ventle Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Har en Audi 80 B4 (1992-modell, 2.0E 85 KW, motorkode ABK) som sliter med ett syndrom som synes å være typisk for denne modellserien av Audi 80. Problemet ligger i at det smeller godt i bakakslingen hver gang bakhjulene kjører over humper, i tillegg er bilen synlig lavere bak enn foran (det dreier seg kanskje om to-tre cm forskjell). Jeg har fått antydet at dette skyldes utslitte opphengsforinger (dempere og fjærer er allerede byttet, uten resultat). Jeg tok en tur på AutoProductsNord for å høre på pris på slike, den var ikke så alt for avskrekkende, men han jeg snakket med der mente også at problemet kan skyldes utslitte stabiliseringsstag i bakre hjuloppheng, og at jeg burde/måtte finne ut hvilken av de to delene som måtte byttes. Spørsmålene er da: - kan ikke huske å ha sett noen stabiliseringsstag da jeg byttet fjærer/dempere. Er det egentlig slike på Audi 80 med fremhjulstrekk? (den har som kjent stiv bakaksling) - hvor sitter evt. slike stag, og hvordan fastslår man om de er utslitte? er de fysisk deformerte, eller er det på annen måte mulig å se det visuelt? - Dette regner jeg med skal være greit å finne ut av, men spør likevel: hvor sitter opphengsforingene? er det der bakakslingen er festet i støtdemperne, der bakakslingen er festet i karosseriet, eller ett annet sted? Bonusspørsmål, for dem som vet: - hvor ofte bør/skal registerreim skiftes på denne motoren? - hva slags deler skal/bør/kan skiftes samtidig med reg.reim? - hvor langt serviceintervall har den? på forhånd takk Endret 22. juli 2007 av ventle Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Foringene sitter der bakstillingene er festet i karroseri. Regreim- helt ærlig så vet jeg ikke nøyaktig, men normalt for vag rundt den tiden er 60.000/90.000km eller vært 5.år, det som kommer først. Strammehjulet til reima bytter man selvsagt samtidig og alle reimene som man må demontere når man bytter er like greit å bytte samtidig, gjør et verksted det så betaler du jo bare for delene uansett siden de må av med de. Endret 22. juli 2007 av trra Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Tror registerreimintervallene står i brukerhåndboken til bilen (på min er det hver 120 000.), men de fleste bytter vel hver 70 - 90 000. km. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 har dessverre ingen brukerhåndbok dessuten fins ingen servicehistorikk, så jeg tenker å bytte reg.reim snarest uansett. Men greit å vite hvor lenge jeg kan vente til neste gang. Ellers takk for svar Ingen som vet noe om hvorvidt det er stab.stag bak på Audi 80 B4 med tohjulstrekk? Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Har kikket litt i delekatalogen og ja noen kommer med det staget, men det skal være ganske lett å se, står på tvers av bakstillingen ser det ut som. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 ok, da finner jeg vel ut det når jeg begynner å rote inni der. takk for hjelpen Lenke til kommentar
colakork Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Skift opphengsforingen du, ville heller trodd det var det dersom det smeller når du kjører over dumper. Smeller det når du bremser? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 ingen smell ved bremsing nei, men det skal sies at bakbremsene tar utrolig dårlig. Bakbremsene skal fikses i samme omgang, så vi får se om det skjer noe når disse blir litt kvassere... Men da blir det vel en tur innom AutoProductsNord og bestille foringer i morgen, så får vi se hvordan det går... takker for innspill Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 har da vært på AutoProducts. Det viste seg at mine mistanker var riktige, det er ikke stab.stag i bakre hjuloppheng på tohjulsdrevet Audi 80. Han jeg snakket med sist hadde ikke skjønt at han så på reservedeler til Audi 80 quattro, og der er det naturligvis ett annet oppheng bak. Så nå ble det handlet to stk. Foring bakarm til den nette sum av kr. 500,- pr stk lange netter i garasjen venter til helga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå