Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre, si nei til homokrav


Bør homofile få bli vurdert som adoptivforeldre?  

459 stemmer

  1. 1. Bør homofile få bli vurdert som adoptivforeldre?

    • Ja
      269
    • Nei
      154
    • Vet ikke/Ingen formening
      36


Anbefalte innlegg

Selv mener jeg at barn trenger en farsfigur og en morsfigur for å få en fullverdig oppvekst.

Men det betyr jo at man burde ta barna fra alle aleneforeldre og adoptere dem bort, slik at de får en "fullverdig" oppvekst?

Hva har alenforeldre med dette å gjøre?

Hvis du ikke har fått det med deg så er det mange barn som ikke ser en av foreldrene sine. Dette kan være fordi en av foreldrene ikke vil ha noe med ungen å gjøre eller fordi en av foreldrene er døde og den andre forelderen ikke har funnet en erstatter. Hvis et barn skal ha både en fars- og en morsfigur så vil det jo si at barn i denne situasjonen burde adopteres bort, synes du ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det mest negative med adopterte barn til to homofile foreldre, er det at det mest sannsynlig blir mye mobbing. Men nå ville jeg heller ha bodd her i Norge med mobbing enn å ha det dårlig i for eksempel Afrika.

Men nå er det jo slik at mobbeofre velges på forhånd og mobbegrunnlag deretter. Dessuten mobbes jo mange på helt irasjonelle grunnlag. Heterofile barn mobbes for å være homofil etc. Så jeg tror ikke vi skal bekymre oss for det aspektet egentlig. Jo flere (adoptiv)barn med homofile foreldre, jo før blir det en naturlig ting i samfunnet. Og jeg må få aplaudere pcilocybe/colbert med en beskrivelse satt på spissen til de grader. Jeg måtte humre litt, men det er jo et godt poeng han har. Hvor skal grensen gå for at folk ikke skal få lov til å ha barn? Hvem skal bestemme det?

Lenke til kommentar

Til argumentet om at det idag lever tusenvis av barn alene med mor eller far vil jeg også si at dette ikke er bra for barnet. Skilsmissestatistikken har nådd nye høyder, og vi kan dessverre ikke tvinge foreldre til å leve sammen.

 

Adoptivbarn til homofile par derimot er noe vi kan forhindre. Den dagen det er mangel på heterofile par som ønsker å adoptere, syntes jeg vi skal tillate homofile par det samme. Men etter hva jeg har forstått utifra samtaler med par som ønsker å adoptere er adoptivkøene lange.

 

Skulle forresten ønske en diskusjon hvor barnet var i fokus! Som med diskusjonen om foreldrerett etc. syntes jeg veldig mange snakker om foreldrene (les: homofile og hetrofiles) rettigheter. Det er barnets rettigheter som skal diskuteres.

Lenke til kommentar

Uansett hva grunnen til disse køene er så er det så vidt jeg har forstått slik at det ikke er mangel på heterofile par som ønsker å adoptere. Derfor valgte jeg ordet "kø". Om behandlingstiden ble så drastisk forkortet at det ble en mangel på heterofile par med ønske om adopsjon, syntes jeg man også skulle tillate homofile par å adoptere.

Lenke til kommentar

Ja, la oss sette barna i fokus.

 

Det beste for barnet er at flest mulige potensielle foreldre blir vurdert slik at barnet havner i et godt hjem. Hvis man øker massen "potensielle fremtidige hjem" øker man også massen "potensielle fremtidige gode hjem". Det er blitt nevnt før i tråden, men det ser ikke ut tilå synke helt inn hos enkelte; dette er ikke en diskusjon hvorvidt alle homofile som har lyst til å adoptere skal få lov til det, men en diskusjon om hvorvidt homofile skal få lov til å bli vurdert på lik linje med andre.

 

Å utelukke potensielle gode foreldre fra vurderingen er ikke til barnas beste.

Lenke til kommentar
Han har lært seg (og lærer andre) å undertrykke den de er. Hvilket varmt og godt samfunn han er oppvokst i, og hvor stolt foreldrene hans må være. :love:

 

Eller har han rettet opp i de psykiske vrangforestillingene folk har i hodet sitt. Du bør vel være litt forsiktig med å være så bastant siden vi faktisk ikke vet så veldig mye om hvorfor folk er homofile.

Lenke til kommentar
Han har lært seg (og lærer andre) å undertrykke den de er. Hvilket varmt og godt samfunn han er oppvokst i, og hvor stolt foreldrene hans må være. :love:

 

Eller har han rettet opp i de psykiske vrangforestillingene folk har i hodet sitt. Du bør vel være litt forsiktig med å være så bastant siden vi faktisk ikke vet så veldig mye om hvorfor folk er homofile.

Det burde forsåvidt du og, for det var du som kalte det en psykisk vrangforestilling, og det har faktisk resten av verden blitt enig om at det er det ikke. Jeg føler helt alvorlig ikke at det er noe i veien med meg bare fordi jeg liker jenter.

Lenke til kommentar

Quayle og eplefe: Nå er kaskje ikke dette rette plassen å ta den debatten. Men jeg må forøvrig si meg enig med eplefe. De fleste oppegående mennesker har jo skjønt at homofili ikke er en "psykisk lidelse" for ganske lenge siden.

 

Forøvrig er jeg forundret over hvor mange her som sier at det er galt at homofile par får adoptere fordi man må "tenke på barna" og at barn kan bli mobbet fordi de har homofile foreldre. Vell. Barn kan bli mobbet fordi de har homofile foreldre, barn kan bli mobbet fordi de er jøder, barn kan bli mobbet fordi de er svarte, barn kan bli mobbet fordi de er overvektige, barn kan bli mobbet fordi de får hår rundt tissen først, barn kan bli mobbet fordi de går i feil type bukse. Alle barn er i utgangspunktet potensielle mobbeoffer. At et barn mobbes kan man langt fra skylde på omstendighetene rundt barnet. Om en mobber ønsker å gjøre noen til mobbeoffer, gjør han det uansett, hva barnet mobbes for har ingenting å si. Absolutt alle i hele verden har noe som de kan mobbes for. Å bruke mobbing som argument er ikke noe annet enn å gjeme seg bak et argument for å skjule det man egentlig mener.

 

Og om man skal "tenke på barnets beste" så må man nødvendigvis gjøre det. Man må da sette seg ned med absolutt alle potensielle adoptivforeldre man har, uten å utelukke på generelt grunnlag og finne ut hvilken som er best.

Lenke til kommentar
Å utelukke potensielle gode foreldre fra vurderingen er ikke til barnas beste.

Og det er jeg enig i. Det jeg mener er at om man har et heterofilt og et homofilt par og begge parene er "like egnede" foreldre, mener jeg det heterofile paret skal velges først. Men for all del, gi heller barnet til et egnet homofilt par enn et uegnet heterofilt par!

Lenke til kommentar
Han har lært seg (og lærer andre) å undertrykke den de er. Hvilket varmt og godt samfunn han er oppvokst i, og hvor stolt foreldrene hans må være. :love:

 

Eller har han rettet opp i de psykiske vrangforestillingene folk har i hodet sitt. Du bør vel være litt forsiktig med å være så bastant siden vi faktisk ikke vet så veldig mye om hvorfor folk er homofile.

Det burde forsåvidt du og, for det var du som kalte det en psykisk vrangforestilling, og det har faktisk resten av verden blitt enig om at det er det ikke. Jeg føler helt alvorlig ikke at det er noe i veien med meg bare fordi jeg liker jenter.

 

En pedofil føler heller ikke nødvendigvis at det er noe i veien med seg selv - selv om de i enkelte tilfeller selv forstår at det er noe galt. Jeg er ikke på noen som helst måte bastant, men jeg er åpen for muligheten for at det er en psykisk vrangforestilling da det faktisk finnes eksempler på folk som har blitt "frisk".

 

Jeg har også påpekt at jeg ikke synes det er nødvendig å behandle homofile, da de ikke utgjør en trussel for noen på grunn av sin legning i motsetning til aktive pedofile, zoofile o.l. Så lenge homofile trives med sin egen legning er det derfor ikke behov for å behandle denne sykdommen, hvis det viser seg å være en sykdom. Jeg har tidligere påpekt at årsaken til at man ikke lenger sier at det er en sykdom er aktivt press fra interesseorganisasjoner og lobbyister som har gjort det til et ikke-tema å diskutere. Det er altså blitt tabu, selv om det ikke er funnet beviser for det ene eller det andre enda - ekspertene er faktisk ikke enige.

 

Hvis du liker jenter og trives med det - flott for deg! Jeg håper du finner lykken i livet med en likesinnet, men jeg velger å forbeholde meg retten til å mene at du da samtidig "velger" bort muligheten for å få barn. Som kjent så kan ikke to jenter få barn sammen. Dette er ett vanskelig temaav den enkle grunn at folk kan føle seg tråkket på tærne. Bare for å gjøre det klart så har jeg også homofile i min omgangskrets uten at de føler seg diskriminert og sett ned på av meg. Det må gå an å være uenige i en sak uten at det skal føre til uvennskap og krangling. Folk har rett og slett forskjellig syn på saker, enten det dreier seg om hvilket fotballag som er best, homofili eller abort - heldigvis. Det er mange som sier at jeg har mange "syke" meninger, men det er nå en gang mine meninger og de står jeg for.

Lenke til kommentar
snip

Nå er det vell slik at absolutt alle som ønsket i hele Norge kunne fått adoptert et barn, og likevell hadde man bare gitt foreldre til en liten brøkdel av foreldreløse barn i hele verden.

 

Forøvrig kan man vell trekke saken begge veier. Man kunne jo f. eks. si at homofile foreldre har bedre grunnlag for å lære et barn å være tollerant og inkluderende.

Lenke til kommentar
snip

Nå er det vell slik at absolutt alle som ønsket i hele Norge kunne fått adoptert et barn, og likevell hadde man bare gitt foreldre til en liten brøkdel av foreldreløse barn i hele verden.

 

Forøvrig kan man vell trekke saken begge veier. Man kunne jo f. eks. si at homofile foreldre har bedre grunnlag for å lære et barn å være tollerant og inkluderende.

Det har de faktisk uten tvil. Å vokse opp med homofile foreldre, eventuelt med homofile rundt seg tror jeg vil gjøre barnet mer tolerant ovenfor ikke bare homofili, men og ovenfor annet, da en diskriminert folkegruppe ofte passer seg litt før de vil dømme en annen diskriminert folkegruppe.

Lenke til kommentar
Hvis du liker jenter og trives med det - flott for deg! Jeg håper du finner lykken i livet med en likesinnet, men jeg velger å forbeholde meg retten til å mene at du da samtidig "velger" bort muligheten for å få barn.

Det er feil. Et homofilt jentepar har da ingen problemer med å få barn. Dog er det litt verre for et homofilt guttepar.

Lenke til kommentar

Joda. Men det er likevell ikke fullt så enkelt, hverken rent praktisk eller det formelle. Det er helt klart enklere å skaffe til veie en sæddonor enn en surrogatmor.

 

I tillegg er det fullt mulig for en lesbisk jente å oppgi barnets far som ukjent, mens det er helt umulig for en homofil gutt å oppgi barnets mor som ukjent.

Lenke til kommentar

Det har seg sånn at lesbiske par ikke har lov til å bruke sædbanken og dens sæddonorer, fordi de er homofile (mener jeg å huske, i hvert fall), så de fleste av dem må faktisk skaffe private sæddonorer, men joda, det er lettere for lesbiske jenter på den måten at de kan føre opp far som "ukjent".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...