Gå til innhold

Seriekoble / paralellkoble i båt(anlegg)

Anbefalte innlegg

Hei jeg har laget en kasse med forsterker som jeg skal bruke i båten min.

Jeg skal ha to batterier i båten. Jeg lurer bare om jeg paralellkobler batteriene om dette kan gå ut over motorens sikringer. Forsterkerens sikring er på 20A. Vet ikke hva motoren sine sikringer er på.

Det spørsmålet er: tåler motoren og instrumentene i båten (lanterner, vindusvisker) osv strømmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså jeg kan ikke seriekoble det her. Da går alt som er noe elektrisk i båten rett i dass. 24 volt kommer nok til å sprenge det som er av elektrisk utstyr og sikringer.

Alt elektrisk i båten går på 12v.

Lenke til kommentar

Hm- slik jeg leser det nå i dag, lurer jeg på hvor jeg har seriekoble fra.. Nuvel.

Edit- å, overskriften, ja..

Det blir jo ikke strøm forbrukt selv om du kobler sammen flere batterier. Hvis forbruket blir for stort i forhold til sikrinngen, får du jo bare lage flere kurser?

Forbruket av strøm styres jo av antall forbrukere du kobler på, og det vil jo ikke forandre seg selv om du kobler til to batterier.

Som et eksempel- la oss si du har fire lamper i båten. De bruker akkurat like mye strøm uavhenging av om du har en eller to batterier koblet til. De at batteriene kan levere strøm i omtrent dobbelt så mange timer, blir en annen sak.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Hm- slik jeg leser det nå i dag, lurer jeg på hvor jeg har seriekoble fra.. Nuvel.

Det blir jo ikke strøm forbrukt selv om du kobler sammen flere batterier. Hvis forbruket blir for stort i forhold til sikrinngen, får du jo bare lage flere kurser?

Forbruket av strøm styres jo av antall forbrukere du kobler på, og det vil jo ikke forandre seg selv om du kobler til to batterier.

Som et eksepel- la oss si du har fire lamper i båten. De bruker akkurat like mye strøm uavhenging av om du har en eller to batterier koblet til. De at batteriene kan levere strøm i omtrent dobbelt så mange timer, blir en annen sak.

9118719[/snapback]

det funker utmerket visst du parallellkobler, men ikke seriekobler.. fyfy ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...