havarg Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg har nettopp begynt å snuse på php, og mangler ennå en del kunnskap. Men jeg trenger å lage et skjema som blir sendt på mail. Dette funker delvis - det vil si at jeg får svar på mail med tekst-postene. Radio or Checkbox-knappene får jeg ikke frem verdier av. Er det noe jeg gjør feil i koden under? Og hvordan kan jeg få lagt inn en kontroll på at mailen blir sendt? $Vi_er er Radio knapper, men $Workshop er Checkbox Verdsetter all hjelp og tips. Takk <? PRINT "<center><B>Takk for din påmelding </B></center>"; PRINT "<p><center>For deltaker $Kontaktperson har vi registret følgende informasjon:</center></p>"; PRINT "<br><center>E-post: $EPost</center>"; PRINT "<br><center>Telefon: $Telefon</center>"; PRINT "<br><center>Bedrift: $Bedrift</center>"; PRINT "<br><center>Antall: $Antall</center>"; PRINT "<br><center>Vi er : $Vi_Er</center>"; PRINT "<br><center>Workshop 1: $Workshop1</center>"; PRINT "<br><center>Workshop 1: $Workshop2</center>"; mail("[email protected]", "Påmelding 2003", "$Kontaktperson ønsker å melde seg på, med følgende opplysninger: nE-post: $EPost nTelefon $Telefon nBedrift $Bedrift nAntall $Antall nVi er:$Vi_Er nWorkshop 1 $Workshop1 nWorkshop 2 $Workshop2 "); ?> Lenke til kommentar
rudolfrock Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 hm.. det kan jo være hva som helst. Litt vanskelig å vite når man ikke får se hele koden. du kan jo ta en sjekk å se om variablene faktisk finnes ved å gjøre slik: if(isset($variabel)) echo "Variablen finnes"; Husk at variabler er case-sensitive, så sjekk at du har store bokstaver der det skal være. en ting jeg pleier å gjøre er å BARE bruke småe bokstaver på variabler så slipper jeg unødvendig mye stress med å huske hvilke bokstaver som var store og små osv... du kan legge inn en sjekk ved å gjøre slik tror jeg: if (mail(blabla)) { mailen er sendt } else { mailen er ikke sendt } tror også du kan gjøre slik: $mail = mail(blabla); if ($mail) { mailen er sendt } else { mailen er ikke sendt. } les om mail funksjonen på http://www.php.net/manual/en/function.mail.php Lenke til kommentar
Neo Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Vi må nok se den siden som skjemaet ligger på ja. Hvis jeg ikke husker feil så vil checkbokser og radioknapper gi verdien 'on' eller noe hvis de er markert, du har vel husket å lage checkboks med value="etellerannet"? Forresten så behøver du ikke å skrive en Print kommando for hver linje. Bare skriv den en gang og la teksten som skal frem komme på flere linjer under. Kan også bruke kommandoen 'echo'. Lenke til kommentar
havarg Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 http://www.vinterkonferansen.no/pamelding.html her er HTML delen. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Problemet ditt er store og små bokstavar. I mailscriptet skriv du 'Workshop1' medan i HTML-koden står det 'workshop1'. Likedan med 'Vi_Er' i den eine koden og 'Vi_er' i den andre Lenke til kommentar
havarg Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 takk for tipsene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå