sunh Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Når ting skjer er kanskje vanskelig å si. Leste bare en artikkel på hjemmekino.no der det stod mye nyttig. Jeg tolka det slik at NRK skal sende noen sendinger i 720p helt fra starten ihvertfall.. På sidene til RiksTV står det forresten at mottakeren er HD-klar, så da får man nok tak i det når det blir aktuelt. Artikkelen fra hjemmekino.no: http://www.hjemmekino.no/guide/tvsystemer_dvbt.asp Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Fra artikkelen: "På grunn av at de 3 multipleksene er helt fylt opp med standard SD kanaler kan man ikke forvente at det vil bli sendt HDTV før de to ekstra multipleksene blir bygd ut i 2009/2010. " Så ikke fra starten av nei. Men det kommer . Uansett, den dagen nrk starter å sende i HD, den dagen blir dette tilbudt hos alle digitale leverandører, ikke bare riks tv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 jeg har bestemt for lenge siden at jeg skal drite i RiksTV, jeg går for IPTV eller noe alle GET... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Og for å si det slik hva bildekvalitet angår: De prøvesendingene som var/er hadde overhodet ingen bedre bildekvalitet enn de analoge kanalene. Riktignok er prøvesendingene i mpeg2 kontra det kommende mpeg4, men det gir likefullt en klar indikasjon. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvilke prøvesendinger? Snakker du om hd-prøvesendinger nå, digitalt bakkenettprøvesendinger eller noe helt annet? Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 De leverer ikke mulighet for HD fra dag 1 nei (om du mener kanaler), hvor har du sett det? RiksTV har null hd i sine pakker nå. Og dekoderen som kommer først er ikke nødvendigvis klare for evt hd-sending heller. Bakkenettet er forberedt for HD-sendinger, og for at en mottakerboks skal godkjennes av NTV/RiksTV, må den takle HD. Det er derfor mulighet for HD fra dag 1. Men, kapasiteten i nettet er ikke stor nok til rene HD-kanaler, som du sier. Det er allikevel muligheter for at det blir enkelte HD-sendinger før 2009. NRK (som ikke er i RiksTVs pakke) har 3 kanaler i bakkenettet, og kan ved store arrangement og storsatsinger velge å omprioritere båndbredde mellom kanalene. F.eks. kan de sende et program i HD på NRK1, Tekst-tv-nyheter på NRK2 og en tegnefilm på NRK3. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hvilke prøvesendinger? Snakker du om hd-prøvesendinger nå, digitalt bakkenettprøvesendinger eller noe helt annet? 9130223[/snapback] Digitalt bakkenett prøvesendingene. Ikke noe HD dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå