobbelt så mye for? :O

Endret av JohnsonsWhatever
Lenke til kommentar

9192279[/snapback]

Jeg er ikke sikker på om noen har gjort dette klart, men det er ikke primært snakk om "bedre" eller "dårligere" bilde.

Med et crop-kamera (som jeg holder det for sannsynlig at du har), så vil et teleobjektiv med et gitt antall mm, f.eks 200mm (som 70-200mm "zoomet helt inn") kunne la deg:

• Fylle hele bildet med et motiv som er 33 meter stort og 300 meter unna
  • Fylle hele bildet med et motiv som er 3.3 meter stort og 30 meter unna
  • Fylle hele bildet med et motiv som er 0.3 meter stort og 3 meter unna

Avstanden du greier å fokusere på bestemmes av objektivets "macro-egenskaper", objektivene som er nevnt i denne tråden har ikke spesielt god nær-fokus, og derfor er det umulig å fylle hele bildet med en veldig liten ting selv om du går kloss innpå, siden det er umulig å fokusere.

Du kan generelt ta bilde av ting som er uendelig langt unna, men objektivets "mm" avgjør hvor stor andel av bildet de vil fylle. Hvis du tar bilde av små fugler på stor avstand så vil du kanskje ikke greie å fylle hele bildet med en vanlig 18-50mm normalzoom, mens en 70-200mm telezoom vil gi deg større sjanse for å greie det.

Se forøvrig denne linken:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-lenses.htm

A
             |
             |vidvinkel     normal     tele
fokuserings- |
avstand      |
             |
             |                    macro
             |
             ------------------------------->
                             brennvidde (mm)

*En vidvinkel lar deg ta "breie" bilder, altså langt ut til høyre og langt ut til venstre

*Et normal-objektiv gir omlag samme perspektiv som det vi ser, og er det viktigste for mange

*Et tele-objektiv lar deg fylle hele bildet med et motiv som ser lite ut

*Et macro-objektiv lar deg fokusere veldig nært objektivet, men kan ha enten "bred" eller "smal" brennvidde

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Til informasjon ble det lagt ut en seks uker gammel EF 70-300mm IS USM for salg på foto.no i dag. Den selges med UV-filter (som er veldig greit å ha for å beskytte frontlinsa) og 1,4x extender som gir deg 420mm som maks brennvidde.

Selger oppgir ikke pris men ber om bud. Kunne kanskje være av interesse for trådstarteren?

Endret av magnus74
Lenke til kommentar
Til informasjon ble det lagt ut en seks uker gammel EF 70-300mm IS USM for salg på foto.no i dag. Den selges med UV-filter (som er veldig greit å ha for å beskytte frontlinsa) og 1,4x extender som gir deg 420mm som maks brennvidde.

Selger oppgir ikke pris men ber om bud. Kunne kanskje være av interesse for trådstarteren?

9193059[/snapback]

Går ut i fra at det er Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM han snakker om her. Tror ikke autofokus fungerer med extender med dette objektivet.

Jeg har selv Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM på mitt 30D.

Jeg er fornøyd med Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Perfekt til å fotografere hunder i fart, hester og ender. Kan bli litt trang for portretter. Også gode macroegenskaper. Men minimumsavstand 1,5m. På denne avstanden fyller du et bilde med en sommerfugl.

Til fuglefoto ville jeg valgt et objektiv med bedre tele. En mer ekstrem variant er Sigma 170-500mm F/5-6.3 APO DG for Canon til 7500 kroner.

Dette objektivet er et bra budsjettobjektiv. Har sette mange fantastiske bilder med dette objektivet på foto.no. Husk stativ!

Lenke til kommentar

9193059[/snapback]

Går ut i fra at det er Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM han snakker om her. Tror ikke autofokus fungerer med extender med dette objektivet.

Jeg har selv Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM på mitt 30D.

Jeg er fornøyd med Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Perfekt til å fotografere hunder i fart, hester og ender. Kan bli litt trang for portretter. Også gode macroegenskaper. Men minimumsavstand 1,5m. På denne avstanden fyller du et bilde med en sommerfugl.

Til fuglefoto ville jeg valgt et objektiv med bedre tele. En mer ekstrem variant er Sigma 170-500mm F/5-6.3 APO DG for Canon til 7500 kroner.

Dette objektivet er et bra budsjettobjektiv. Har sette mange fantastiske bilder med dette objektivet på foto.no. Husk stativ!

9194294[/snapback]

Har litt lyst gå for Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM til mitt Canon EOS 400D.

Jeg kommer til ta MANGE hunde bilder.

Lenke til kommentar

9193059[/snapback]

9194294[/snapback]

Jepp, det er den han snakker om :thumbup: Det kunne vel ikke vært så mye annet egentlig, bortsett fra den DO-varianten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...