Sinsen Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 I dag kjører jeg en 20 år gammal saab 900. Dette er den mest kjedelige versjonen, 2.0l motor og automatgir. Denne begynner å slite med diverse småfeil og en god del rust. I tillegg er mangel på klimaanlegg er et helvete om sommeren. Videre så vil (forhåpentligvis) en fremtidig familieforøkelse føre til at det er greit med en bil som er et par hakk sikrere. I tillegg bruker den helt utrolig mye drivstoff. Jeg har ikke all verdens budsjett, ca. 100-150k. Det jeg trenger er en anbefaling om hva jeg generelt skal se etter nå. Jeg har alltid tenkt at jeg skal kjøpe noe fornuftig japansk, noe som kommer til å kjøre uten feil i all evighet. Men, etter å ha kjørt rundt i denne Saaben, så merker jeg at komforten er så veldig mye bedre enn alt anna av litt eldre Mazda/Toyota eller annet japansk jeg har kjørt i. Til mitt bruk er ytelsen på Saaben helt OK. Den er grei i byen, men sliter litt ved forbikjøringer i høy hastighet, så litt mer kraft i forhold til vekt hadde vært greit. Kjøpet av bil ligger litt fram i tid, så jeg trenger ingen konkrete anbefalinger, men dersom noen av dere har noen generelle anbefalinger til merke og modell, så hadde det vært flott. Oppsummer så er kravene altså komfort, lavt forbruk, litt bedre ytelse enn en 20 år gammal 2.0 Saab 900(bør vel ikke være så vanskelig), nok plass til en barnevogn i bagasjerommet, pålitelighet (jeg er ikke praktisk-bilteknisk, så fiksing av feil må skje på verksted). Tusen takk for alle tips! Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Kunne vel godt over til en 9-3 da viss du forsatt ikke er lei saab Sånn som denne her har vel det meste du er ute etter... blant annet klima og større motor http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...4abc805j8092437 Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Ja, når du sier det... Jeg hadde slått fra meg 9-3, jeg hadde fått det for meg at kvaliteten på de eldste ikke var all verden, men... kikker på konsumentverket.se nå, og ser at jeg tok feil. Jeg er jo på ingen måte lei SAAB, og det er greit å slippe å venne seg til et nytt sted å putte inn nøkkelen. Takk for svar, men flere forslag mottas med takk Edit: Utrolig til verditap på den 1. gen. 9-3, er det ikke? Hva kommer det av? Den nye versjonen? Endret 21. juli 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Ja, når du sier det... Jeg hadde slått fra meg 9-3, jeg hadde fått det for meg at kvaliteten på de eldste ikke var all verden, men... kikker på konsumentverket.se nå, og ser at jeg tok feil. Jeg er jo på ingen måte lei SAAB, og det er greit å slippe å venne seg til et nytt sted å putte inn nøkkelen. Takk for svar, men flere forslag mottas med takk Edit: Utrolig til verditap på den 1. gen. 9-3, er det ikke? Hva kommer det av? Den nye versjonen? 9117313[/snapback] For det første så kjøper man ikke Saab "uten" Turbo, Saab er vel verdens mest kjente bil "med" turbo... Saab taper seg ikke mer en de fleste biler men har man en dønn kjedelig utgave så taper de seg veldig fort som alle andre merker. Jeg har en 2001 mod 9-3 2.0 Turbo Sportline og det er en nydelig-spotslig-driftsikker bil som mange ikke kjenner så godt som feks Audi og Bmw. En ting med Saab som også er en stor fordel er at de er veldig billige/enkle å trimme slik jeg har gjort med min http://www.garaget.org/?car=23453 Finn deg en 9-3 Sportline utgave fra 2000 og oppover da får du med mye finere interiør-styling-sportsunderstell etc samt en veldig morsom og god bil. Saab er langt fra en kjedelig bil Endret 22. juli 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg tenkte at turboen ville føre til en god del høyere forsikring, men ser at det bare er snakk om noen få hundre... Når du sier Sportline, så er det for eksempel noe som dette? Sportline1 Sportline2 Edit: For å gå over til litt andre merker, hva mener dere om en Citroën C5? Komforten skal vel være på topp, lavt forbruk, grei motor, og masse lasteplass? Endret 22. juli 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg tenkte at turboen ville føre til en god del høyere forsikring, men ser at det bare er snakk om noen få hundre... Når du sier Sportline, så er det for eksempel noe som dette? Sportline1 Sportline2 Edit: For å gå over til litt andre merker, hva mener dere om en Citroën C5? Komforten skal vel være på topp, lavt forbruk, grei motor, og masse lasteplass? 9118352[/snapback] Bil nr 1. er Sportline utgaven du ser det på kanalsjørt og forlengende lepper på fangere. Her er en med C5 som faktisk vurderer Saab 9-3 grunnet dårlig kvalitet på bilen sin, les siste innlegg i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=798157&st=20 Endret 22. juli 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Ok, så det er kanskje en grunn til at jeg finner en del billige C5... Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Greit, da har jeg tenkt litt... og løsningen må være: En Toyota Camry! Hvis jeg går litt opp i pris, og finner en som ikke har kjørt alt for langt, og ikke som drosje, så må da dette fylle kriteriene mine? Hvordan er det med bagasjeplass i disse, får man inn en barnevogn ++ ? Takk for svar! Endret 25. juli 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Sånn, da er jeg Camry eier Lenke til kommentar
Chrisjs Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Sånn, da er jeg Camry eier 9307758[/snapback] Grattulerer med "ny" bil. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Sånn, da er jeg Camry eier 9307758[/snapback] Grattulerer med "ny" bil. 9307804[/snapback] Hehe, takk, nei ikke akkurat ny, 97 modell, men den har bare gått litt over 110000 så den skal nok holde i mange år. Forøvrig er den i den grufulle fargen "lys purpur opal", men jeg er mann nok til å kjøre en lilla bil Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcmAbLK786552 Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 (endret) http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcmAbLK786552 9307962[/snapback] Korrekt! Edit: Ba om 5000 i avslag pga. fargen. Endret 18. august 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Ja, når du sier det... Jeg hadde slått fra meg 9-3, jeg hadde fått det for meg at kvaliteten på de eldste ikke var all verden, men... kikker på konsumentverket.se nå, og ser at jeg tok feil. Jeg er jo på ingen måte lei SAAB, og det er greit å slippe å venne seg til et nytt sted å putte inn nøkkelen. Takk for svar, men flere forslag mottas med takk Edit: Utrolig til verditap på den 1. gen. 9-3, er det ikke? Hva kommer det av? Den nye versjonen? 9117313[/snapback] For det første så kjøper man ikke Saab "uten" Turbo, Saab er vel verdens mest kjente bil "med" turbo... Saab taper seg ikke mer en de fleste biler men har man en dønn kjedelig utgave så taper de seg veldig fort som alle andre merker. Jeg har en 2001 mod 9-3 2.0 Turbo Sportline og det er en nydelig-spotslig-driftsikker bil som mange ikke kjenner så godt som feks Audi og Bmw. En ting med Saab som også er en stor fordel er at de er veldig billige/enkle å trimme slik jeg har gjort med min http://www.garaget.org/?car=23453 Finn deg en 9-3 Sportline utgave fra 2000 og oppover da får du med mye finere interiør-styling-sportsunderstell etc samt en veldig morsom og god bil. Saab er langt fra en kjedelig bil 9118314[/snapback] Det går helt fint å kjøpe Saab uten turbo. Familien har en 1994 med 2.3 L, ca. 150 hester som går helt greit. God komfort! Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Det er et "ordtak" som sier dette, jeg sier ikke at man må selv om jeg ikke fatter hvorfor folk kjøper Saab uten turbo... 2.3L er jo en grei motor da selv om jeg ville valgt en turbomotor da disse er superenkle å trimme. Endret 18. august 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Det er sant at Saab og turbo passer sammen som hånd i hanske, men jeg tror en 2,3 uten turbo går ganske greit også. Jeg vurderer selv en B234 motor da turbo blir litt dyrt både i innkjøp og forsikring for meg. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Hei, slutt å snakke om Saab! Jeg har ikke lyst til å angre på kjøpet mitt! ...uansett, argh, må på jobbreise hele neste uke, skikkelig kjipt å måtte vente til neste helg for å få kjøre bilen min. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Denne ser jo bra ut. Mye ekstrautstyr og VTEC motor. Automatgir, siden du var vant til det. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Denne ser jo bra ut. Mye ekstrautstyr og VTEC motor.Automatgir, siden du var vant til det. 9309212[/snapback] Hallo!! Han har kjøpt seg bil.... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcmAbLK786552 Endret 18. august 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jada, slapp av. Så det like etter at jeg posta. Hold fred og steng posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå