NextoN Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hei jeg har laget en kasse med forsterker som jeg skal bruke i båten min. Jeg skal ha to batterier i båten. Jeg lurer bare om jeg paralellkobler batteriene om dette kan gå ut over motorens sikringer. Forsterkerens sikring er på 20A. Vet ikke hva motoren sine sikringer er på. Det spørsmålet er: tåler motoren og instrumentene i båten (lanterner, vindusvisker) osv strømmen? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hvis du seriekobler to 12V batterier, vil du jo få 24V. Da må du bytte alle enhetene i båten som bruker strøm til 24V enheter. Har du en 24V forsterker? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Altså jeg kan ikke seriekoble det her. Da går alt som er noe elektrisk i båten rett i dass. 24 volt kommer nok til å sprenge det som er av elektrisk utstyr og sikringer. Alt elektrisk i båten går på 12v. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Hm- slik jeg leser det nå i dag, lurer jeg på hvor jeg har seriekoble fra.. Nuvel. Edit- å, overskriften, ja.. Det blir jo ikke strøm forbrukt selv om du kobler sammen flere batterier. Hvis forbruket blir for stort i forhold til sikrinngen, får du jo bare lage flere kurser? Forbruket av strøm styres jo av antall forbrukere du kobler på, og det vil jo ikke forandre seg selv om du kobler til to batterier. Som et eksempel- la oss si du har fire lamper i båten. De bruker akkurat like mye strøm uavhenging av om du har en eller to batterier koblet til. De at batteriene kan levere strøm i omtrent dobbelt så mange timer, blir en annen sak. Endret 22. juli 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hm- slik jeg leser det nå i dag, lurer jeg på hvor jeg har seriekoble fra.. Nuvel. Det blir jo ikke strøm forbrukt selv om du kobler sammen flere batterier. Hvis forbruket blir for stort i forhold til sikrinngen, får du jo bare lage flere kurser? Forbruket av strøm styres jo av antall forbrukere du kobler på, og det vil jo ikke forandre seg selv om du kobler til to batterier. Som et eksepel- la oss si du har fire lamper i båten. De bruker akkurat like mye strøm uavhenging av om du har en eller to batterier koblet til. De at batteriene kan levere strøm i omtrent dobbelt så mange timer, blir en annen sak. 9118719[/snapback] det funker utmerket visst du parallellkobler, men ikke seriekobler.. fyfy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå