Picker Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 hei! Jeg må innrømme at jeg ikke har snøring verken på fotografering eller fotoapparat, -som dere sikkert skjønner av spørsmålet . derfor håper jeg at det er noen her som kan hjelpe meg.. -jeg har et nikon coolpix s9 digital camera som jeg ikke gidder å bruke pga at bildene blir alt for lyse. lyse flater som f.eks ansikter blir nærmest selvlysende(se vedlagt bilde). jeg finner ikke ut hvordan jeg får forbedret dette. noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Du har tatt bilde for nær gutten/hovedmotivet, slik at blitsen reflekteres. Dette er et ganske normalt problem med små kompaktkamera. Det kan også oppstå om kameraet tror at riktig eksponering skal gjøres et sted lenger unna, enn der hovedmotivet er. Forhåndsfokuser derfor med spotmåling (må evt. stilles inn i menyen. Ha hovedmotiv akkurat midt i bildet og forhåndsfokuser ved å trykke utløserknappen halvveis ned. Så komponerer du bildet mens du fortsatt holder utløserknappen helt nede. Når du har komponert bildet ferdig, trykker du knappen helt ned. Da vil fokus og eksponering holdes der du hadde midten av bildet når du trykket halvt ned). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Her har du åpenbart bommet kraftig med fokus, selv om det ser skarpt ut. Årsaken er at med blitz innendørs blir dof nesten uendelig på et slik kamera. Pek på det som skal være skarpt og veleksponert før du trykker av, trykk halvveis ned. Deretter kan du komponere bildet mens du holder knappen halvveis nede for til slutt å trykke knappen helt ned. Ingen kameraer er sikret mot feil bruk, ei heller ditt.' Fikk du ikke tilbud om kurs sammen med ditt Nikon? Ta opp det tilbudet, fordi du vil høyst sansynlig trenge det. Det er greit å få lært de mest basale tekniske kunnskapene av noen som har peiling. Lenke til kommentar
Picker Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Takker så mye for hjelpen! Men hva med dette bildet? -Det er tatt ute uten blitz. Her har jeg det igjengående problemet med at hvitt blir lysende hvitt.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Sol kanskje? Uansett... hva forventer du av et kamera med så bitteliten optikk og så lten sensor? Det er en grunn til at mer profesjonelle kamera har mye større optikk og sensor. Der har man igjen for absolutt å skulle ha et av de minste kameraene man finner på markedet. Uansett ville jeg vurdert kamerakurset som PMnormal refererer til. Alle Nikon Coolpix-kjøpere har fått tilbud om dette. Da sikrer du ihvertfall at det ikke er du som er problemet i slike tilfeller Endret 22. juli 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Picker Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Neida, jeg forventer meg ikke allverdens, ville bare se om jeg kunne få noen tips for å kvitte meg med de største problemene. -Sånn som kameraet fungerer for meg nå får jeg mye bedre bilder med mobiltelefonen (sony/Ericsson K800i,) og jeg hadde vel forventet litt mer enn det... Lenke til kommentar
Picker Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Er veldig takknemlig for tipsene, forresten! -Jeg fikk, så vidt jeg husker, ikke noe tilbud om kursing da jeg kjøpte kameraet.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Er veldig takknemlig for tipsene, forresten! -Jeg fikk, så vidt jeg husker, ikke noe tilbud om kursing da jeg kjøpte kameraet.. 9118440[/snapback] De siste årene skal det ha fulgt med en enkel brosjyre om Nikon Coolschool med hvert kamera som ble solgt. Det er noen timer på kveldstid, på en gitt dato hvor du lærer å bruke kameraet best mulig. Du finner mer informasjon her (Nikons hjemmeside - Coolschool).. Det er nå kommet opp noen dager i slutten av august som er neste mulighet. Forutsetter imidlertid at du ikke har kjøpt EU modell fra en av de mindre seriøse forhandlerne i Norge vil jeg tro. Endret 22. juli 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Picker Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Takker så mye for hjelpen ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå