Gå til innhold

Subjektiv bevissthet og liv etter døden

Anbefalte innlegg

Har tenkt en del på hva som skjer når man dør, de siste dagene. Det er en merkelig tanke, i det du klarer å forestille deg at du ikke lenger eksisterer. Alt virker da så lite meningsfylt, men så faller tanken om intet ut igjen (for jeg klarer ikke beholde den særlig lenge), og alt gir mening igjen.

Jeg vet ikke om jeg kan akseptere det faktum at bevistheten min vil bli borte når jeg dør. Da går jo alt til helvete, kan man si..

9130855[/snapback]

Jeg har tidligere hatt en liknende innstilling.

Jeg er slik på det: Vår væremåte er på et grunnleggende vis preget av vilje til liv, vi vil det motsatte av å dø.

Vi kan på en naturlig måte se verden som et sted der det foregår en evig streben. Dette er en streben som går over mangfoldige generasjoner, med et enormt antall gjentagelser. Det er en streben som vi er underlagt, og som vi også lider under. Er døden egentig så skummel?

Dersom døden betyr tilintetgjørelse, så betyr den inntreden i en tilstand som vi allerede har vært i. Vi var ingenting før vi ble unnfanget. Ingen av oss husker denne tilstanden som en ubehagelig tilstand. Det finnes ingenting å erindre.

Ingen beklager at de en gang ikke var. Det kan riktignok innvendes at vi mennesker er generelt fremtidsrettet i vår måte å være på. Har vi ikke noe grunnlag for å påstå at tilstanden før unnfangelsen var ubehagelig, så har vi heller ikke noe grunnlag for å tro at tilstanden etter døden er det. Din individuelle bevissthet eksisterer ikke kontinuerlig, den avbrytes daglig av søvnen.

Det er nok lettere for å forsone seg med døden når man er gammel. Hadde jeg fått beskjeden i dag hadde jeg muligens fått akutt panikk. :D

Endret av wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjelen er det vi ER. Kroppen er bare romdrakten.

9135868[/snapback]

Et menneskelig individ kan bli til av de mest tilfeldige og trivielle årsaker (produksjonsfeil i et kondom etc.). Virker det sannsynlig at dette skulle resultere i et bestemt produkt som har en evig eksistens? Nei, det er inkonsekvent og irrasjonelt.

Jeg kan til nøds være med på et vi har en sjel, men da er den mekanisk (liker ikke sjelsbegrepet).

Lenke til kommentar
Endelig HVet vi hva blindtarmen er til ! en egen liten beholder for sjelen. Synd for folk som har tatt den vekk  :thumbdown:

9140482[/snapback]

Da er jeg sjelløs, men det har jeg visst lenge... :)

Hva med dem som fremdeles har blindtarm? Skal si det passerer mye dritt gjennom dere sjelfulle mennesker?

Det høres veldig merkelig ut, plutselig en dag blir verden svart, og du er borte for alltid. Triste greier... Må si tankene mine går til diverse selvmordsbombere som ofrer seg i alt for ung alder, med full tro på paradis etter døden. :(

Lenke til kommentar

Det er noe som heter Occams Razor.

Du barberer vekk alle usannsynlige årsaker, utfall og omstendigheter og det en som oftest står tilbake med da er svaret.

Og jeg tviler sterkt på at svaret er i form av skrifter i gamle bøker og sydlandsk mytologi.

Det er mye mer sannsylig at svaret er at det er fullstendig teppefall og ikke mer med det.

Om en får et perspektiv p åting så ser en fort hvor selvhøytidelige enkelte mennesker er som tror at de er så spesielle, at de, av alle vesener på en liten unselig planet i en bakevje av Melkeveien, en galakse blant milliarder andre, har noe å se frem til etter at en har trukket sitt siste sukk.

Ser en på den geologiske tiden liv har eksistert på jorden fra skulderen til fingertuppene er det nok med ett drag med en neglefil på ytterste fingeren for å slette all menneskelig historie. Perspektiv er sterk mangelvare...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Hva med dem som fremdeles har blindtarm? Skal si det passerer mye dritt gjennom dere sjelfulle mennesker?

Blindtarmen har ikke noen rolle i fordøyelsen. Hadde den hatt det, hadde det kanskje vært litt mer kinkig å fjerne den?

9144481[/snapback]

Det er jeg veldig klar over, men jeg trodde den var som en bitteliten pose? I såfall vil det jo komme dritt i den en eller annen gang...

Lenke til kommentar

Så i går ringenes herre extended, når jeg kom til der gandalf den gråe

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
dør og tenker ( forteller) fra etter han døde . For eksempel da han lå i et kritt hvitt rom og sa "every day was like a mans time on the earth"
eller noe i den duren. Det høres utrolig kjedelig ut ! Hvis jeg skulle ligge naken i et kritt hvitt rom i den lange tida uten en aldri så liten rubixkube engang Hadde det kanskje vert bedre med evig søvn istedenfor en slags kjedsomhets tortur tror jeg :hmm: I følge boka er det vel rundt 25 dager mellom gandalfgrå og hvit og hvis en mannsalder er 75 år ligger han naken i det hvite rommet i et tusen åttehundre og søtti fem dager ! Ftw. Innpå buddhisme og sånt Endret av Moff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...