Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rengjøring/maling av bremsekaliper


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å rengjøre bremsekaliperene og male de rødt.

 

Det er mye rust rundt kaliperene. Lurer på hva man skal bruke for å fjerne det enkelt, annet enn å børste med stålbørst el.l ? Finnes det noe kjemiske væsker som rask fjerner rusten?

 

Jeg har da tenkt å male de rødt etter at de er rengjort. Kan jeg bare kjøpe fargespray og spraye i vei eller burde jeg anti-rust behandle el.l før jeg sprayer?

 

Jeg har aldri gjort dette før, så det hadde vært fint med råd :D

 

Dette gjelder en VW Passat 1.9Tdi, 110hester, 99-mod, sedan, KM 275.000

 

 

Takker på forhånd

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være ganske tykke og harde lag med rust der. Forsøk å se om det løsner noe ekstra med hammer og meisel (skrujern). Etterpå kan du smøre på sånn rosa rustspiser du kan få på bensinstasjoner (av typen som inneholder fosforsyre) flere ganger for å etse vekk rusten slik at du sitter igjen med grått stål. Bruk så en (lys) grunning av en type som er anbefalt for malingen du tenker å bruke. Regn ikke med et langtidsholdbart resultat med vanlige typer maling da det er et tøft miljø der (vann, salt, varme).

Lenke til kommentar

Bruk motorlakk eller calliper lakk. er tyntflytende så du må ta et par lag. tørker på 5 min så det går greit. Mekonomen!

 

Mange som bare vasker calliperen med høytrykkspyler gjennom felgen og lakker calliperen gjennom felgen. Pleier og holde i 2 år.

Bare gå over med stålbørste og rens calliperen med noe kjemiske greier etterpå. bremserens etc. Det pleier og holde i massevis.

Lenke til kommentar

OK, nå var jeg en tur innom Billakkspesialisten på St.Hanshaugen og sjekket opp Hammerite. Det hadde de. De hadde spraybokser, bare i svart, sølv og gull.

Jeg tenkte på rødt, det hadde de i 2 ulike bokser, IKKE spray bokser.

 

Den ene var ganske liten, tror hu dama der sa det var 75ml i den eller noe.

 

 

Men mitt spm. er finnes Hammerite rød i sprayboks? Er det MYE lettere med sprayboks?

Jeg tror det kan være det..

 

Hvis jeg må kjøpe vanlig farge lakk, hvor mye trenger jeg for 4 calipere?

 

Biltema har vel rødsprite/tynner?

 

EDIT : Forresten, passer rød farge på caliper på en grønn passat?

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Sandblåse den hadde jo vært det beste, og gitt det beste resultatet.

9190622[/snapback]

 

 

OK. Hvordan gjør man det? Jeg har tilgang til et verksted med luftkompressor osv

Kjøpe sand på biltema?

Gidder du å skrive hvordan man gjør det?

Jeg må gjøre det selv. men har tilgang til det meste av utstyr da

Lenke til kommentar
Har du tilgang til en kompressor, er det jo bare sand og sandblåsemunnstykke. Det er ikke så mye hokkuspkus, bare beskytte seg sjøl. En enkel punktsandblåser burde holde i massevis.

9190998[/snapback]

 

 

OK, jeg skal dra til verkstedet og sjekke imorra. Jeg tror han mek. har sandblåst kaliper før, som jeg kan huske. Det betyr vel at han har "sandblåsemunnstykke"?

Hvor skal sanda inn da?

Lenke til kommentar
Sandblåse den hadde jo vært det beste, og gitt det beste resultatet.

9190622[/snapback]

 

 

OK. Hvordan gjør man det? Jeg har tilgang til et verksted med luftkompressor osv

Kjøpe sand på biltema?

Gidder du å skrive hvordan man gjør det?

Jeg må gjøre det selv. men har tilgang til det meste av utstyr da

9190937[/snapback]

Da drar du enten på Biltema og kjøper sandblåseverktøy(eller pistol om du vil kalle det det) og sand. Deretter er det bare trykkluft og sand inn på sandblåseren, og vips- nå fjerner den rust som bare det.

 

Når jeg får jobber med å bytte klosser, bytte bremse væske etc. PLeier jeg alltid og sandblåse sporene hvor bremseklossene glir. Blir et kjempe pent resultat. For øvrig prøvd på hele også- og det blir kjempe bra.

Etter sandblåsing kan du ta på et lag med grunning og deretter anbefallt lakk.

Lenke til kommentar

OK. Takk for svaret!

Det hørtes ikke så komplisert ut da :)

 

Dette skal jeg virkelig prøve ut og si ifra her....

 

OK, du kan få jevne klosser også ved sandblåsing?

 

Hva mener du med dette? Hele bremseskiver eller?

 

"For øvrig prøvd på hele også- og det blir kjempe bra."

 

 

Sandblåse den hadde jo vært det beste, og gitt det beste resultatet.

9190622[/snapback]

 

 

OK. Hvordan gjør man det? Jeg har tilgang til et verksted med luftkompressor osv

Kjøpe sand på biltema?

Gidder du å skrive hvordan man gjør det?

Jeg må gjøre det selv. men har tilgang til det meste av utstyr da

9190937[/snapback]

Da drar du enten på Biltema og kjøper sandblåseverktøy(eller pistol om du vil kalle det det) og sand. Deretter er det bare trykkluft og sand inn på sandblåseren, og vips- nå fjerner den rust som bare det.

 

Når jeg får jobber med å bytte klosser, bytte bremse væske etc. PLeier jeg alltid og sandblåse sporene hvor bremseklossene glir. Blir et kjempe pent resultat. For øvrig prøvd på hele også- og det blir kjempe bra.

Etter sandblåsing kan du ta på et lag med grunning og deretter anbefallt lakk.

9192518[/snapback]

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
OK. Takk for svaret!

Det hørtes ikke så komplisert ut da :)

 

Dette skal jeg virkelig prøve ut og si ifra her....

 

OK, du kan få jevne klosser også ved sandblåsing?

 

Hva mener du med dette? Hele bremseskiver eller?

 

"For øvrig prøvd på hele også- og det blir kjempe bra."

 

 

Sandblåse den hadde jo vært det beste, og gitt det beste resultatet.

9190622[/snapback]

 

 

OK. Hvordan gjør man det? Jeg har tilgang til et verksted med luftkompressor osv

Kjøpe sand på biltema?

Gidder du å skrive hvordan man gjør det?

Jeg må gjøre det selv. men har tilgang til det meste av utstyr da

9190937[/snapback]

Da drar du enten på Biltema og kjøper sandblåseverktøy(eller pistol om du vil kalle det det) og sand. Deretter er det bare trykkluft og sand inn på sandblåseren, og vips- nå fjerner den rust som bare det.

 

Når jeg får jobber med å bytte klosser, bytte bremse væske etc. PLeier jeg alltid og sandblåse sporene hvor bremseklossene glir. Blir et kjempe pent resultat. For øvrig prøvd på hele også- og det blir kjempe bra.

Etter sandblåsing kan du ta på et lag med grunning og deretter anbefallt lakk.

9192518[/snapback]

9196754[/snapback]

 

Er ikke komplisert i det hele tatt.

 

For all del, det er ikke klossene som skal sandblåses- du snakker om jevne bremseklosser.

Er bremseklossene dårlig må de skiftes. Men calipern trenger ikke skiftes selvom klosser og skive byttes. Det er sporene på calipern hvor bremseklossene glir, jeg snakker om.

 

 

Hva mener du med dette? Hele bremseskiver eller?

 

"For øvrig prøvd på hele også- og det blir kjempe bra."

Det du sier der skjønnte jeg ikke bæret av. Ser siste setning er et sitat fra det jeg skrev, men hva du mener aner jeg ikke :tease:

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Vært på verkstedet nå(kjenner eieren :) ) og sjekket at de hadde både de verktøyene alle dere har nevnt her, inkl sand...

 

Siden det er et verksted, så ligger det også tynner, grunning dit og det. Sjekket litt omkring. Det meste lå der da.

 

Nå mangler jeg bare Hammerite, fikk tips fra en bilforumet at Europris selger det for 200kr/1L. Skal ta en tur til noen europrisbutikker og sjekke.

 

Jeg er fra Oslo, hvor ligger disse butikkene'a? Har nesten ikke sett noen tror jeg :(

Lenke til kommentar
Vært på verkstedet nå(kjenner eieren :) ) og sjekket at de hadde både de verktøyene alle dere har nevnt her, inkl sand...

 

Siden det er et verksted, så ligger det også tynner, grunning dit og det. Sjekket litt omkring. Det meste lå der da.

 

Nå mangler jeg bare Hammerite, fikk tips fra en bilforumet at Europris selger det for 200kr/1L. Skal ta en tur til noen europrisbutikker og sjekke.

 

Jeg er fra Oslo, hvor ligger disse butikkene'a? Har nesten ikke sett noen tror jeg  :(

9200995[/snapback]

Europris ligger i Prinsdalen, var der for noen dager siden. Er ikke langt fra Oslo og dit. Men ligger sikkert en mer lokalt i ditt område. Google it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...