bolette Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Haha. Slutt med spredning av kristenpropoganda. It makes no difference om du tror eller ikke. Jesus finnes ikke selv om 80 % eller noe av verdens befolkning tror på ham. 9305503[/snapback] Men pointet mitt er at INGEN vet Selv ikke du! Og heller ikke jeg, ikke Kjell MAgne Bondevik, ikke paven for den saks skyld.. Du må simpelthen bare velge å tro eller ikke Så hvorfor ta sjansen på å ikke tro? Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Eh... fordi jeg ikke er så naiv og ignorant til dagens beviser for evolusjonsteorien, at jeg velger å tro på ei 2000 år gammel bok? Fordi man ikke kommer til himmelen? Ingen har beviser for himmelen eller Gud, det er noe folk TROR. Det ligger i ordet. Du må gjerne tro, men ingen vet, som du sier. Hvorfor er kristendommen riktig, og ikke islam, hinduismen, buddhismen? Kommer jeg til helvete hvis jeg ikke tror, tror du virkelig det? Hvis du tror at du kommer til et paradis og jeg til et fælt sted fordi du lurer deg selv og sier at du tror på gud og alle de barnehistoriene, da kommer jeg til å le. Lenke til kommentar
bolette Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Eh... fordi jeg ikke er så naiv og ignorant til dagens beviser for evolusjonsteorien, at jeg velger å tro på ei 2000 år gammel bok? Fordi man ikke kommer til himmelen? Ingen har beviser for himmelen eller Gud, det er noe folk TROR. Det ligger i ordet. Du må gjerne tro, men ingen vet, som du sier. Hvorfor er kristendommen riktig, og ikke islam, hinduismen, buddhismen? Kommer jeg til helvete hvis jeg ikke tror, tror du virkelig det? Hvis du tror at du kommer til et paradis og jeg til et fælt sted fordi du lurer deg selv og sier at du tror på gud og alle de barnehistoriene, da kommer jeg til å le. 9305569[/snapback] du tvinger meg til å gjenta meg selv igjen her, men JA jeg tror på det og som du selv sier: "det er noe folk TROR. Det ligger i ordet. " var det ikke akkurat det jeg sa? Greit, vi er uenige, men du sier jo selv at ingen vet... Jeg velger å tro på det, du gjør det ikke. Fra mitt synspunkt spiller vi sjansespill på høyeste plan her. Jeg velger å leve i troen, som ikke kan gjøre meg annet enn lønn eller ingenting når jeg dørm som sagt, tar jeg feil, er jeg dø uansett Og bare for å få ha sagt det enda en gang for alle: jeg ofrer jo ingenting på å være kristen mens jeg lever heller.. iallefall ingenting som kan måle seg med støtten jeg får fra Gud i hverdagen Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Svar på spørsmålet mitt; tror du at du kommer til himmelen når du dør, og at jeg kommer til helvete? Svar, er du snill. Folk tror, ja, men det betyr ikke at et fantasiland er ekte eller at folk faktisk har snakket med gud fordi det står i ei bok. Tenkt over det med å tro, eller arvet du det av foreldrene dine? Lenke til kommentar
bolette Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Svar på spørsmålet mitt; tror du at du kommer til himmelen når du dør, og at jeg kommer til helvete? Svar, er du snill. Folk tror, ja, men det betyr ikke at et fantasiland er ekte eller at folk faktisk har snakket med gud fordi det står i ei bok. Tenkt over det med å tro, eller arvet du det av foreldrene dine? 9305630[/snapback] er vokst opp i et tja "halvkristen" hjem husker mamma tok meg med til søndagsskolen da jeg var liten, men er ikke sikker på om hverken hun eller pappa tror. De lever ikke et typisk kristent liv. Vi har egentlig aldri diskutert det. Søsknene mine er ikke kristne, så det er vel bare meg igrunnen.. kanskje mamma og pappa også, men har altså ikke peiling.. Jeg tror at jeg kommer til himmelen ja Men om jeg tror du og andre som ikke tror kommer til helvete, kan jeg ikke si deg. Jeg har en veldig billedlig forståelse for bibelen og er ivrig tilhenger av at "vi-vet-så-lite" Som naiv blåøyd optimist jeg er, tror eller håper jeg at alle får en sjanse til med Gud når de dør.. ;P Når de nevner på møter at vi må få me oss venner så de ikke kommer til helvete velger jeg med vilje å ikke høre etter eller ta det til meg.. barnslig? Kanskje det kommer med alderen Lenke til kommentar
wan Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg tror at jeg kommer til himmelen ja Hvor mange tror du Gud slipper opp i himmelen da, er det en viss kvote mon tro? Vil tro at det begynner å bli trangt der oppe. Tror du ikke kjedsomheten vil ta over etter tre-fire milliarder år i denne himmelen, du får tross alt gjort mye på denne tiden. Om du ikke selv finner det kjedelig, kanskje en av dine nærmeste gjør det? Litt kjedelig å ikke få sove når Gud lover evig liv, noe som aldri tar slutt.. Lenke til kommentar
bolette Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Jeg tror at jeg kommer til himmelen ja Hvor mange tror du Gud slipper opp i himmelen da, er det en viss kvote mon tro? Vil tro at det begynner å bli trangt der oppe. Tror du ikke kjedsomheten vil ta over etter tre-fire milliarder år i denne himmelen, du får tross alt gjort mye på denne tiden. Om du ikke selv finner det kjedelig, kanskje en av dine nærmeste gjør det? Litt kjedelig å ikke få sove når Gud lover evig liv, noe som aldri tar slutt.. 9305726[/snapback] hehe hvis himmelen fins så er det meningen at der skal alt være perfekt ergo, ingen vil kjede seg? ikke lett å si hvordan det blir tror ikke det er noen kvote, nei Endret 17. august 2007 av bolette Lenke til kommentar
wan Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) hehe hvis himmelen fins så er det meningen at der skal alt være perfekt ergo, ingen vil kjede seg? ikke lett å si hvordan det blir tror ikke det er noen kvote, nei Se på det som et tankeeksperiment, still spørsmålet til deg selv. Tenk deg tusen år (dette er lenge spør du meg), så kommer du til 100 000 år, og så videre. Du tenker deg et bekymringsfritt og behagelig liv blant alle menneskene du elsker. Dere får all den tid dere ønsker sammen. Tiden går, dere fyller dagene med ren glede, mens Gud applauderer. Lager mat, ballspill, romantisk middager med din fru, dagene kjenner ikke sine begrensninger når det kommer til aktiviteter. Etter 200 000 år føler du at det du gjør begynner å fylle et repitisjonsmønster, du får en fornemmelse av at alt du har gjort den siste uken er helt likt sist ukes agenda. Tiden går, du og flere av dine nærmeste finner situasjonen ubehagelig. Du sier til Gud at dette evige livet begynner å bli kjedelig, at du gjerne kunne tenke deg å sove, men Gud avviser dette. Evig liv er evig liv. Virker dette helt bra, sier du? Ikke ta dette for å være sarkastisk. Jeg synes bare det er pussig at så mange ønsker seg et evig liv uten at det egentlig ser ut til å være et begrunnet ønske/valg. Endret 17. august 2007 av wan Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Når de nevner på møter at vi må få me oss venner så de ikke kommer til helvete velger jeg med vilje å ikke høre etter eller ta det til meg.. barnslig? Kanskje det kommer med alderen Meget fornuftig av deg vil jeg si, det bør være opp til en selv å avgjøre hvilket livssyn en skal ha utfra input fra ulikt hold som f. eks kirke, bibel, kunnskap om andre religioner, vitenskap og annet. En kan ikke foreta en avgjørelse på dette før en har undersøkt litt om fakta, det er nå mitt syn på saken. Å diskutere dette faktagrunnlaget er alltid aktuelt, og det er vel kanskje der dette forumet spiller en rolle. Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) WAN : hear you loud and clear boy men er du med på tanken om at et perfekt liv i himmelen innebærer at vi ikke går lei? Ikke vet jeg hvordan det skal foregå, men kanskje i form av uendelig variasjon på vær, aktiviteter, god mat ++ eller kanskje i den form at vi ikke har evnen til å gå lei av noe? at vi rett og slett ikke blir leiem triste, sure, kjedsomme etc Endret 18. august 2007 av bolette Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Når de nevner på møter at vi må få me oss venner så de ikke kommer til helvete velger jeg med vilje å ikke høre etter eller ta det til meg.. barnslig? Kanskje det kommer med alderen Meget fornuftig av deg vil jeg si, det bør være opp til en selv å avgjøre hvilket livssyn en skal ha utfra input fra ulikt hold som f. eks kirke, bibel, kunnskap om andre religioner, vitenskap og annet. En kan ikke foreta en avgjørelse på dette før en har undersøkt litt om fakta, det er nå mitt syn på saken. Å diskutere dette faktagrunnlaget er alltid aktuelt, og det er vel kanskje der dette forumet spiller en rolle. 9305842[/snapback] er veldig enig i at det er opp til hver enkelt. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Haha. Slutt med spredning av kristenpropoganda. It makes no difference om du tror eller ikke. Jesus finnes ikke selv om 80 % eller noe av verdens befolkning tror på ham. 9305503[/snapback] Men pointet mitt er at INGEN vet Selv ikke du! Og heller ikke jeg, ikke Kjell MAgne Bondevik, ikke paven for den saks skyld.. Du må simpelthen bare velge å tro eller ikke Så hvorfor ta sjansen på å ikke tro? 9305527[/snapback] Hvorfor kaste bort tid og fornuftighet på å tro på det tullet? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) iallefall ingenting som kan måle seg med støtten jeg får fra Gud i hverdagen Syng med meg : "Vi taaar på EVENTYR BRILLER".... Bolette: Åssen merker du denne støtten? Har akkurat lest om en her inne som sa det ikke finnes bevis for evulosjons teorien og at det var mirakler som skjedde ustoppelig og du får ha meg unnskylt, jeg har alltid levd i den virkelige verden UTEN eventyr briller og sånne uttalelser som dere kommer med får meg automatisk til å ta et skritt tilbake og la tulling alarmen gå. I mine øyne er dere nemlig som kveg, dere MÅ ha en med bjelle (gud) å følge, helt ute av stand til å tenke selv. Dere er sikkert greie og helt OK og alt det der men blir dere utfordret med noe dere ikke takler eller liker er dere de første til å droppe venner og bekjente som en varm potet, så lite tolerange som bare det! Jeg skal gi deg et eksperiment: Si at venninna di, som du har kjent hele livet og som alltid har vært der og støttet deg når du har det vanskelig plutselig en dag sier hun er lespisk? Ville det endret din holdning til henne, ville hun, i dine øyne, ha betyd like mye eller følger du tankegangen til de "hellige kvegene" og forbanner henne og alt hun står for, "syk" som hun må være? Hun har ikke endret seg, hun er fremdeles den gode gamle venninnen og hun har aldri, ALDRI lagt an på deg, hvordan hadde du taklet dette? (Jeg har flere skjeive venner og spør fordi DE aldeles ikke har blitt behandlet pent der de kom fra. De har en annen seksuel legning, ikke en sykdom eller noe sånt som dere så gjerne ynder og tro...) Det du faktisk sier her er at du VELGER å tro på eventyret i denne boken til TROSS for at det finnes meget sterke bevis på at biblen er bare rør? Hva GJØR det deg til? Dum eller bare ignorant? EDIT: trykkleif... Endret 18. august 2007 av strayder Lenke til kommentar
kb87 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg skal gi deg et eksperiment: Si at venninna di, som du har kjent hele livet og som alltid har vært der og støttet deg når du har det vanskelig plutselig en dag sier hun er lespisk? Ville det endret din holdning til henne, ville hun, i dine øyne, ha betyd like mye eller følger du tankegangen til de "hellige kvegene" og forbanner henne og alt hun står for, "syk" som hun må være? Hun har ikke endret seg, hun er fremdeles den gode gamle venninnen og hun har aldri, ALDRI lagt an på deg, hvordan hadde du taklet dette? (Jeg har flere skjeive venner og spør fordi DE aldeles ikke har blitt behandlet pent der de kom fra. De har en annen seksuel legning, ikke en sykdom eller noe sånt som dere så gjerne ynder og tro...) Jesus sier: Du skal elske din neste som deg selv Dette ønsker vi kristne og lever opp til. Om vi lykkes er en annen sak, vi er jo alle syndere. Syng med meg : "Vi taaar på EVENTYR BRILLER".... Selv om du er ateist, gir det deg ingen rett til å ikke vise andre respekt. Det er usaklig og barnslig, og hører ikke hjemme i en diskusjon Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 thriven: kaster jeg vekk tid? Hva i alle dager får deg til å si det? Hvilken tid er det jeg kaster bort da? Og på hva? Tror du kristne sitter i ro og ber hele tiden? Nei, selvfølgelig tror du ikke det. Det at man er kristen betyr ikke at man hele tiden går rundt og tenker: Jeg er kristen! For meg er det så naturlig å være det at jeg tenker omtrent like mye på det som det faktum at jeg er jente. Hva eksakt er det du tror heg kaster vekk tida mi på? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Be, tolke bibelen, gå i kristne møter, gå i kirka, vurdere om du kan gjøre ditt eller datt(se: tolke bibelen) osv. Og tenk om du tror på feil Gud! Lenke til kommentar
bolette Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) [strayder: Javel, her ser jeg det er stereotyper og fordommer som er ute å går. Du kan simpelthen ikke dra alle kristne under samme kam. Det blir like dumt som å si at alle innvandrere er kriminelle. Du sitter kanskje med inntrykk om at kristne dumper venner pga at de f.eks oppfører seg ukristen osv.. Grunnen til at du isåfall tror dette, kan være mange. Jeg vet ikke hvilke kristne du har erfaring med, men alle kristne er ikke slik. Det som også gir mange et negativt bilde av kristne (og andre religiøse) er at OM det kommer noe i media så er det alltid det negative. Drar et eksempel om at når vi hører om Afrika på nyheten er det alltid noe negativt og grusomt. Sult, krig, Aids, spebarnsdød og voldtekt er det mange assosierer med Afrika. Alikevel er det mye utrolig fint med Afrika som ikke får like mye oppmerksomhet og som vi derfor ikke tenker like mye over. Tenk bare på bildet du hadde av Afrika da du var liten. Før du bergynte å se på nyhetene og lese aviser visste du helt sikkert at det var mye krig og sult der, men det første du tenkte på når du hørte ordet Afrika, var kanskje heller løver, tigre osv.. Poenget mitt er at det som blir framstillt i media er somoftest det negative. Skandaler selger. Så til spørsmålet om den lesbiske venninen. SELVSAGT hadde hun betydd akkurat like mye for meg! Selvsagt hadde jeg ikke sagt hun er syk. Jeg har aldri noen gang hatt noe imot homofile. Dette spørsmålet blir nesten absurd for meg å svare på. Jeg kjente jeg ble fornærmet av dette spørsmålet, det er som ukristne tror vi ikke har hjerte noen ganger! Men jeg forstår jo hvorfor du spør -jeg er fullt klar over at det er de som dømmer homofile så det er kanskje ikke så rart mange tror at alle gjør det. Håper jeg kan opplyse deg å kanskje et par andre om at alle er ikke sånnt med dette innlegget. Jeg er jo ikke umenneskelig heller! Hvis du har tenkt å dra fram at da er mange kristne umenneskelige, så kan du spare deg, jeg vet veldig godt at mange kristne fordømmer homofile, men spør du meg så lever de etter en 5000 (?) år gammel regel, og har kanskje ikke fått med seg det viktigste i bibelen. Men vil de leve i steinalderen, så synes jeg vi skal la dem få lov. Unnskyld hvis jeg virker litt bitter eller iritert, men denne diskusjonen er så utdatert og oppbrukt at jeg nesten blir kvalm. Endret 18. august 2007 av bolette Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Men pointet mitt er at INGEN vetSelv ikke du! Og heller ikke jeg, ikke Kjell MAgne Bondevik, ikke paven for den saks skyld.. Du må simpelthen bare velge å tro eller ikke Feil. Bevisbyrden hviler på den som påstår at noe finnes. Så hvorfor ta sjansen på å ikke tro? 9305527[/snapback] Fordi religiøs tro er å kaste bort det eneste livet vi har. Pascal's Wager, som du her prøver på, er forøvrig tilbakevist utallige ganger. Før du driter deg ut ved å prøve deg på den bør du kanskje lese litt om temaet. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Det er veldig få kristne som mener at troen deres, og det miljøet de deltar i er å kaste bort livet. Det er ikke akkurat slik at kristne flest misliker tilværelsen som kristen, men tør ikke vende bort fordi de risikerer helvete - de fleste har det minst like godt som ateister, hinduer og alle andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå