Jalla Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Spe på med bøkene til Richard Dawkins, Sam Harris, Cristopher Hitchens, Daniel C Dennet, Stephen Pinker og et abonnement på Michael Shermers Sceptic Magazine så er en godt på vei... Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Unnskyld meg. Kristendommen er utvilsomt dumt, men jeg ser ikke grunnen til å dissekrere folk som tror på den, selv om dere selvfølgelig vet bedre. Det intressante spørsmålet angående kristendommen er ikke om eller hvordan, men hvorfor? Undrende spør jeg meg ofte hvorfor bibelforfatterne satt i hjørnet med sin spisse penn og fant opp et eventyrhistorie. Ikke i samme kvalitet som vår danske venn H.C Andersen, men absolutt intressant. Spør vi en Darwinist vil han nok svare at mennesker trengte Gud for å overleve. Vi trengte å vite at det noe større enn livet som beskytter. Men en så klinisk svar klarer jeg ikke å legge meg til sengs med. Jeg trenger en større grunn. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Vel, les bøkene til de jeg nevner over så finner meget sannsynlig svaret der Jeg slår ikke ned på den religiøse, med mindre jeg selv blir angrepet personlig, men på religion generelt sett. Religion er irrasjonellt og uten logikk, hvor galt ting kan gå om en lar dette bestemme hva som er rett og galt ser en resultatet av hver eneste dag i form av dødsfall i Irak, dødsfall på sykehus grunnet nekt for operasjoner og blodoverføring samt feilaktig informasjon om kondombruk i Afrika. Omskjæring er også en avskyelighet vi godt kunne vært foruten. Om verden ville vært bedre uten religion? Utvilsomt, en verden der folk heller bruker sunn fornuft og god folkeskikk istedet for å la en dogmatisk tro bestemme over hva som er riktig eller galt vil være et mye mer behagelig sted. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Vel, les bøkene til de jeg nevner over så finner meget sannsynlig svaret der Jeg slår ikke ned på den religiøse, med mindre jeg selv blir angrepet personlig, men på religion generelt sett. Religion er irrasjonellt og uten logikk, hvor galt ting kan gå om en lar dette bestemme hva som er rett og galt ser en resultatet av hver eneste dag i form av dødsfall i Irak, dødsfall på sykehus grunnet nekt for operasjoner og blodoverføring samt feilaktig informasjon om kondombruk i Afrika. Omskjæring er også en avskyelighet vi godt kunne vært foruten. Om verden ville vært bedre uten religion? Utvilsomt, en verden der folk heller bruker sunn fornuft og god folkeskikk istedet for å la en dogmatisk tro bestemme over hva som er riktig eller galt vil være et mye mer behagelig sted. 9229832[/snapback] Du sier at du ikke slår ned på di religiøse, hvem er de religiøse? Slik jeg tenker er det alle dem som stoler på det 'trosystemet' som staten har laget til for oss! Som Ateist er man også troende, fordi 'troen er vissheten før man finner svaret'... Man tror altså noe før man vet noe om det! Av hva slags grunn ble bibelen og koranen skrevet? Bare for og lage til noe faenskap? Den snakker om felleskap og at vi er brødre og søsken... Det eneste "de religiøse" gjør er og lage spetakkel! Men det er fordi folk har ALT forliten tro på seg selv! Det du snakker om, altså og slå ned på... Det kalles i bibelsk forstand og dømme og fordømme (forhondsdømme).... Da de 'slår ned på deg' så kan du slå ned på dem! Dette er loven, loven om: Årsak - virkning... Dette er den samme loven som bibelen og koranen snakker om! ...Den er avansert ja... Men den kan løses, og den kan oppfylles! Du trenger bare og lese og forstå... IKKE les den slik folk har gjort til vane og gjøre. Les den som en bok, som forteller om gammel visdom og kunnskap om ord og språk! Alt som står i den boka, eksisterer i verden.. Alle menneskene der er beskrivelser på hver og enkelt menneske i verden.. De har altid eksistert! Når det er flod.. Altså oversvømmelser...... Er ikke det da synd? Synd at