Gå til innhold

HD TV eller HD "light" ?

Anbefalte innlegg

Når ting skjer er kanskje vanskelig å si. Leste bare en artikkel på hjemmekino.no der det stod mye nyttig. Jeg tolka det slik at NRK skal sende noen sendinger i 720p helt fra starten ihvertfall..

På sidene til RiksTV står det forresten at mottakeren er HD-klar, så da får man nok tak i det når det blir aktuelt.

Artikkelen fra hjemmekino.no: http://www.hjemmekino.no/guide/tvsystemer_dvbt.asp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

"På grunn av at de 3 multipleksene er helt fylt opp med standard SD kanaler kan man ikke forvente at det vil bli sendt HDTV før de to ekstra multipleksene blir bygd ut i 2009/2010. "

Så ikke fra starten av nei. Men det kommer :).

Uansett, den dagen nrk starter å sende i HD, den dagen blir dette tilbudt hos alle digitale leverandører, ikke bare riks tv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg har bestemt for lenge siden at jeg skal drite i RiksTV, jeg går for IPTV eller noe alle GET...

Lenke til kommentar

Og for å si det slik hva bildekvalitet angår: De prøvesendingene som var/er hadde overhodet ingen bedre bildekvalitet enn de analoge kanalene. Riktignok er prøvesendingene i mpeg2 kontra det kommende mpeg4, men det gir likefullt en klar indikasjon.

Lenke til kommentar
De leverer ikke mulighet for HD fra dag 1 nei (om du mener kanaler), hvor har du sett det? RiksTV har null hd i sine pakker nå. Og dekoderen som kommer først er ikke nødvendigvis klare for evt hd-sending heller.

Bakkenettet er forberedt for HD-sendinger, og for at en mottakerboks skal godkjennes av NTV/RiksTV, må den takle HD. Det er derfor mulighet for HD fra dag 1. Men, kapasiteten i nettet er ikke stor nok til rene HD-kanaler, som du sier.

Det er allikevel muligheter for at det blir enkelte HD-sendinger før 2009. NRK (som ikke er i RiksTVs pakke) har 3 kanaler i bakkenettet, og kan ved store arrangement og storsatsinger velge å omprioritere båndbredde mellom kanalene. F.eks. kan de sende et program i HD på NRK1, Tekst-tv-nyheter på NRK2 og en tegnefilm på NRK3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...