Sherra Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hvor mye vet forskerne om hvordan subjektiv bevissthet fungerer? Jeg har for eksempel ofte tenkt på hvordan det er å være død, og kommet fram til at det må være nøyaktig slik det var før du ble unnfanget. Spørsmålet da er om det er mulig å bli unnfanget en gang til... Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Dette er spennende å tenke på! Det eneste vi vet med sikkerhet er at påstanden om himmelen er meget usannsynlig. Vil ikke ha diskusjon rundt sannsynlighet nå, men selv om du tror du kommer til himmelen og lever videre, så sier vitenskapen at man er død når man er død, man er ikke i stand til å tenke eller noen ting. Sjelen har ikke blitt bevist, så himmelen er for meg bare noe jeg fant trøst i da jeg var yngre. Dessverre. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Dette er spennende å tenke på! Det eneste vi vet med sikkerhet er at påstanden om himmelen er meget usannsynlig. Vil ikke ha diskusjon rundt sannsynlighet nå, men selv om du tror du kommer til himmelen og lever videre, så sier vitenskapen at man er død når man er død, man er ikke i stand til å tenke eller noen ting. Sjelen har ikke blitt bevist, så himmelen er for meg bare noe jeg fant trøst i da jeg var yngre. Dessverre. 9116278[/snapback] Nei, det er klart at det er ikke noe liv i kroppen. Hvis bevisstheten din lever videre, må det være uavhengig av kroppen. Det virker ganske søkt. Det mest interessante synes jeg er spørsmålet om hvordan bevisstheten oppstår. Sædcellen og eggcellen er jo fo forskjellige individer, og etter unnfangelsen er det enda ikke bestemt om det blir ett eller flere individer. Hjernen dannes ikke med det første heller. Så når starter livet, og hvor kommer det fra? Det kan godt tenkes at vitenskapsfolk som har peiling vil si at spørsmålet er meningsløst og irrasjonelt, så sett meg på plass om jeg tenker feil. I løpet av 7 år byttes alle cellene i kroppen din ut. Er du samme person som du var for 7 år siden, eller er du en ny person, bare at du bærer på minnene til tidligere individer? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Bevistheten er et resultat av elektriske og kjemiske reaksjoner i hjernen, altså en fysisk prosess. Det er helt absurd at denne prosessen liksom skal fortsette når kroppen dør- Det er litt som å forvente at en bil skal fortsette å kjøre når den er tom for bensin og alt metallet har rustet vekk. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 En bil kan ikke kjøre uten at det sitter noen i den. Les om hva tibetansk buddhisme sier om saken. http://www.near-death.com/experiences/buddhism01.html Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 "Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves." -- Bill Hicks Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) En bil kan ikke kjøre uten at det sitter noen i den. Les om hva tibetansk buddhisme sier om saken.http://www.near-death.com/experiences/buddhism01.html 9118834[/snapback] En bil kan fint kjøre uten at noen sitter i den, hvis den har teknologien til det. Dårlig argument. Og Buddhistisk dødsteori er morsomme saker, til tider underfundig og tankevekkende, men likevel ikke mer enn flere tusen år gamle løgner og svindel for å holde kontroll på befolkningen som i alle andre religioner. "Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves."-- Bill Hicks 9119372[/snapback] Den der kan jeg støtte 100%. Bill Hicks var helt konge. Endret 22. juli 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jess, Bill Hicks var et stort menneske. Kan komme med en annen passende quote fra han også: "The world is like a ride at an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly coloured and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time, and they begin to question: Is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "Hey – don't worry, don't be afraid ever, because this is just a ride." And we … kill those people. "Shut him up. We have a lot invested in this ride. Shut him up. Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and my family. This just has to be real." It's just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter, because – it's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings and money. A choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your doors, buy guns, close yourself off. The eyes of love instead see all of us as one. Here's what we can do to change the world, right now, to a better ride. Take all that money we spend on weapons and defenses each year and instead spend it feeding and clothing and educating the poor of the world, which it would pay for many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, forever, in peace." Endret 22. juli 2007 av teflonpanne Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 "The world is like a ride at an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly coloured and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time, and they begin to question: Is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "Hey – don't worry, don't be afraid ever, because this is just a ride." And we … kill those people. "Shut him up. We have a lot invested in this ride. Shut him up. Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and my family. This just has to be real." It's just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter, because – it's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings and money. A choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your doors, buy guns, close yourself off. The eyes of love instead see all of us as one. Here's what we can do to change the world, right now, to a better ride. Take all that money we spend on weapons and defenses each year and instead spend it feeding and clothing and educating the poor of the world, which it would pay for many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, forever, in peace." 9119803[/snapback] Amen! Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg har helautomatisk hjerne så jeg har ingen bevissthet. Trenger ikke tenk selv en gang, og det er digg ass Endret 22. juli 2007 av Stjerneskruen Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Jeg har helautomatisk hjerne så jeg har ingen bevissthet. Trenger ikke tenk selv en gang, og det er digg ass 9120176[/snapback] Dessverre fungerer hjernen din slik at du ikke har noe valg utenom å tenke selv, eller slutte å tenke ved å dø. Så lenge man har fått en bevissthet kan man ikke velge å avskaffe den utenom på den ene måten. Men som Bill Hicks poengterer så har man uendelig med valg av hva man skal gjøre med bevistheten sin på denne fantastiske berg-og-dalbaneturen vi er på. Lenke til kommentar
Moff Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 En bil kan ikke kjøre uten at det sitter noen i den. Les om hva tibetansk buddhisme sier om saken.http://www.near-death.com/experiences/buddhism01.html 9118834[/snapback] Jammen når bilen stopper går man vel ut av den ! hvis bilen er kroppen og sjåføren hjernen bevistheten Man blir jo ikke sittende i bilen som en tufs hvis den stopper. usansynelig XD men hadde ikke sagt nei til et bonus extra liv på en måte ikkesant. usanynelig for vi lever jo ikke i en fantasi verden gjør vi vel ? hvor det finnes guder og trollmenn... MEN det er hobitter ... Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 I løpet av 7 år byttes alle cellene i kroppen din ut. Er du samme person som du var for 7 år siden, eller er du en ny person, bare at du bærer på minnene til tidligere individer? 9116674[/snapback] Tenkt på det samme selv. Man dør for hver input til hjernen og blir en ny peron, så det har vær millioner av personer som har skrevet dette inlegget, og ikke bare en. Hvis det tar 7 år føre alle cellene er bytta ut burde lengste straff være 7 år. Man kano ikke arve fengselstraffen fra foreldrenne, så en burde jo ikke kunne arve straffen til han duden som lagde de minnene for 7 år siden din nåværende bevisthet har. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Har tenkt en del på hva som skjer når man dør, de siste dagene. Det er en merkelig tanke, i det du klarer å forestille deg at du ikke lenger eksisterer. Alt virker da så lite meningsfylt, men så faller tanken om intet ut igjen (for jeg klarer ikke beholde den særlig lenge), og alt gir mening igjen. Jeg vet ikke om jeg kan akseptere det faktum at bevistheten min vil bli borte når jeg dør. Da går jo alt til helvete, kan man si.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette blir kanskje litt på siden, men en kan kanskje få nye innspill av denne snutten fra TED. Der er det forresten mye fiffig inforasjon Personlig så ser jeg slik på døden: Kroppsfunskjonene opphører, cellene dør, en blir kompost og det var det. Til det skjer er får en leve livet til fulle. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg vet ikke om jeg kan akseptere det faktum at bevistheten min vil bli borte når jeg dør. Da går jo alt til helvete, kan man si.. 9130855[/snapback] Nei, hvorfor det? Du eksisterer ikke lenger, og bryr deg fint lite om det, for å si det sånn. Jeg ser det slik: Døden eksisterer ikke, kun livet eksisterer. Når man dør, er man jo ikke lenger til. Ingenting å bekymre seg for. Alt man skal gjøre her i livet er å leve. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Sjelen er det vi ER. Kroppen er bare romdrakten. Lenke til kommentar
Moff Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Endelig HVet vi hva blindtarmen er til ! en egen liten beholder for sjelen. Synd for folk som har tatt den vekk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå