Gjest Slettet+19283741 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Dette kan sikkert virke som ett latterlig dumt spm for mange, men hva er de store fordelene med å ha hdmi kontakt på en bærbar pc? Er det kun for at bærbaren skal kunne kobles til tv'en? Selv når det nye bakkenettet kommer kan man vel bruke vga utgangen? Men da kan man sikkert ikke se på tv kanaler på dataen? Endret 21. juli 2007 av Slettet+19283741 Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Enkel tilkobling til tv'n antar jeg? edit: man kan fortsatt bruke vga utgangen ja. Fordelen er vel en digital vs en analog utgang. Kjekt og slippe tenke på å måtte sette riktig oppløsning og slikt hvertfall. Annen fordel er vel at man kanskje(?) kan overføre lyd også via hdmi utgangen, selv om jeg tviler på at det er tilfelle på en bærbar pc.. eller pc generellt sett. Bakkenettet og hdmi på pc ser jeg ingen sammenheng med? Hvis du skal se på tv så trenger du vel ikke koble pc'n til tv'n? Endret 21. juli 2007 av phax Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hvorfor se på tv på dataen? Må man ikke ha tv-kort i samme slengen? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) HDMI gir høyere bildekvalitet da det er digital signaloverføring, kontra VGA som er analogt. Det skal være spesielt merkbart ved høyere oppløsning. Dessuten kan en HDMI-kabel overføre både bilde og lyd, men jeg er ikke sikker på om alle bærbare støtter dette (i teorien kan også S-video overføre både bilde og lyd, men her er støtten for lydoverføring omtrent lik null). edit: noen kom meg i forkjøpet, men anyways... Endret 21. juli 2007 av ventle Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) hvis du kobler pc til tv, f.eks å se film, så har du lyd og bilde i en kabel. slik jeg har det nå på min må jeg ha en ekstra kabel til lyd, siden det går på VGA... HDMI har jo også bedre bildekvalitet EDIT: haha artig 1 innlegg hvert sekund... Endret 21. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Hvorfor se på tv på dataen? Må man ikke ha tv-kort i samme slengen? 9116441[/snapback] Er omvendt jeg tenker på hvertfall, se data på tv'n.. Kjekt hvis du har filmer eller lignende på pc'n som du vil se på storskjerm. Du må en form for tv-tuner eller se webbasert tv for å kunne se tv på data'n ja. Liten vits hvis du har en tv å se på.. edit: jeg tviler på at man får lyd via hdmi på en pc.. selv om standaren støtter det så tror jeg neppe at pc'n støtter det. Og sletts ikke sikkert tv'n din gjør det heller, Endret 21. juli 2007 av phax Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Hvorfor se på tv på dataen? Må man ikke ha tv-kort i samme slengen? 9116441[/snapback] Er omvendt jeg tenker på hvertfall, se data på tv'n.. Kjekt hvis du har filmer eller lignende på pc'n som du vil se på storskjerm. Du må en form for tv-tuner eller se webbasert tv for å kunne se tv på data'n ja. Liten vits hvis du har en tv å se på.. edit: jeg tviler på at man får lyd via hdmi på en pc.. selv om standaren støtter det så tror jeg neppe at pc'n støtter det. Og sletts ikke sikkert tv'n din gjør det heller, 9116456[/snapback] HDMI på pc støtter også lyd. Ihvertfall på skjermkort til stasjonære pc'er. Der er det da en egen lydkabel som går fra hovedkortet til skjermkortet. Føler meg kanske sikker på at HDMI på bærbare også overfører lyd (Digitalt?). Ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i HDMI på bærbare. Da hadde det jo vært like bra med bare dvi. Mvh Endret 21. juli 2007 av krbalto Lenke til kommentar
B4d_K4rm4 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 hdmi blir jo etterhvert den nye standarden på alt mulig, greit å slippe å bruke dvi-hdmi overganger. Er jo ikke bare tv`r, recievere, projectorer, hdmi switcher. Velfig kjekt contra dvi imo Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 HDMI gir høyere bildekvalitet da det er digital signaloverføring, kontra VGA som er analogt. Det skal være spesielt merkbart ved høyere oppløsning. Dessuten kan en HDMI-kabel overføre både bilde og lyd, men jeg er ikke sikker på om alle bærbare støtter dette (i teorien kan også S-video overføre både bilde og lyd, men her er støtten for lydoverføring omtrent lik null). edit: noen kom meg i forkjøpet, men anyways... 9116450[/snapback] Annet enn at det er lyd på HDMI, er det noen fordeler/forskjeller HDMI kontra DVI? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 ikke det jeg vet, men som det nevnes lenger oppe her så er jo HDMI på vei til å bli en mer utbredt standard, den er ikke bare ett alternativ til DVI, men også til Scart, S-Video og komposittvideo, det vil si til alle apparater som overfører bildesignaler. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Støtte for HDCP er vel en fordel, slik at man får avspilt HD materiale som er kodet med dette... Lenke til kommentar
B4d_K4rm4 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 HDMI gir høyere bildekvalitet da det er digital signaloverføring, kontra VGA som er analogt. Det skal være spesielt merkbart ved høyere oppløsning. Dessuten kan en HDMI-kabel overføre både bilde og lyd, men jeg er ikke sikker på om alle bærbare støtter dette (i teorien kan også S-video overføre både bilde og lyd, men her er støtten for lydoverføring omtrent lik null). edit: noen kom meg i forkjøpet, men anyways... 9116450[/snapback] Annet enn at det er lyd på HDMI, er det noen fordeler/forskjeller HDMI kontra DVI? 9120665[/snapback] Nei, de er helt identiske. annet enn at dvi er vel mer eller mindre på vei ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Nei, de er helt identiske. annet enn at dvi er vel mer eller mindre på vei ut. 9121111[/snapback] Identisk? Er ikke hdmi 720p og 1080p? Takler dvi samme kvaliteten på filmer og andre ting som dvi utgangen skulle bli matet med? Lenke til kommentar
B4d_K4rm4 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) dvi takler fint 1080p hdmi 1.3 har jo kommet nå. denne støtter vel et nytt fargesystem og har mer båndbredde. Er forresten mange 720p projectorer som bare har dvi. feks projection design sine. Endret 22. juli 2007 av B4d_K4rm4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hvor mye støtter vga? Og har vga bilde og lyd i samme kabel? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 VGA støtter i hvertfall 720p, men den har definitivt ikke støtte for overføring av lyd. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 1080p er jo "kun" 1920x1200 i oppløsning, så VGA får vel til det også, problemene begynner når HDCP kommer inn i bildet ved avspilling av HD materiale... Vet ikke hvor man ligger i løypen på det området.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Med andre ord, en teoretisk støtte for 1080p, men det virker i de fleste tilfeller dårlig praktisk i og med at de fleste kilder som f.eks dvd-spillere, tv'er osv overfører 1080p med HDCP? Tar jeg helt feil når jeg tror at HDCP er en kryptering? Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Annet enn at det er lyd på HDMI, er det noen fordeler/forskjeller HDMI kontra DVI? DVI og HDMI er akkurat det samme bortsett fra at HDMI har noen flere signalbaner som brukes til identifisering av skjerm og slikt (på en måte som hvilket kamera og slikt et bilde er tatt med hvis man snakker om informasjonen i en bildefil..). Også har jo HMDI lyd Husk at man kan bruke en overgang fra HDMI til DVI (på samme størrelse som en overgang fra DVI -> VGA) så har man DVI på pcen . VGA støtter i hvertfall 720p, men den har definitivt ikke støtte for overføring av lyd. Hmm, slik jeg har oppfattet det, er XXX(X)p en standard for et digitalt signal som leverer gitte oppløsninger. Siden VGA er en analog bildeoverføring vil jeg si det ikke inkludert. (Uten å si noe sikkert ) Endret 24. juli 2007 av -Codeman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå