Niddy Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Syntes tråder som denne er totalt meningsløst. La oss konstatere fakta her: 1. Ingen kan bevise eller motbevise Guds eksistens. 2. Ingen har dermed rett. Velger noen å tro er det deres egen sak, jeg mener heller ikke at fundementalisme er bra. Men hvorvidt noen føler at det å være kristen er en praktisk/hyggelig/tradisjonell ting, spesielt fordi de ønsker svar på filosofiske spørsmål som kanskje plager dem. Tror Gud har hjulpet mange mennesker igjennom perioder av livet der de kanskje har følt seg ensomme. Gud har gjort mange eldre mindre redde for å møte døden. Gud har hjulpet mange mennesker. Enten det er fordi han faktisk eksisterer eller fordi det er en rent psykisk ting. Derfor ser jeg absolutt INGEN grunn til å ikke la religiøse mennesker være i fred å tilbe Gud, hvis det får de til å føle seg litt mer vel i en hverdag som ellers er hard og tung å takle. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) * Vær advart - dette innlegget inneholder store mengder sarkasme. * Syntes tråder som denne er totalt meningsløst. La oss konstatere fakta her:9310834[/snapback] Forståelig, ettersom du opplagt ikke har lest den. Da ville du ha sett vi allerede har vært innom dine punkter. 1. Ingen kan bevise eller motbevise Guds eksistens. 9310834[/snapback] Det samme gjelder for øvrig Zevs, Odin, Russells tekopp, spagettimonsteret og resten av menneskehetens imaginiære luftvenner, hvis eksistens såklart alltid vil være utenfor vitenskapens rekkevidde, akkurat som eksistensen av andre planeter (en mente før dette ville være umulig å determinere) og hva som førte til livets overveldende kompleksitet. Guds eksistens er jo også et fint eksempel på et falsk dilemma jeg tror jeg bør huske på til en senere anledning. 2. Ingen har dermed rett. 9310834[/snapback] Nei, hvorfor kan ikke jeg fortsette å tro på julenissen og tannfeen? Ingen har definitivt motbevist dem. En ikke-falsifiserbar hypotese fremsatt av en upålitelig, inkonsekvent, irrasjonell og urgammel eventyrbok (kjent for feil i oversettelsesprosessen og filtrering) hvis antagelser ikke bare mangler bevis, men faktisk er direkte i strid med reelle observasjoner og vitenskapelige teorier, er, unnskyld meg, ikke noe som står over alle de andre vrangforestillingene en klokt nok forholder seg ateistisk eller agnostisk overfor (at jeg er Napoleon, snakker med romvesner og whatnot). Hva er det dessuten som skiller de vrangforestillingene med overtro/religion og som sikrer en immunitet mot psykiatriske avdeling? Forekomst. Og, som vi alle vet, er argumentum ad populum bare tull - bare tenk på alle de som TROR de vinner i lotto og vinner. Det er jo nesten alle, det. Velger noen å tro er det deres egen sak, jeg mener heller ikke at fundementalisme er bra. 9310834[/snapback] Religion er litt som et virus i sin spredning fra person til person, der den angriper fornuft og bidrar til å bringe frem det verste i selv de beste. Enskjønt AIDS er stadiet som faktisk tar seg av all drepingen, som i religionens tilfelle også ville innbefattet et par bygninger og lommebøkene til lettroende tilhengere, er ikke HIV-positiv akkurat med på å senke forekomsten av AIDS. Myten om at blind tro er en dyd og må respekteres ukritisk skaper en pute, nærmest grobunn, for slik fundamentalisme. Men hvorvidt noen føler at det å være kristen er en praktisk/hyggelig/tradisjonell ting, spesielt fordi de ønsker svar på filosofiske spørsmål som kanskje plager dem. 9310834[/snapback] Ja, det må være en fantastisk følelse å kunne overlate all tenkingen til andre og akseptere fabrikkerte løyner og vite at du simpelthen har rett og fortjener uendelig respekt fra alle rundt deg, enda du ikke vil gi noe selv. Plager det deg at du kan dø? Finn opp evig liv og Gud, såklart! Tror Gud har hjulpet mange mennesker igjennom perioder av livet der de kanskje har følt seg ensomme. 9310834[/snapback] Jada, bekjemp ensomheten med fantasier. Det er jo så mye bedre enn å finne trøst i samfunnet og hos hverandre. Jeg anbefaler LSD - da får en virkelig fart på hallusinasjonene. Gud har gjort mange eldre mindre redde for å møte døden. 9310834[/snapback] Ja, heller det enn å akseptere døden (inntil vi kan beseire den) og faktisk leve livet til det fulle. Hvorfor stresse med å leve når livet begynner i himmelen? Gud har hjulpet mange mennesker. 9310834[/snapback] ... til å rettferdiggjøre sin umoralske oppførsel, blant annet. Hellig krig, kulter, homofobi, TV-evangelister, inkvisisjonen, diktere folket og generelt sett forringe den menneskelige utvikling. Enten det er fordi han faktisk eksisterer eller fordi det er en rent psykisk ting. 9310834[/snapback] Han er en skikkelig kjernekar, er han ikke? En sadistisk, mannevond, rasistisk og mannssjåvinistisk karakter som gjemmer seg bak konsepter som fri vilje og ondskap (fra djevelen, må vite) for å ikke ta ansvar for all verdens grusomheter og naturkatastrofer, enda han er både allmektig, allvitende og alt-elskende (inkompatible egenskaper, vel å merke). En skikkelig rollemodell, det ja. En kan jo heller ikke unngå å legge merke til at særs mange selv-proklamerte kristne neppe har lest den delen av bibelen som omhandler Jesus. I så fall ville de nok fått med seg den gyldne regel og hans hat for kommersialisme i kirken, mens de dreper og samler inn penger i hans navn. Derfor ser jeg absolutt INGEN grunn til å ikke la religiøse mennesker være i fred å tilbe Gud, hvis det får de til å føle seg litt mer vel i en hverdag som ellers er hard og tung å takle.9310834[/snapback] Religion har jo heller ingenting å si for HVORFOR hverdagen er så tung å takle. Endret 18. august 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå