Duqe Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 En kamerat av meg vil kjøpe flatskjerm-TV som primært skal brukes til TV og data (surfing og tekstbehandling). IKKE spilling. Den skal også kunne henges på veggen. Han har analogt TV-signal. Minimum 32''. Han er også usikker på om plasma eller LCD er best. Prisantydning ca. 7000,-. Anbefalinger? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 32" plasma finnes ikke. Så det har ingenting å si, han kjøper LCD. TVen MÅ støtte 1:1 pikselmapping, helst via HDMI-tilkoblingen sin, da kan man kjøre DVI ut fra pcen til tven, digitalt bilde = skarpt og bra. Det tror jeg ikke man får til 7000,- når det gjelder 32". Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) 32" plasma finnes ikke. Så det har ingenting å si, han kjøper LCD. TVen MÅ støtte 1:1 pikselmapping, helst via HDMI-tilkoblingen sin, da kan man kjøre DVI ut fra pcen til tven, digitalt bilde = skarpt og bra. Det tror jeg ikke man får til 7000,- når det gjelder 32". 9117416[/snapback] Forstår ikke helt hva du snakker om, sjekket prisguiden.no og finner flere lcd-tver som har hdmi støtte under 7000kr, som f.eks DENNE. Skjønner heller ikke hvorfor du utelukker plasma når det står minimum 32" og prisen er ca 7000kr som da vil si han kan tøye grensene. Endret 22. juli 2007 av Duqe Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Støtte for HDMI og støtte for pixelmapping over HDMI er to forskjellige ting. Dette bestemmer om du kan kjøre PC'en din digitalt eller ikke. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Men da sier vi at han ikke trenger 1:1 pixelmapping over HDMI. Så hva er da anbefalingene? En anna ting han også lurer på er hva gir best bildekvalitet av LCD eller PLASMA? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Forstår ikke helt hva du snakker om, sjekket prisguiden.no og finner flere lcd-tver som har hdmi støtte under 7000kr, som f.eks DENNE. Skjønner heller ikke hvorfor du utelukker plasma når det står minimum 32" og prisen er ca 7000kr som da vil si han kan tøye grensene. 9117872[/snapback] At den kan vise et bilde over hdmi er en ting. At den kan vise TEKST sylskarpt uten å skalere er en helt annen ting. Den må ha 1:1 pikselmapping for å få til det. Om du har lcd-skjerm på pcen din, så kan du jo feks endre oppløsningen i windows ett hakk NED fra det som skjermen vanligvis skal stå på. Så ser du nøye på teksten. Da ser du hva jeg mener. I tillegg så vil tven om den ikke har 1:1 strekke og kutte signalet, dvs at startlinjen i bånn kan forsvinne, osv... Men da sier vi at han ikke trenger 1:1 pixelmapping over HDMI. Så hva er da anbefalingene? En anna ting han også lurer på er hva gir best bildekvalitet av LCD eller PLASMA? 9118420[/snapback] Altså, tven skal PRIMÆRT brukes til tv og tekstbehandling/nettsurfing sier du. uten 1:1 pikselmapping kan han ikke bruke tven til det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Og jo, en ting til - grunnen til at jeg sier vi kan utelukke plasma er rett og slett fordi jeg antar han vil ha BEST mulig tv for pengene - ikke STØRST. Da blir det en 32", og plasma kommer som nevnt ikke i den størrelsen. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Merkelig nok så klarer jeg fint å surfe og skrive på min panasonic pv70 42" som er koblet fra vga til vga, han burde jo da overleve med dvi til hdmi uten pixelmapping. Grunnen til plasma er tatt med er som sagt så er det nevnt at tvsignalet hans er analogt, og som jeg har sett så sliter en god del lcdtver til rimelig pris å konkurrere med plasmatver når det gjelder film og tv titting. Men ta også hensyn til at han ikke skal ha noen hi-end tv siden prisklassen er 7000kr, så tven behøver ikke være perfekt til all bruk. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Ifølge denne tråden så er det også andre som er fornøyd med kobling mot pc uten pixelmapping. Endret 22. juli 2007 av Duqe Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Dette går jo fint over VGA på de fleste, men med HDMI får man digital overføring. Da får man bedre bildet hvis du skal se film eller spille via PC'en. Den posten du nevner, ble PC'en brukt til spill med mye grafikk og bevegelse ? Må også huske at det stor forskjell å kun få et bra bildet på internett, til å få et nytt avansert spill til å gli smertefritt på skjermen. Endret 22. juli 2007 av tmbn Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Takk takk Nei det blir vanlig TV-sendinger,film og litt PC. 9110128[/snapback] Kan ikke finne noen sted hvor trådstarter har nevnt noe om spill i posten. "Litt pc" må jo også bety litt surfing. Men siden kameraten min ikke har råd til high-end tv så må han desverre leve med noen ulemper. Men noen som vet om Tatung 37" vil duge til hans bruk? Endret 22. juli 2007 av Duqe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå