Lonestarr Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Er egentlig ikke så aktiv i forumet, men jeg fikk lyst til å komme med et lite innspill her Så at noen hadde nevnt "lucid dreaming" tidligere.. eller bevisst drømming. Det er ganske enkelt en tilstand i drømmen, der man er klar over at alt bare er en drøm. I seg selv blir man ikke kvitt mareritt av dette, men dersom man lærer seg å kontrollere det ordentlig kan man gjøre diverse endringer i marerittet. Si f. eks. at du blir jaget av en dinosaur (bare for å ta et eksempel ) dinosaurer er jo ganske skumle å bli jaget av.. dersom du er godt "trent" innen lucid dreaming kan man innse at man bare drømmer. du kan skjønne at den virkelige kroppen din bare ligger i senga å sover. det er da morroa begynner. man må bare forstå at alt som skjer i drømmen bare er fantasi. det er hjernen din som finner det opp. trikset er å få ting til å skje etter dine primisser. I drømmen finnes det ingen regler, ingen fysiske lover, ingen konsekvenser el. man er i prinsippet "gud" i siden egne drømmer. det man da kan gjøre, for å gå tilbake til dinosaur eksemplet, er å forandre ting rundt seg. man kan gjøre om dinosauren til en liten rosa frosk, eller hva som helst.. man kan teleportere seg til et helt annet sted, eller fly vekk. Mao. man kan få marerittet til å "forsvinne" eller endre seg til å bli en normal drøm der du har kontrollen. Dette med lucid dreaming tar en stund å lære. det er ikke vanskelig å få en slik drøm, men det er vanskelig å få de regelmessig og å kontrollere dem fullstendig. dette er en egenskap som må trenes opp, og det er litt tidkrevende. Håper det hjalp litt til med å forstå lucid dreaming, og gi deg en mulighet til å bli kvitt marerittene. PS. hvis du er mer interressert kan du lese på div. forum ol. Jeg tror ld4all.com er en side som omhandler dette temaet. var en del inne på forumet der før. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Tusen Takk Ja har hendt mange ganger att eg vet at det er en drøm. men mener du at man kan endre på ting i drømmen da? det virket jo faktisk ganske gøy Edit: Tusen takk for siden og btw, fant mye morsom informasjon der Endret 22. juli 2007 av gas Lenke til kommentar
Lonestarr Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Bra at du sjekket ut siden for info Og ja. Man kan endre på ting i drømmen. Man kan gjøre stort sett akkurat hva man vil i en lucid dream. det eneste som setter begrensninger er fantasien din. Men som sagt er det en evne som må trenes opp.. Siden du nevner at du allerede har hatt noen liknende drømmer, der du "skjønner" at det er en drøm, burde du prøve å kontrollere ting neste gang det skjer Det er ikke lett i starten, og det å fly f. eks. er faktisk utrolig vanskelig å få til ordentlig. men med trening, kan man gjøre ganske mye kult. EDIT: du kan sjekke ut denne scenen fra waking life også: http://www.youtube.com/watch?v=_qc71nMr3BU Endret 22. juli 2007 av mr_tambourine_man Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) man kan gjøre om dinosauren til en liten rosa frosk, eller hva som helst.. man kan teleportere seg til et helt annet sted, eller fly vekk. Mao. man kan få marerittet til å "forsvinne" eller endre seg til å bli en normal drøm der du har kontrollen. 9121267[/snapback] Når man vet at man drømmer (lucid dreaming), er det som om man lever et helt normalt liv i en helt vanlig verden... Hjernen din lager et sett med regler, like de som er i den vanlige verden... Fysikk, tyngdekraft og lignendes... Et sett med regler er det at å gjøre ting om til noe annet, f.eks. en frosk til et eple, går ikke an i real-life.. Er regelen i drømmen din, kan du heller ikke gjøre det der.. Så ikke forvent for mye med en gang.. Du blir på en måte tvingt til å spille i henhold til reglene ^^ edit: Såg på den youtube linken... Hvis du tror på det han sier, om at en lysbryter ikke har noen effekt, så fungerer det jo.. Hjernen din lager drømmeverdenen av det du vet og tror på.. Min hjerne derimot, lager alt så realistisk og logisk så mulig.. Så for meg, fungerer lysbrytere helt fint Endret 22. juli 2007 av Wubbable Lenke til kommentar
Lonestarr Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 interessant.. mulig du har litt mer peiling enn meg. jeg har ikke hatt så mange lucid dreams (kaller det LD fra nå av! ), jeg bare kan litt om emnet. uansett.. i mine LD virker hvertfall ikke lysbrytere. Når man vet at man drømmer (lucid dreaming), er det som om man lever et helt normalt liv i en helt vanlig verden...Hjernen din lager et sett med regler, like de som er i den vanlige verden... Fysikk, tyngdekraft og lignendes... Skjønner ikke helt hva du mener her.. når man drømmer eller har en LD er jo ikke ting som om man lever et normalt liv i en vanlig verden Se på himmelen f. eks.. ser ikke særlig normal ut spør du meg. Mulig at regler, like de i den virkelige verden eksisterer til en viss grad, men man kan hvertfall "bryte" disse reglene om man vil. Et sett med regler er det at å gjøre ting om til noe annet, f.eks. en frosk til et eple, går ikke an i real-life.. Er regelen i drømmen din, kan du heller ikke gjøre det der..Så ikke forvent for mye med en gang.. Du blir på en måte tvingt til å spille i henhold til reglene ^^ Selv om reglene IRL sier at man ikke kan gjøre om ting til noe annet, har ikke dette noe å si i drømmer vil jeg tro hvis du blir tvingt til å spille i henhold til reglene, er det bare fordi du ikke har nok trening. jeg har tross alt hørt om mange som kan gjøre helt utrolige ting i sine LD. Men, uansett. som du sier er det "regler" i drømmer.. tyngdekraft ol. men man kan oppheve disse reglene, ved f. eks. å fly, hoppe 200 meter opp i luften osv. man kan også få ting til å forandre form til noe helt annet. man kan til og med forandre seg selv (personen du er i drømmen) til en helt annen person ifølge det jeg har lest om temaet. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Dette er faktisk veldig interessant! og eg husker det med og fly ja, ikkje så lett nei Lenke til kommentar
Lonestarr Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Dette er faktisk veldig interessant! og eg husker det med og fly ja, ikkje så lett nei 9123037[/snapback] Ganske spennende tema ja finnes faktisk noen tråder om det i forumet her også. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hadde mareritt/uhyggelige drømmer hver kveld i en uke, de kom helt plutselig, og fant ut at grunnen var fordi jeg ikke gledet meg til dagen etterpå, siden alt var så standard og kjedelig. Når jeg fant meg noe å glede meg til så forsvant marerittene og ble erstattet med andre rare drømmer. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Hadde mareritt/uhyggelige drømmer hver kveld i en uke, de kom helt plutselig, og fant ut at grunnen var fordi jeg ikke gledet meg til dagen etterpå, siden alt var så standard og kjedelig. Når jeg fant meg noe å glede meg til så forsvant marerittene og ble erstattet med andre rare drømmer. 9123183[/snapback] Aha, ja dagen mine er jo gansge så vanlige og det sjer ikkje så mye spesielt kan di si ja har sommerferie og bor en plass det ikkje bor så mange andre kan du si. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 hehe. Drømmen er om alt mulig egentli. Mye om at eg blir jaktet på og slike ting. Men noe er fra ting eg har sett på tv. hadde sist natt nå en frømm som innebært ringens herre tårnet, det kom nok av reklamen for filmen eg såg. 9117530[/snapback] Så du på crimianl minds eller no Der var det om ofre som ble jaktet på :!: Før drømte jeg at det kom en heks som kom gående etter meg, og jeg sklei alltid da jeg skulle løpe, men det er off-topic Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) hehe nei ser nok ikkje på det Heks har vert ofte inblandet her og. og når eg blir jaktet så springer eg ofte i slow motion^^ Endret 23. juli 2007 av gas Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg har perioder hvor jeg kun har mareritt. Hver eneste natt. Alltid samme drommen, samme tingene som skjer. Hender jeg vaakner med blaamerker og jeg vet ikke hva. Legen min har gitt meg noe aa sove paa, samt berolingende jeg kan ta naar det er paa sitt verste. Saa foler med deg, ja. Mareritt er noe dritt. Lenke til kommentar
Raste Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg tror faktisk det har mye à si.Noen reagerer pà skrekkfilmer. Og à se dem rett fòr du gàr til sengs tror jeg ikke er fullt sà bra. Jeg husker jeg sà fritt villt rett fòr jeg gikk til sengs. Jeg hadde konstant et bilde i hodet om mannen, som slo òksa ned i hu dama. Sà hva med à se en komedie? Det kommer deg pà bedre tanker. Hansen, jeg husker når du så Saw jeg.... HAhahaa Nei, det er ikke så veldig bra å se skrekkfilmer før du legger deg Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Kanskje du har en "magnetisk sensitivt temporal lobe". Har du mye radioutstyr rundt deg? Ellers, kan det komme av dårlig samvittighet, gjort noe galt i det siste? vaio Lenke til kommentar
granny Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Mener å huske at mine barn/ungdommer hadde mye mareritt i vekst perioder - kan det stemme at du vokser mye nå? Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 ser problemet ditt. Jeg har aldri hatt mareritt Ganske merkelig egentli, og jeg har sitt alle skrekkfilmene som er etc. Jeg anbefaler deg å ta på radioen før du sover. En kompis får veldig lett mareritt. når han ser skrekk filmer tar han på radioen før han sovner og den får han på andre tanker. hvis jeg tenker på skrekkfilmen jeg så, i senga. så blir jeg "litt" redd. og når jeg sovner drømmer jeg om noe helt annet, f.eks jenter og ..ja Egentli så kan man jo bare styre drømmen ca halltime / time før man våkner.. om natten syrer hjernen deg. Jeg er litt sånn "action gutt, det skjer alltid noe her. noe å tenke på .prøv å få litt spenning i hverdagen Lenke til kommentar
lillemy8808 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg også sleit mye med mareritt lenge, pga ting i oppveksten (var da hovedsakelig det jeg drømte om, men også ubehagelige ting jeg ikke kom meg vekk fra). Senere har jeg svært lite mareritt, og eneste endringen: Fant ut at magen min ikke er så glad i hvete.. og jeg har da hatt mye mageproblemer i mange år (trodde det bare kom av noe man sikkert kan kalle spiseforstyrrelse jeg hadde ei stund før mageproblemene startet). Leste et sted at man ofte har mareritt i de søvnperiodene man sover lettest.. og jeg sov sikkert ikke så bra pga magesmerter og generell uvelhet.. så fort jeg begynte å spise "rett" mat og magen ble fin.. null stress. Skulle ta blodprøve hos legen og spiste en del hvetemat ukene før... mareritt etter noen få dager.. Mulig du da ikke sover tungt nok? Og at f eks en slik ting som det der holder deg våken? Er det ikke noe med at jernmangel kan forstyrre søvnen? Det beste du kan gjøre er å gå til lege, sjekke blodet ditt om du mangler noe, og du kan jo alltids spørre om henvisning til psykolog om du ikke finner noe galt på blodprøvene. Siden du er så ung så er det kanskje helsestasjon for ungdom du kan gå og prate ? (de kan ikke ta blodprøver så vidt jeg vet) Og går du på VGS så snakk med rådgiver om henvisning til PPT (gratis psykolog for de som går på VGS) Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Slå mjølk opp i eit glas, tilsett 2 spiseskeier edikk og 1 teskei bakepulver. So varmar du det i mikrobølgjeomnen. Det hjelp garantert Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Slå mjølk opp i eit glas, tilsett 2 spiseskeier edikk og 1 teskei bakepulver. So varmar du det i mikrobølgjeomnen. Det hjelp garantert Da blir det mareritt på do, og ikke i sengen. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Slå mjølk opp i eit glas, tilsett 2 spiseskeier edikk og 1 teskei bakepulver. So varmar du det i mikrobølgjeomnen. Det hjelp garantert Da blir det mareritt på do, og ikke i sengen. Nei det vart det faktisk ikkje. Eg hadde forferdelege mareritt om at eg vart torturert nesten kvar natt! Fekk dette rådet med bestemor mi, og prøvde det. Eg drikk eit glas av dette kvar kveld, og har ikkje hatt mareritt sidan før eg byrja med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå