Gå til innhold

4.500 kroner for en 20 megabytes harddisk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. Tidene forandrer seg ja..

Betalte 4500,- for min første skikkelige harddisk i 1986-1987, husker ikke om det var 20Mb eller 40Mb mulig det var "hele" 80Mb også...!

Husker bare prisen godt...!

Min Pc da var en Amstrad Pc1512 med 2stk 5 1/4 diskettstasjoner...!

Lenke til kommentar

Første disken JEG kjøpte var faktisk en 1.2GB som kostet nesten 3000kr

Denne ble satt i en eldre AST 486SX 25Mhz. Husker en eldre kompis av meg spøkte med at han skulle komme å stjele den om natten :) Han hadde tapestramer men det konne jo ikke sammenlignes.

Husker også når vi oppgraderte minnet I Amiga 500'en fra 512KB til 1024KB OG når jeg satt inn en spiker istedet for sikring på Commodore 64'en :p

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Betalte 2000,- for en 5.25" diskettstasjon til C64. Diskettene lagret vel 170KB per side, og man måtte jo snu dem. Betalte 850,- for 512KB RAM til Amiga 500'n min. Senere 2000,- for 2MB RAM til samme. (Det var inkludert minnekort, og det var plass til svimlende 4MB på det! ;) )

Lenke til kommentar

Min Pc da var en Amstrad Pc1512 med 2stk 5 1/4 diskettstasjoner...!

9117471[/snapback]

2 diskettstasjoner? :dribble:

Hehe, glemmer aldri at jeg betalte 5000,- for en "Panasonic" 17" Crt! :nei:

9117602[/snapback]

Var sikkert ikke så aller verst med 2 diskettstasjoner? Han satte dem nok opp i raid 0 :p

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Betalte 2000,- for en 5.25" diskettstasjon til C64.  Diskettene lagret vel 170KB per side, og man måtte jo snu dem.  Betalte 850,- for 512KB RAM til Amiga 500'n min.  Senere 2000,- for 2MB RAM til samme.  (Det var inkludert minnekort, og det var plass til svimlende 4MB på det! ;) )

9177834[/snapback]

He he - da var jeg bedre stilt, etter at jeg oppgraderte til c128, investerte jeg i en 1571 - dobbelsidig stasjon og slapp da og klippe hakk i floppy og snu den. Snakker om luksus. Dessuten var den raskere også. For ikke å snakke om at c128 støttet hele 80 bokstaver i bredden.

Lenke til kommentar
He he - da var jeg bedre stilt, etter at jeg oppgraderte til c128, investerte jeg i en 1571 - dobbelsidig stasjon og slapp da og klippe hakk i floppy og snu den. Snakker om luksus. Dessuten var den raskere også.  For ikke å snakke om at c128 støttet hele 80 bokstaver i bredden.

9191719[/snapback]

Det at du klipte hakk, gjorde bare en "enkelsidig" floppydisk om til en "dobbelsidig". Grunnen til at dette var mulig, var at de magnetiske platene som ble brukt var produsert som dobbelsidige, siden det var en ekstra kostnad å produsere to forskjellige typer. Enkel og billig "hack". ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
He he - da var jeg bedre stilt, etter at jeg oppgraderte til c128, investerte jeg i en 1571 - dobbelsidig stasjon og slapp da og klippe hakk i floppy og snu den. Snakker om luksus. Dessuten var den raskere også.  For ikke å snakke om at c128 støttet hele 80 bokstaver i bredden.

9191719[/snapback]

Det at du klipte hakk, gjorde bare en "enkelsidig" floppydisk om til en "dobbelsidig". Grunnen til at dette var mulig, var at de magnetiske platene som ble brukt var produsert som dobbelsidige, siden det var en ekstra kostnad å produsere to forskjellige typer. Enkel og billig "hack". ;)

9191724[/snapback]

Ja, men ulempen var at platen snurret "mot hårene" når en snudde den. Førte til raskere slitasje og at disken ble "oppbrukt" raskere.

Aaa - de gode gamle dager. Kunne ha flere spill inne på en plate, som i dag ikke hadde vært stor nok til å lagre driveren til musa i dag en gang.. Hvordan de klarte og programmere spill som "monty on the run" med ca 50K disp, det skal gudene vite

Lenke til kommentar

Vel, programmene var bl.a programmert i maskinkode (ikke i minnespisende høynivåspråk som i dag), som gjorde dem veldig kompakte. Var jo faktisk utrolig hva man kunne skvise inn i det tilgjenglige minnet da. Den gang var det jo heller ikke bare å stappe ekstra minne i en Commodore 64 helt uten videre. (fantes jo minnekort, men programmene måtte jo være laget for å kunne bruke det ekstra minnet).

Lenke til kommentar
Vel, programmene var bl.a programmert i maskinkode (ikke i minnespisende høynivåspråk som i dag), som gjorde dem veldig kompakte. Var jo faktisk utrolig hva man kunne skvise inn i det tilgjenglige minnet da.  Den gang var det jo heller ikke bare å stappe ekstra minne i en Commodore 64 helt uten videre. (fantes jo minnekort, men programmene måtte jo være laget for å kunne bruke det ekstra minnet).

9250981[/snapback]

Husker jeg fløy flysimulator på en ZX48K Spectrum som grafikkmessig ikke var så mye dårligere enn Flightsim 2000, så det er nok noe i det ja :)

Lenke til kommentar

Hadde jo litt forkjellig de første årene, men kan huske den maskinen jeg først regnet som en skikkelig pc. En eller anne sharp maskin med en kassetstasjon til input..

Finner desverre ikke noen betegnelse el bilde (kom vel rundt 87 tror jeg, men er litt usikker)

Taleg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...