Gå til innhold

Fotografering av solnedgang

Anbefalte innlegg

Hei

Gjorde en liten test på fotografering av midnattsol her i kveld. Bildet ble veldigmørkt (noe som forsåvidt var en pen effekt), men hvordan stiller jeg inn kameraet om jeg ikke vil at den skal hente alt lyset fra sola? At jeg f.eks vil se fjellene og, ikke bare sort?

Her er forøvrig testen jeg gjorde:Bilde

Camera Model Canon EOS 400D DIGITAL

Tv( Shutter Speed ) 1/800

Av( Aperture Value ) 10.0

Exposure Compensation 0

ISO Speed 200

Lens EF-S18-55mm f/3.5-5.6

Focal Length 55.0 mm

AF Mode One-Shot AF

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bruker manuelle innstillinger!

Om jeg har forstått deg rett...

9117289[/snapback]

Mener du det er det som er grunnen, at han bruker M? At kameraet ville klart det bedre selv i f.eks. P eller full Auto?

Jeg fikk ett tips på ett annet nettsted om å prøve å sette fokus på kanten eller rett utenfor sola (noe sånt iallefall) når jeg la ut ett bilde av midnattssol. Jeg har ikke fått testa det tipset selv enda. Men det er jo klart man må ha ett bra bilde av midnattssol :thumbup:

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

He he, det er ikke slik at et kamera kan klare seg bedre på egen hånd. Tvert i mot. Et kamera klarer seg best når det holdet bestemt i tøylene av en dyktig fotograf som ikke tillater noen som helst medbestemmelse fra kameraets side, med andre ord på M. Det gjelder bare om å lære seg triksene.

Dette bildet trenger HDR for å kunne eksponere fjellene like korekt som himmelen. Et digitalkamera har langt fra den dynamikken som trengs for å takle både ekstremt sterkt lys bak et motiv som ligger i skyggen av lyset, og samtidig eksponere motivet riktig. Enten får man detaljer i skyggen, eller får man en utbrent himmel. Det er rett og slett umulig. Med HDR er det mulig. Sjekk de trådene her som handler om HDR.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

PMnormal har nok helt rett mtp måten å ta bilder av sola. HDR er nok tingen å prøve. Får håpe på litt sol om natta snart så man får testa det. Men fins det ikke masse innen filter man kan prøve. Har også hørt om noe "gradert" ND-filter, men er ikke helt inne på hva det er. Men tror det er noe om at en del av filteret er mørkere så blir det gradvis lysere. Eller er sola så skarp at det heller ikke vil fungere noe særlig bedre? Kanskje sånt filter og HDR?

Lenke til kommentar

Ja tenkte å sette kamereaet på stativ, ta bilder med f.eks 3 forskjellige eksponeringer for så å sette dem sammen når jeg kom hjem. Regner med man kan gjøre dette i PS?

Men blir ikke dette noe av det samme som HDR?

Lenke til kommentar
Men blir ikke dette noe av det samme som HDR?

9122490[/snapback]

Det er vel faktisk HDR rent teknisk sett ja :) Det finnes forøvrig en egen modus i PS for å sette sammen bilder med ulik eksponering - heter vel 'merge to HDR' eller noe sånt, husker ikke i farta.

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å lagre disse som JPG? Og hvorfor?

9123147[/snapback]

Lagre hva som JPG?

Du kan ta utgangspunkt i JPG når du skal lage et HDR-bilde hvis du vil. Og det bildet du da skaper kan selvfølgelig også lagres som JPG igjen etter at du har ferdigjustert og fått det slik du vil. Men du har et større toneomfang å jobbe med hvis du tar i RAW og lagrer som TIF før du lager et HDR-bilde.

Lenke til kommentar
Han må bruker m for å få med fjellene.

9118284[/snapback]

Langt i fra. Det er da mye enklere å bare bruke eksponeringskompensasjon sammen med den modusen han foretrekker fra før.

9122650[/snapback]

Joda, men nå tenkte jeg hvor det var lettest. på grunn av stor kontrast er det lett at innstillingene skifter fort ved å røre kameraet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...