det er det? Er det ikke synd at folk sulter? Synd er ikke noe virkelighetsfjernt bare fordi det står i bibelen... De som tror tror vell at det er sant det som står der? Det ser ikke sånn ut, da metaforer på hinsides himmel og helvete.. Samt ekstreme fortolkninger går igjen om og om igjen, blant prester og de som hører på! Ateistene må ta oppgjør med overtroen av bibelen.. Ikke selve bibelen! Bibelen motsier seg selv når den sier: tro ikke jeg er kommet for og lage fred men splid.. Det har han da gjort.. Og dersom Jesus Kommer inn i dere nå, så lager han vel fred på jord? Tro hva pokker dere vil... Vi er frie, dersom vi vil være frie! Dersom vi ønsker og bli styrt av makten, så kan dere gjøre det også ;-P De sier noe og holder det ikke.. Mer og mer regler kommer, og de er stort sett unødvendige... Da er de løgnere og de holder ikke det di lover! Sosiale lover, under Loven om årsak - virkning! .... Religion er irrasjonellt og uten logikk, (søk på religion i de hellige skrifter og finn ut at religion er det som er galt også i skriftene) hvor galt ting kan gå om en lar dette bestemme hva som er rett og galt ser en resultatet av hver eneste dag i form av dødsfall i Irak, dødsfall på sykehus grunnet nekt for operasjoner og blodoverføring samt feilaktig informasjon om kondombruk i Afrika. (paven som sa at man ikke skal bruke kondom FØR man alerede er smittet... Dette er hedningenes overhode.. Paulus er i følge bibelen Hedningenes Apostel og DKK er bygget på Paulus.) Omskjæring er også en avskyelighet vi godt kunne vært foruten. (les om omskjæring i bibelen, slik at du blir klok på det temaet) Bibelen kan fortelle dette, men bare på en annen måte: Om verden ville vært bedre uten religion? Utvilsomt, en verden der folk heller bruker sunn fornuft og god folkeskikk istedet for å la en dogmatisk tro bestemme over hva som er riktig eller galt vil være et mye mer behagelig sted!!!!!!!!!! Her gjelder det og undersøke med bibelen, og finne ut at den personen som skrev dette som jeg gjengir, faktisk snakker om det som står i bibelen! www.bibelen.no søk i den! ;-) Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Lest mye av forfatterne du nevner Jalla, og jeg har siden tidenes morning vært imot relgion. Jeg har utvilsomt sympati for menneskene som blir utsatt for kristen tro og videre må blø for det, men nå har det seg slik. Relgion er en del av vår natur. Relgion vil alltid ekstistere så lenge det finnes mennesker og det er dermed naturlig. Gud for noen er like nødvendig som vann for deg. Og det må respekteres. Altså Gud er en del av naturen og menneskenes historie. Hvilken makt har du til å forandre naturens gang ved å konvertere troende til ateister? Skjønner du at da bryter du med hvordan naturen opererer? Er ikke du plutselig Gud da? Planeten har det bra sånn som den er. At mennesker er selvfølgelig en tragedie, og tragedien minsker ikke når den er grunnet mennesker dumhet. Men det er naturens gang. Livets sirkel. Folk dør. Og om det er folk i Afrika som er uopplyste i bruken av kondomm eller om noen henger hverandre grunnet ulike ideer faller inn som helt naturlig. Det er menneskelig. Selvfølgelig trist, men sannheten kommer ofte med en klype salt. Tonnevis med salt i denne sammenhengen. Jeg syns vi burde ha sympati og forstårelse for begge parter. Religion er jo trossalt ikke bare salt, men litt sukker. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Unnskyld meg. Kristendommen er utvilsomt dumt, men jeg ser ikke grunnen til å dissekrere folk som tror på den, selv om dere selvfølgelig vet bedre. Det intressante spørsmålet angående kristendommen er ikke om eller hvordan, men hvorfor? Undrende spør jeg meg ofte hvorfor bibelforfatterne satt i hjørnet med sin spisse penn og fant opp et eventyrhistorie. Ikke i samme kvalitet som vår danske venn H.C Andersen, men absolutt intressant. Spør vi en Darwinist vil han nok svare at mennesker trengte Gud for å overleve. Vi trengte å vite at det noe større enn livet som beskytter. Men en så klinisk svar klarer jeg ikke å legge meg til sengs med. Jeg trenger en større grunn. 9229703[/snapback] De skrev det ikke fordi de trengte en gud. De skrev det fordi andre trengte en gud og de trengte penger. Min hypotese. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Lest mye av forfatterne du nevner Jalla, og jeg har siden tidenes morning vært imot relgion. Jeg har utvilsomt sympati for menneskene som blir utsatt for kristen tro og videre må blø for det, men nå har det seg slik. Relgion er en del av vår natur. Relgion vil alltid ekstistere så lenge det finnes mennesker og det er dermed naturlig. Gud for noen er like nødvendig som vann for deg. Og det må respekteres. Altså Gud er en del av naturen og menneskenes historie. Hvilken makt har du til å forandre naturens gang ved å konvertere troende til ateister? Skjønner du at da bryter du med hvordan naturen opererer? Er ikke du plutselig Gud da? Planeten har det bra sånn som den er. At mennesker er selvfølgelig en tragedie, og tragedien minsker ikke når den er grunnet mennesker dumhet. Men det er naturens gang. Livets sirkel. Folk dør. Og om det er folk i Afrika som er uopplyste i bruken av kondomm eller om noen henger hverandre grunnet ulike ideer faller inn som helt naturlig. Det er menneskelig. Selvfølgelig trist, men sannheten kommer ofte med en klype salt. Tonnevis med salt i denne sammenhengen. Jeg syns vi burde ha sympati og forstårelse for begge parter. Religion er jo trossalt ikke bare salt, men litt sukker. 9230184[/snapback] Du har siden tidenes morgen hatet religion fordi det er et system på menneskers tro? Hmmm.. Så stundet han på dette. Det som er saNT som saGT er at religion er løgnen, djevelen! Hvor mye løgn kommer ikke fra kirken som institusjon i norge? Grunnen til at det er løgn er ikke at bibelsitater leses opp, men fordi de er så fortolket at du ikke kan klare og tenke virkelighet på bibelen... Bibelen som snakker om denne verdens herre, og ikke en hinsides herre.. I denne verden har vi en mann som har 6+6+6 bokstaver i navnet sitt, og han er president i USA... I denne verden har vi Løven og Ørnen... Norge og USA! Dersom jeg husker riktig, så går løven til krig på ørnen... Start en ordkrig, for ord har makt! Ikke våpen med amunisjon.. Bruk språket som våpen, og bruk også de mektige ordene som dere vet står i bibelen og koranen! Bruk dem, og se hva som skjer... Desto fler som bruker språket aktivft desto mektigere er Gud! Ta alt dere vil, hvor som helst! Bruk det mot prester, for prester bruker det mot dere! Kondom greia, har jeg svart på i en annen tråd! ;-P Kristne er hedningene, dersom Paulus er den bibelen snakker om! Rom 11,13 viser til Rom 1,5 1 Tim 2,7 Endret 7. august 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Spør vi en Darwinist vil han nok svare at mennesker trengte Gud for å overleve.9229703[/snapback] De skrev det ikke fordi de trengte en gud. De skrev det fordi andre trengte en gud og de trengte penger. Min hypotese.9230200[/snapback] Begge hypoteser er for enkle. Prøv Daniel C. Dennetts "Breaking the Spell", så får du et grundig, og etter alle solemerker riktig svar på hvordan det hele oppstod. Endret 8. august 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) ....Gud for noen er like nødvendig som vann for deg. Og det må respekteres. Altså Gud er en del av naturen og menneskenes historie. Hvilken makt har du til å forandre naturens gang ved å konvertere troende til ateister? Skjønner du at da bryter du med hvordan naturen opererer? Er ikke du plutselig Gud da? Planeten har det bra sånn som den er. At mennesker er selvfølgelig en tragedie, og tragedien minsker ikke når den er grunnet mennesker dumhet. Men det er naturens gang. Livets sirkel. Folk dør. Og om det er folk i Afrika som er uopplyste i bruken av kondomm eller om noen henger hverandre grunnet ulike ideer faller inn som helt naturlig. Det er menneskelig. Selvfølgelig trist, men sannheten kommer ofte med en klype salt. Tonnevis med salt i denne sammenhengen. Jeg syns vi burde ha sympati og forstårelse for begge parter. Religion er jo trossalt ikke bare salt, men litt sukker. 9230184[/snapback] Lauritius: ateisme er fravær av tro, en har ikke et begrep for en som ikke tror på astrologi, påskeharen, hekser og troll osv... Alt jeg støtter meg til er rasjonell tankegang, logikk og vitenskapelige bevis. Det kan knapt kalles tro Angående mitt innlegg inbefatter det all religion og abrahamistiske religioner spesielt. Forøvrig skriver du mye fiffige saker, underholdende lesing, om enn noe forvirrende i starten. Du skulle tatt en diskusjon med noen av Norges mest ihuga kreasjonister og posta resultatet her. A-dog: Hmmm, her har du misforstått mye. Religion er ikke på noen måte nødvendig for et menneskes overlevelse på samme måte som vann. Den stråmannen ble heller våt. Jeg er heller ikke ute etter å "konvertere" noen, hele begrepet konvertere gir meg avsmak da jeg stiller det synonymt med å få noen til å godta noe som ikke er basert på fornuftig argumentasjon og bevisføring. Om jeg får folk til å tenke selv og stille spørsmål, se ting i et kritisk lys og ikke akseptere dogma som fakta så anser jeg det som en god ting. Jeg går ikke aktivt ut, fra dør til dør eller sender ut pamfletter, ulikt de som promoterer religion. Det er en forskjell her som du sikkert ser. Jeg skjønner du har en "leve og la leve" innstilling, noe som er fint, aldeles ok, men det har ikke jeg, og jeg er ikke redd for å argumentere mot ting som strider mot logiske og vitenskapelige prinsipper. ingen i Afrika er uopplyste om kondombruk, men mange er med viten og vilje feilinformerte. Deri ligger forskjellen. Slik er det i alle saker der religion er årsak til at noen dør, blir sykere eller mister førlighet i kropp eller sinn. Planeten, og de mest utviklede pattedyrene på den - menneskene - har det slettes ikke godt. Og skal en relatere noe til religion så viser statistikken utvilsomt en sammenheng mellom høy grad av ateisme og høy levestandard, lav drapsrate, lave aborttall, lavt tall på graviditet blandt tenåringer (noe som ikke er galt om det er ønskelig selvfølgelig), høy grad av utdanning og lav kriminalitet. Dette ble litt på siden, men dette, samt det faktum at en viss mann i USA som sitter med makt til å utslette sivilisasjonen ser på armageddon som en god ting, er skremmende. Her i Norge er vi upåvirket av dette i hverdagen, men det er helt klart en kilde til bekymring, konservative krefter i USA vil mest sannsynlig trumpe gjennom en krig med Iran om kort tid og dermed sørge for ytterlige oppskalering av terroraksjoner og usikkerhet. Verden trenger virkelig ikke disse rent religiøst baserte konfliktene og terrorhandlingene. Verden har det ikke bra under påvirkning av dette. Endret 8. august 2007 av Jalla Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Problemet er ikke at jeg har missforstått, det ligger heller i at jeg er under en annen filosofi enn deg. Slik som du selv nevner. Hvis du leser mitt tidligere innlegg vil du oppdage at jeg bemerker at for noen grupper mennesker er kristendommen nødvendig. Dette benekter du som rent vås og det er synd. For det er vitenskapelig bevisst at det og helligjøre Jesus kan hjelpe deg mentalt og dermed fysisk. Illusjonen om Gud har også hjulpet folk i veien avrusning. Og du som er en mann som står stolt ved siden av vitenskapens beger må vel kunne gripe dette. Du bemerke Iran og dens kmplekse situasjon med USA. Du mener dette vil føre til en ny krig og at dette er nok et eksempel for relgionsbasert konflikter. Personlig mener jeg at mennesker vil alltid finne en grunn til å krige. Enten det er makt, penger eller relgion. Det og tro på noe gjør ikke verden til et jævligere sted, det står vår egoisme for. Vi har et ønske om å alltid bli større, noe som er grunnen til at kommnisme ikke fungerer. Det faktum at du opponerer mot relgion er absolutt en god ting. Det å kunne ytre sin mening er demokratiets gullegg, og det gleder meg å se at du bryr deg. For nå til dags er vanligvis Aylar Lie litt mer spennende enn Putin eksempelvis. Så fortsett for det du tror er rett. Selvom jeg personlig ikke er enig. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Joda, jeg ser ditt filosofiske standpunkt, og jeg vet at folk finner en slags trygghet i religion, det være seg buddhisme, kristendom, eller annet, men den tryggheten er ikke på noen måte like nødvendig som vann, mer like nødvendig som en pose bamsemums hver lørdag. Den kan også lett tilføres på andre måter. Det er klart jeg ser at religion i enkelte tilfeller har hjulpet folk til avrusing og andre ting, men det har også ført til traumer for andre som er offer de som bruker religion som forklaring for voldtekt og annet. Enkelte mennesker er nok, som du sier, iboende egoistiske og noen vil alltid forsøke å få kontroll over andre, sosiopater og andre psykotiske mennesker vil alltid forekomme. Hvorvidt disse kommer til en maktposisjon og gis makt til å starte en krig er mer tvilsomt, om en da ikke har et teokrati som løfter en slik person til presidentstatus. Alle diktaturer har en struktur meget lik religiøse prinsipper om tilbedelse, llikheten er neppe tilfeldig. Mennesker som er psykopater, har morderiske nykker, er pedofile eller har tendenser til å foreta voldtekter og utfører disse avskyelige handlingene vil alltid gjøre det. Men for å få en annen person, med en psyke som ikke tilsier at vedkommende vil gjøre noe av dette eller lignende, til å nettopp utføre dette, må det religion til. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Lauritius: ateisme er fravær av tro, en har ikke et begrep for en som ikke tror på astrologi, påskeharen, hekser og troll osv...Alt jeg støtter meg til er rasjonell tankegang, logikk og vitenskapelige bevis. Det kan knapt kalles tro wink.gif Angående mitt innlegg inbefatter det all religion og abrahamistiske religioner spesielt. Ateister de tror ikke noe om morgendagen? De tror ikke noe om noe i det heletatt, de har tatt ferie fra verden? Det at de ikke kjøper overtroen, det er hva jeg liker med ateistene.. Det at de sier at de vet alt, og ikke har så mye kunnskap er ikke noe jeg liker... De jeg snakker med på www.bibelguiden.com de er kloke, men det er så mange som plomper ut med noe... Både bibelen og koranen er vitenskapelige og kan forklares med logisk tanke, OG oppfylles og være helt sanne! Forøvrig skriver du mye fiffige saker, underholdende lesing, om enn noe forvirrende i starten. Du skulle tatt en diskusjon med noen av Norges mest ihuga kreasjonister og posta resultatet her. Jaha? Når jeg sier at jeg skaper min egen virkelighet, min verden i mitt bilde av den, slik jeg ser den, og mener herren (som er et ord og skrev det slik i skriften) gjorde det samme... Så tenker du kreasjonist med en gang? Hvor tåpelig er ikke det? Endret 8. august 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Tja, jeg sier ikke at jeg er verdens smarteste, men det er et ufravikelig faktum at det er sammenheng mellom grad av utdannelse og tendenser til teisme, men nok om det. Jeg har slettes ikke tatt ferie, jeg filosoferer like mye som enhver annen, men uten innvirkning fra overnaturlige kilder. En trenger ikke tro på noe som helst for å filosofere, teisme vil derimot føre til at en avgrenser evnene til å se utover de grensene som blir definert av ens tro. Tvert i mot vil jeg postulere mangel på vidsyn hos teister netopp grunnet dette. Angående validiteten til koranen og bibelen så er jeg meget tvilende, meget tvilende mildt sagt. Det finnes ingen gjenomgående logikk der i det heletatt, selvmotsigelser og absurditeter fines det derimot i godt monn. Jeg sier ikke at du er kreasjonist, jeg mener du lett kunne tilbakevist noen av de absurde påstandene kreasjonister kommer med, spesielt siden du sikkert kan en viss bok for, bak og sidelengs. Angåemde min noe flåsete kommentar om at det du skriver er fiffig så mente jeg ikke noe vondt med det. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Tja, jeg sier ikke at jeg er verdens smarteste, men det er et ufravikelig faktum at det er sammenheng mellom grad av utdannelse og tendenser til teisme, men nok om det.Jeg har slettes ikke tatt ferie, jeg filosoferer like mye som enhver annen, men uten innvirkning fra overnaturlige kilder. En trenger ikke tro på noe som helst for å filosofere, teisme vil derimot føre til at en avgrenser evnene til å se utover de grensene som blir definert av ens tro. Tvert i mot vil jeg postulere mangel på vidsyn hos teister netopp grunnet dette. Angående validiteten til koranen og bibelen så er jeg meget tvilende, meget tvilende mildt sagt. Det finnes ingen gjenomgående logikk der i det heletatt, selvmotsigelser og absurditeter fines det derimot i godt monn. Jeg sier ikke at du er kreasjonist, jeg mener du lett kunne tilbakevist noen av de absurde påstandene kreasjonister kommer med, spesielt siden du sikkert kan en viss bok for, bak og sidelengs. Angåemde min noe flåsete kommentar om at det du skriver er fiffig så mente jeg ikke noe vondt med det. 9239165[/snapback] Du er så smart at du ikke vet hvor smart og mektig du er... Det du gjør er og tro at du ikke er det... da gjør du deg selv mindre enn nødvendig.. Du har et digert univers i ditt hode, og du kan finne ut av absolutt alt det du ønsker bare du vil! Tenk ekte på bibelen, og IKKE tenk at det er noe overnaturlig der, da vil du ikke få sannheten om den du heller.. Prøv og les den, og tving deg selv til og lese den som om det er ekte ting den snakker om! Ikke tenk at det er overjordisk der... Da vil du få noe MEGET intresant og drive med fremmover...! Kunne vert artig og filosofere rundt dette? Også sammen? Endret 13. august 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Alle diktaturer har en struktur meget lik religiøse prinsipper om tilbedelse, llikheten er neppe tilfeldig.9237361[/snapback] Vi kan tilogmed snu det hele på hodet, og si at religion som idé er totalitær. Man har ikke engang frihet til å tenke det man vil. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Kristendommen er utvilsomt dumt, men jeg ser ikke grunnen til å dissekrere folk som tror på den Jeg vet ikke hva du mener med "dissekrere", men så lenge de gir uttrykk for meningene sine, så må de finne seg i at andre svarer. Det intressante spørsmålet angående kristendommen er ikke om eller hvordan, men hvorfor? Mennesket søker forklaringer. Spør vi en Darwinist vil han nok svare at mennesker trengte Gud for å overleve. Vi trengte å vite at det noe større enn livet som beskytter. Men en så klinisk svar klarer jeg ikke å legge meg til sengs med. Nei, det er tross alt ikke fakta som avgjør... Som Ateist er man også troende, fordi 'troen er vissheten før man finner svaret'... Nei, ateisme er fravær av tro. Ateisme sier ingenting om "visshet før man finner svaret" heller. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Du er så smart at du ikke vet hvor smart og mektig du er... Det du gjør er og tro at du ikke er det... da gjør du deg selv mindre enn nødvendig.. Du har et digert univers i ditt hode, og du kan finne ut av absolutt alt det du ønsker bare du vil! Tenk ekte på bibelen, og IKKE tenk at det er noe overnaturlig der, da vil du ikke få sannheten om den du heller.. Prøv og les den, og tving deg selv til og lese den som om det er ekte ting den snakker om! Ikke tenk at det er overjordisk der... Da vil du få noe MEGET intresant og drive med fremmover...! Kunne vert artig og filosofere rundt dette? Også sammen? 9268493[/snapback] Hehe, takker for det, i prinsippet er vel dette noe som gjelder oss alle, problemet er tilgang på kunskap samt riktig miljø for at folk skal begynne å interessere seg for å ta til seg lærdom. Angående å filosofere rundt bibelen så har jeg den ikke på rams i hodet, jeg leste gjennom den for endel år siden, husker fortsatt litt, men det er for det meste de tingene som var mest bisarre. Hovedpoenget er uansett at jeg gjorde meg opp min mening om den, det er en bok som en fint kan lese om en er nysjerrig på hva den handler om, men å basere et livssyn på det som står der går på tvers av alt jeg sto for dengang. Og nå. Denne oppfatningen har bare blitt styrket oppgjennom årene. Jeg kan nok ikke si at jeg deler din oppfatnig av den, selv om jeg i prinsippet kan forstå dine referanser om gud, ord og alt det der, (ateist med evne til abstrakt tankegang faktisk ) blir det en smule for anstrengt for min del, jeg har en tendens til å bruke Ockhams Razor heller flittig Etterhvert kom jeg også til det at religion i seg selv er irrasjonelt, det var vel i ca 14 årsalderen, det har gått noen år siden dengang, hehe. Prøvde meg forleden på koranen bare for å få et innblikk i hva Islam baserer seg på også, men det var mye samme gobbledegook som en finner i bibelen. Om folk vil basere livet sitt på slikt, ok, greit nok, men det er ikke noe for meg. Da var det mye bedre å tygge på etpar forelesninger om kvantefysikk, - på fritida faktisk, noe må en ha å gjøre på. Det ga mer mening, en ser ting på en litt annen måte der også, menfra en helt annen vinkel, hehe. Fikk med meg etpar fiffige ting der, men fant fort ut at jeg ikke kunne se på det som "sær hobby", det ble for mye rævsitting, google, tjukke bøker og wiki og for lite fjell og friluftsliv, ergo bruker jeg nå mer tid på nettopp det. For øyeblikket leser jeg "The Blank Slate" av Stephen Pinker, artig lefse, ellers abonnerer jeg på Skeptic Magazine, anbefales. Så jeg kan nok regnes som en 6,8 grads ateist om ikke mer og vil således egne meg særdeles dårlig i en teologisk diskusjon siden det for meg blir som å diskutere Von Münchausens eventyr. No offence Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 "ateist med evne til abstrakt tankegang faktisk... blir det en smule for anstrengt for min del." -Luremus fra Tveit frikirke spør du meg Lenke til kommentar
bolette Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Greit at hadde en prest komt på døra mi og sagt dette hadde jeg ikke bare IKKE trodd på han, jeg hadde også syns synd på stakkaren Alikevel tror jeg på Jesus og kaller meg kristen. Jeg kan ikke, og har heller ikke tenkt, å snakke for andre enn kun meg selv. Er litt vanskelig og sette ord på hva som får meg til å tro, men istedet for å spørre meg selv "hvorfor tro?", spør jeg meg selv "Hvorfor ikke?" Jeg erfarer jo hele tiden at Gud fins. Ikke gjennom nyhetene eller å lese i bibelen, men gjennom meg selv og mennesker jeg møter personlig. Jeg hadde ALDRI klart en eneste dag uten Jesus. Det høres kanskje ganske corny ut, men sånn har jeg det. Gang på gang kommer jeg til Jesus med problemer og gang på gang blir de løst. For meg er det sånn jeg ser at jeg velger rett med å tro. Jeg ser det som at vi alle har et valg. Vil vi tro? Eller ikke? Om jeg tar feil, vet jeg ikke og kommer jeg ikke til å vite før dagen jeg dør. Tar jeg feil, så er jeg vel død uansett, har jeg rett venter evig liv i himmelen til alle som tror. Ser jeg det sånn, har jeg hvertfall ingenting å tape på å tro, heller tvert imot Tør jeg da ta sjansen på å ikke tro?? Det heter tro og ikke vite med grunn. Derimot kan tro bli sett på som et annet ord for "overbevist" Oppsummert: tro eller ikke tro er DITT valg. tør du ta sjansen? Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Haha. Slutt med spredning av kristenpropoganda. It makes no difference om du tror eller ikke. Jesus finnes ikke selv om 80 % eller noe av verdens befolkning tror på ham. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå