Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin fryser under spill og film

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ny PC, men har et problem. Den fryser 100% med en gang man går inn i et spill, eller ser en film. Virker som at med en gang det blir noen belastning på skjermkortet, så fryser den seg. Musen kan ikke beveges, ingen respons fra tastatur, og eneste mulighet er å restarte maskinen ved hjelp av reset-knappen eller holde inn shutdown-knappen. Det gjelder alle slags spill, need for speed underground, cs:s,half-life 2 og til og med film.

Driver til skjermkortet er: Forceware 158.24

Hovedkort: ASUS P5B-Plus Vista Edition

Skjermkort: XFX 8800 gts 640 mb

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Prosessor: Intel Core 2 duo e6600 2,4ghz

Strømforsyning: Hiper ATX 530W

Trådløst nettverkskort: d-link w510

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2

Setter pris på respons :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står fire vifter i maskinen, men er ganske varmt.

Strømforsyning, prosessorvifte, en i bakkant, og en på siden. Er også en trakt som leder luften inn på prosessoren..

Men Idle temperatur på CPU er 49 grader, motherboard er også på 49..

er dette for varmt? Cpu-en går på 1155 RPM,mens chassis-viften på 1188... Har prøvd å stille det,men får det ikke til å gå fortere,og da lavere temperatur i boksen.

Pc-en krasjer forresten når jeg foretar windows sin ytelsetest også

Endret av koffen
Lenke til kommentar

Hvis ikke det er for dårlig kjøling så tror jeg at det må være for liten strømforsyning.

Skjermkort: XFX 8800 gts 640 mb og prosessoren trekker nok veldig mye strøm.

Har du koblet til ekstrakontakten på skjermkortet for strøm?

Lenke til kommentar

Hei, er egentlig min tråd, bare brukte kontoen til en venn over her..

Det er bare en strømledning koblet til, i bakkant oppe...Kan ikke se noen andre uttak for strøm. Og om det er strømmen som er problemet er det jo litt amatørmessig av Komplett å selge pc-er som har for liten strømforsyning..

Lenke til kommentar

Hvis komplett har bygd PCen så sender du mail til dem, da bare sender du inn pcen og så fixer de det for deg, så sparer du deg selv for masse bry ;)

Hvis de har bygd PCen så har de garantert(!) testet den før de sendte den til deg, og derfor må de ha oversett den ustabiliteten eller no, og er dermed ansvarlig for feilen.

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Problemet er at da jeg fikk pc-en fulgte det med ørten hundre esker og slikt.. Ganske kjipt å pakke alt tilbake, sende bort en splitter ny pc (fikk den på fredag), og måtte vente 2 nye uker på å få den (Med komplett sin service kanskje 3-4 uker i stedet). Velger å si at det er uproft av Komplett om det er en hardware-feil. Men vil gjerne sjekke om det er en kjent softwarefeil først, derfor jeg postet her ;)

Lenke til kommentar
Hvis komplett har bygd PCen så sender du mail til dem, da bare sender du inn pcen og så fixer de det for deg, så sparer du deg selv for masse bry ;)

Hvis de har bygd PCen så har de garantert(!) testet den før de sendte den til deg, og derfor må de ha oversett den ustabiliteten eller no, og er dermed ansvarlig for feilen.

9121775[/snapback]

Ja, jeg fikk med et ark om at den var testet..Men tydeligvis ikke kjørt under noe heavyload.. Er faktisk den mest stabile pc-en jeg har vært borti noengang (Og jeg var en av de som hadde Windows ME installert), til og med under noen installasjoner bare restarter pc-en seg. Heller vel mer og mer over mot hardware-feil?

En annen ting er jo at om jeg sender inn pc-en, og får den om 3 uker igjen..Da er jo plutselig den prosessoren jeg har på halv pris fra Intel..Dermed har jeg i tillegg til å vente 5 uker på pc-en, fått en pc til en mye dyrere pris enn den egentlig koster.. Tror du det er mulig å få klaget inn dette?

Lenke til kommentar

Hiper sin 530W er ikke for "sprek" se her, på 12V kan de levere maks 360 / 384W = 30 - 32A, men den NorthQ 4775 som var standard i pakken (slik den var i linken over) er ikke "sprekere" heller mer slapp, men et X1800 kort er ikke av de mest "sultne"..

Dobbelpostene kan kanskje fikses med og gå inn og redigere og slette innholdet på en av de (tror eg).

Lenke til kommentar

Tar sjansen på en dobbeltpost, ser ut som problemet har ekspandert litt.. Nå har den to ganger fryst rett etter pc-en har blitt startet opp, altså når du kommer på desktopen. Sjanse for at det er noen seriøse hardware-feil ute å går? Og er temperatur på 50 grader på hovedkortet farlig høyt?

Lenke til kommentar

Fant en test på XFX skjermkortet, litt tekst: Shown above is the card as it will arrive, the points of note initially are the dual slot cooler, at this time there are no single slot versions, and the inclusion of two PCIe power connectors. The 8800GTX specs suggest the card should be run on a 450w PSU (30A on the 12v rail) and the inclusion of two power inputs really does give the impression that the card is best suited to a high end PSU. The one thing we did notice was that despite the requirement for two power cords, the XFX card does not come with convertors to change 4pin molex into 6pin connections, giving end users more of an incentive to buy a PSU which has these connectors as standard., Her er testen

Ifølge teksten kan Hiper PSU'en som "makser" på 30 - 32A på 12V ligge på grensa, men det kan være andre problem, eg ville prøvd et annet skjermkort. "Redda meg" for 2 og 1/2 år siden med et PCI skjermkort på min nybygde 939 PC, PCI E kortet (X700) "døde" på de første 10 minuttene med test i 3D Mark, låste et skjermbilde.. etter restart svart skjerm :thumbdown: Under testinga brukte eg 350W PSU fra Chieftec.

50 grader på hovedkortet burde være OK, men er den tempen etter et øyeblikk (par sekund) virker den høy - burde ikke stige fra romtemperatur så fort - da kan det være "ugler i mosen" .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...