Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre, si nei til homokrav


Bør homofile få bli vurdert som adoptivforeldre?  

459 stemmer

  1. 1. Bør homofile få bli vurdert som adoptivforeldre?

    • Ja
      269
    • Nei
      154
    • Vet ikke/Ingen formening
      36


Anbefalte innlegg

Forstå det de som kan.

Jeg forstår det svært godt. Det er nemlig ikke seksuell legning som avgjør om man blir bra foreldre eller ikke. Om man har et vennepar som man er glad i, og som man ser vil være utmerkede foreldre, så er det ganske naturlig at man ønsker å hjelpe til.

Selv har jeg flere lesbiske venner. Noen av de ville jeg ikke nølt med å hjulpet med en "donasjon", andre hadde jeg ikke gjort det for alt i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg sånn at lesbiske par ikke har lov til å bruke sædbanken og dens sæddonorer, fordi de er homofile (mener jeg å huske, i hvert fall), så de fleste av dem må faktisk skaffe private sæddonorer, men joda, det er lettere for lesbiske jenter på den måten at de kan føre opp far som "ukjent".

At de finner en kåt gris på byen skjer kanskje kun på TV? Om ikke er det en fryktelig uetisk måte å skaffe en sæddonor på. Men når det er sagt, hadde jeg vært lesbisk ville jeg vel valgt gener med omhu. En kåt gris på byen hadde vel kanskje ikke vært førstevalget ;)

Lenke til kommentar
Det har seg sånn at lesbiske par ikke har lov til å bruke sædbanken og dens sæddonorer, fordi de er homofile (mener jeg å huske, i hvert fall), så de fleste av dem må faktisk skaffe private sæddonorer, men joda, det er lettere for lesbiske jenter på den måten at de kan føre opp far som "ukjent".

Jo, men likevell. Terskelen for å donere sæd til en god venn er nok mye lavere enn terskelen for å bære fram et barn på deres vegne.

Lenke til kommentar
Nå sa jeg aldri at jeg bare likte jenter heller. Hvordan vil du da forklare det? At jeg både liker de av samme kjønn og de i motsatt? Bifili stikker jo hull i ganske mange av teoriene at skeive mennesker mangler "reproduseringsinstinkter" osv.

 

Vel, på samme måte som det også finnes pedofile som også tenner på voksne, zoofile som også tenner på mennesker og nekrofile som også tenner på levende mennesker. Stikker det på noen som helst måte hull i at det ikke er noe som er alvorlig galt i hode på disse? Jeg anser det i alle fall som sykt å ha sex med både dyr, barn og døde mennesker, men andre mener jo at dette er helt normalt.

Lenke til kommentar
Forstå det de som kan.

Jeg forstår det svært godt. Det er nemlig ikke seksuell legning som avgjør om man blir bra foreldre eller ikke. Om man har et vennepar som man er glad i, og som man ser vil være utmerkede foreldre, så er det ganske naturlig at man ønsker å hjelpe til.

Selv har jeg flere lesbiske venner. Noen av de ville jeg ikke nølt med å hjulpet med en "donasjon", andre hadde jeg ikke gjort det for alt i verden.

Var mer ment som "hvem går frivillig gjennom et svangerskap for andre", men har for lengst forstått at det finnes mange mennesker som er langt snillere enn meg der ute.

Lenke til kommentar
At de finner en kåt gris på byen skjer kanskje kun på TV? Om ikke er det en fryktelig uetisk måte å skaffe en sæddonor på. Men når det er sagt, hadde jeg vært lesbisk ville jeg vel valgt gener med omhu. En kåt gris på byen hadde vel kanskje ikke vært førstevalget ;)

Det stemmer nok det. Så vidt jeg vet så er det ingen av mine venner som hadde engang vurdert det alternativet (og vi har pratet en del om slike ting). Og det er ikke bare genene det er snakk om heller, det er jo en glimrende måte å skaffe seg en (potensielt dødelig) sykdom. Jeg tror også at de fleste (med mindre man bor på en eller annen gudsforlatt vestlandsbygd) ikke har store problemer med å få hjelp. Enten har man noen i sin omgangskrets som er villig, eller så har man noen i sin omgangskrets som kjenner noen som er villig.

Lenke til kommentar

Nettopp, de fleste finner både surrogatmødre og sæddonorer i sin vennegjeng. Jeg hadde ikke nølt om noen av mine homofile venner som jeg vet hadde blitt fantastiske foreldre hadde spurt meg om den tjenesten. En av mine beste venninner gjorde faktisk nettopp det for to av kompisene våre, og datteren deres blir vel snart to år. :wee:

Lenke til kommentar

Er det egentlig forsket noe på hvordan det går med barn med homofile foreldre? Tenker ikke på egne erfaringer etc. men tall og undersøkelser gjort i stor skala. Fenomenet er kanskje såpass "nytt" at undersøkelser er umulige? Jeg har selv bruk mobbing som et av flere argumentert mot homofile foreldre, men uten annet enn egne meninger blir argumentasjon begge veier litt meningsløst. Hadde vært fint med noen ordentlige tall!

Lenke til kommentar
Nettopp, de fleste finner både surrogatmødre og sæddonorer i sin vennegjeng. Jeg hadde ikke nølt om noen av mine homofile venner som jeg vet hadde blitt fantastiske foreldre hadde spurt meg om den tjenesten. En av mine beste venninner gjorde faktisk nettopp det for to av kompisene våre, og datteren deres blir vel snart to år. :wee:

Og dette kan vell sies å være et innlegg i debatten. Dersom det er såpass enkelt at de aller fleste homofile par som ønsker barn, faktisk kan få ordnet det, bør man ikke da tillate adopsjon slik at de samtidig kan være med og gi et barn som sårt trenger foreldre det barnet behøver mest, i stedet for å sette enda et barn til en allerede overbefolket verden?

Lenke til kommentar

Nå er det slik at selvom en jente i et lesbisk forhold kan bli gravis og få barn, så kan fortsatt ikke hennes partner adopere dette barnet og få likestilt foreldrerett etter loven. Så de å si at et lesbisk par lettere kan bli foreldre enn et homofilt par blir litt feil i mine øyne.

 

Å utelukke potensielle gode foreldre fra vurderingen er ikke til barnas beste.

Og det er jeg enig i. Det jeg mener er at om man har et heterofilt og et homofilt par og begge parene er "like egnede" foreldre, mener jeg det heterofile paret skal velges først. Men for all del, gi heller barnet til et egnet homofilt par enn et uegnet heterofilt par!

 

Flott at du synes dette for det er nettopp det vi diskuterer. Slik loven er i dag er det samme som å si at et hvilket som helst hetrofilt par som viser interresse for adopsjon er et bedre egnet alternativ enn et hvilket som helst homofilt par. Debatten omhandler ikke retten til å adoptere, men retten til å søke om adopsjon. Som sagt kan man i dag ikke en gang søke om å adoptere sin partners barn slik at dette barnet får to foreldre med like rettigheter om den ene skulle falle bort.

Lenke til kommentar
Flott at du synes dette for det er nettopp det vi diskuterer. Slik loven er i dag er det samme som å si at et hvilket som helst hetrofilt par som viser interresse for adopsjon er et bedre egnet alternativ enn et hvilket som helst homofilt par. Debatten omhandler ikke retten til å adoptere, men retten til å søke om adopsjon. Som sagt kan man i dag ikke en gang søke om å adoptere sin partners barn slik at dette barnet får to foreldre med like rettigheter om den ene skulle falle bort.

Da er spørsmålet: Er det mangel på egnede heterofile adoptivforeldre? Etter hva jeg har hørt er det per dags dato ikke mangel, men disse kildene er langt fra sikre. Etterlyser derfor tall som bekrefter/avkrefter dette.

 

Om det er slik at køen for å adoptere er lang, og det ikke er behov for flere søkere er dette mer en diskusjon om prinsipper.

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Nå er det slik at selvom en jente i et lesbisk forhold kan bli gravis og få barn, så kan fortsatt ikke hennes partner adopere dette barnet og få likestilt foreldrerett etter loven. Så de å si at et lesbisk par lettere kan bli foreldre enn et homofilt par blir litt feil i mine øyne.

Det jeg pratet om var rent praktisk, ikke juridisk. Selv om loven ikke definerer dem som foreldre, er de jo fortsatt i mine øyne i hvertfall nettopp det.

 

Jeg synes forøvrig det er direkte latterlig at man ikke kan gjøre det juridisk. Da tenker man i hvertfall ikke på "barnets beste".

 

simenss: Du spurte etter noe mer konkret:

Homofiles barn mobbes ikke (en hovedoppgave om emnet)

Forskning rundt homofile og barn (en lang kildeliste og oversikt over forskning som er blitt gjort på området)

 

Og forøvrig når man prater om debatten om homofile skal ha lov å adoptere eller ikke så er det vel i praksis slik at en enslig homofil kan bli vurdert som adoptivforelder, men en homofil i et registrert partnerskap ikke kan det. Det er jo ganske så absurd spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er mangel. Grunnen til at man må vente lenge er ikke mangel på barn men at behandlingsprosessen er lang.

 

Og som sagt gjelder ikke dette kun adopsjon av trengende barn som har det fælt, men goså adopsjon der den ene parten i parforholdet allerede har et barn og man gjerne vil at partneren skal få likestilt foreldrerett over barnet (eller barna). I en slik situasjon vil ikke partneren eller bana ha noen lovlige rettigheter dersom den biologiske forelder faller bort. Det ahr vært ganske mange stygge saker der besteforeldre har gått rettens vei og sørget for at barnebarna ikke får sammvær med en person som har vært likestilt forsørger over mange år. I slike saker har man ingen ting å stille med når det finnes biologiske slektnigner som har satt seg opp en mening om hva som er best for barnet.

Lenke til kommentar
Og som sagt gjelder ikke dette kun adopsjon av trengende barn som har det fælt, men goså adopsjon der den ene parten i parforholdet allerede har et barn og man gjerne vil at partneren skal få likestilt foreldrerett over barnet (eller barna). I en slik situasjon vil ikke partneren eller bana ha noen lovlige rettigheter dersom den biologiske forelder faller bort. Det ahr vært ganske mange stygge saker der besteforeldre har gått rettens vei og sørget for at barnebarna ikke får sammvær med en person som har vært likestilt forsørger over mange år. I slike saker har man ingen ting å stille med når det finnes biologiske slektnigner som har satt seg opp en mening om hva som er best for barnet.

Og nettopp det vil jeg hevde er statlig diskriminering på det absolutt groveste :thumbdown: Her driver man og diskuterer om funksjonshemmede skal ha rett til gratis sex sponset av staten slik at de får et mer "normalt" liv, samtidig som man nekter mange barn retten til at deres "foreldre" faktisk er deres foreldre.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Han har lært seg (og lærer andre) å undertrykke den de er. Hvilket varmt og godt samfunn han er oppvokst i, og hvor stolt foreldrene hans må være. :love:

 

Eller har han rettet opp i de psykiske vrangforestillingene folk har i hodet sitt. Du bør vel være litt forsiktig med å være så bastant siden vi faktisk ikke vet så veldig mye om hvorfor folk er homofile.

Det burde forsåvidt du og, for det var du som kalte det en psykisk vrangforestilling, og det har faktisk resten av verden blitt enig om at det er det ikke. Jeg føler helt alvorlig ikke at det er noe i veien med meg bare fordi jeg liker jenter.

 

En pedofil føler heller ikke nødvendigvis at det er noe i veien med seg selv - selv om de i enkelte tilfeller selv forstår at det er noe galt. Jeg er ikke på noen som helst måte bastant, men jeg er åpen for muligheten for at det er en psykisk vrangforestilling da det faktisk finnes eksempler på folk som har blitt "frisk".

 

Jeg har også påpekt at jeg ikke synes det er nødvendig å behandle homofile, da de ikke utgjør en trussel for noen på grunn av sin legning i motsetning til aktive pedofile, zoofile o.l. Så lenge homofile trives med sin egen legning er det derfor ikke behov for å behandle denne sykdommen, hvis det viser seg å være en sykdom. Jeg har tidligere påpekt at årsaken til at man ikke lenger sier at det er en sykdom er aktivt press fra interesseorganisasjoner og lobbyister som har gjort det til et ikke-tema å diskutere. Det er altså blitt tabu, selv om det ikke er funnet beviser for det ene eller det andre enda - ekspertene er faktisk ikke enige.

 

Hvis du liker jenter og trives med det - flott for deg! Jeg håper du finner lykken i livet med en likesinnet, men jeg velger å forbeholde meg retten til å mene at du da samtidig "velger" bort muligheten for å få barn. Som kjent så kan ikke to jenter få barn sammen. Dette er ett vanskelig temaav den enkle grunn at folk kan føle seg tråkket på tærne. Bare for å gjøre det klart så har jeg også homofile i min omgangskrets uten at de føler seg diskriminert og sett ned på av meg. Det må gå an å være uenige i en sak uten at det skal føre til uvennskap og krangling. Folk har rett og slett forskjellig syn på saker, enten det dreier seg om hvilket fotballag som er best, homofili eller abort - heldigvis. Det er mange som sier at jeg har mange "syke" meninger, men det er nå en gang mine meninger og de står jeg for.

Meget bra innlegg. :)

Lenke til kommentar
Adoptivbarn til homofile par derimot er noe vi kan forhindre. Den dagen det er mangel på heterofile par som ønsker å adoptere, syntes jeg vi skal tillate homofile par det samme.
Og det er jeg enig i. Det jeg mener er at om man har et heterofilt og et homofilt par og begge parene er "like egnede" foreldre, mener jeg det heterofile paret skal velges først.

 

Det er mulig jeg misforstår deg her, men sier ikke du her at du synes et homofilt par er mindre verdt enn et hetrofilt par av den simple grunn at det hetrofile paret har ett av hvert kjønn mens det homofile paret ikke har det?

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg misforstår deg her, men sier ikke du her at du synes et homofilt par er mindre verdt enn et hetrofilt par av den simple grunn at det hetrofile paret har ett av hvert kjønn mens det homofile paret ikke har det?

Jeg mener ingen er noe mer eller mindre verdt enn andre, da man ikke kan sette en verdi på et menneske. Men jeg er av de som har en oppfatning om at en mor en en far er det ideelle. Og som jeg også skrev: Gi for all del heller barnet til et egnet homofilt par enn et uegnet heterofilt par.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...