Gå til innhold

P5B-e plus og raid 5 + single boot disk

Anbefalte innlegg

EDIT: Problemet nedenfor er nå løst, og jeg plundrer videre med å få satt opp diskene slik jeg vil. Jeg får fortsatt blåskjerm under booting dersom jeg enabler RAID på ICH8-kontrolleren.

-----

Løst problem:

Jeg satte nettopp inn 3 nye disker i maskina mi, sitter to i fra før. Prøvde først å sette opp de tre nye som raid 5, men fikk blåskjerm under boot. Måtte sette SATA tilbake til "IDE" fra RAID i bios for å i det hele tatt få bootet.

Da gikk ting glatt igjen, og maskinen finner alle disker i bios og win, men disk 2, som er full av media står som uninitialized. En annen ting er at det plutselig har dukket opp en floppy (A:\) som win påstår ikke er formater. Det er ingen floppy i maskina, så jeg mistenker dette for å være den savnede disken (e:\)...

Jeg er ikke interessert i å formatere denne på nytt, for å si det sånn.

Noen tips for å redde innhold på denne disken?

kan det være at partition magic eller noe annet vil hjelpe til for å gjenkjenne disken som en NTFS-disk?

Er sikkert mye annen info jeg kan gi som er nyttig i dette tilfellet, men dersom noen har vært borti noe lignende og kan stille meg de rette spørsmålene, skylder jeg en stor takk..

----

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg satte nettopp inn 3 nye disker i maskina mi, sitter to i fra før. Prøvde først å sette opp de tre nye som raid 5, men fikk blåskjerm under boot. Måtte sette SATA tilbake til "IDE" fra RAID i bios for å i det hele tatt få bootet.

sikker på at du ikke satte disse til å være der maskinen skal boote fra?

kan det være at partition magic eller noe annet vil hjelpe til for å gjenkjenne disken som en NTFS-disk?

det kan hende det er hendt noe med partisjons-tabellene på disken. prøv å fixe dette gjennom Recovery console på installasjonsdisken til os'et du brukte.

Lenke til kommentar
sikker på at du ikke satte disse til å være der maskinen skal boote fra?

det kan hende det er hendt noe med partisjons-tabellene på disken. prøv å fixe dette gjennom Recovery console på installasjonsdisken til os'et du brukte.

9115800[/snapback]

De andre diskene er koblet ut igjen. Booting fungerer som sagt fint, det er mediedisken som er død. Mulig det er partiosjonstabell eller noe annet småtteri som ble endret. Jeg satte faktisk på write protect på alle disker via bios når jeg begynte å skulle sette opp raidoppsettet for å være sikker på at den ikke endret noe, ville bare få til en vellykket boot først.

Recovery console har jeg ikke prøvd, må jeg bruke XP-disken for å finne det? Skal teste, men jeg er litt redd for å gjøre vondt verre også - hva skal jeg gjøre i RC for å redde en slik disk? (alle diskene er 500 gb samsung SATA) Problemdisken har bare en partisjon.

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Recovery console har jeg ikke prøvd, må jeg bruke XP-disken for å finne det? Skal teste, men jeg er litt redd for å gjøre vondt verre også - hva skal jeg gjøre i RC for å redde en slik disk? (alle diskene er 500 gb samsung SATA) Problemdisken har bare en partisjon.

ja, det finner du på installasjons-disken til Xp. nå husker jeg ikke alle kommandoene du kan bruke men hvis du skriver noe ala help/hjelp får du oversikt over alle kommandoene. Microsoft har laget en hjelpeside om Recovery console som du kan lese før du setter igang så vet du litt mer hva du gjør.

Lenke til kommentar

Takk igjen, ser det er en kommando som heter fixmbr:

If the fixmbr command detects an invalid or non-standard partition table signature, fixmbr command prompts you for permission before rewriting the MBR. The fixmbr command is supported only on x86-based computers.

Men jeg synes også det ser litt skummelt ut. Dersom det ikke er dette som er problemet, kan jeg gjøre vondt verre da?

Ser også at det finnes programmer spesielt for dette, noen erfaringer med det? Tenker på for eksempel http://partition-table-doctor.ptdd-group.qarchive.org/

Lenke til kommentar

Ser du disken det gjelder i Windows Diskbehandling.

Du vet....Min Datamaskin--høyreklikk---klikk behandle---klikk diskbehandling.

Der ser du vel disken ..eller?

Fixmbr utfører ikke noe reparesjoner i partitions tabellen.

Fixboot utfører ikke noe reparesjoner på den delen av bootsector som har med filesystem og ellers formaterings information.

Men på den bootsector finner man den informasjon som er nødvendig for at Windows forstår disken.

Derfor det er viktig å undersøke denne delen av bootsector, før man utfører noe reparesjoner.

Det er mange verktøy--gratis--som ordner slike ting.

Men alltig starte med å kontrollere at disken er å finne under diskbehandlingen og kontrollere den info med den du viste fra før vedrørende disken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Dersom det er en vanlig IDE eller Sata disk kan du bare klikke på den og velge reinitialize. dersom den ikke ber deg formatere disken så vil den dukke opp som normalt... dersom den ber deg om å formatere så ikke gjør det (duh) Windows formaterer ikke disker uten dobbelgodkjenning.

Endret av cybertrec
Lenke til kommentar

Takker så mye for all hjelp foreløpig.

PTDD sier at boot signaturen er ødelagt, og jobber for øyeblikket med å scanne disken. - Der... null resultat.

Jeg finner disken i diskbehandling ja, men jeg torte ikke kjøre initialize på den.

Dersom boot signaturen er ødelagt, skal det fortsatt være greit å kjøre initialize rett i diskbehandling?

Takker, kjører testdisk nå, så får vi se om den finner noe mer en ptdd.

Ikke noe funnet via testdisk heller... Da blir det recovery console og fixboot/fixmbr.

Lenke til kommentar

Merkelig at de klarer ikke å ordne dette.

Da er det kanskje like greit å bruke noe fra din egen CD-plate (Windows verktøy) for å se etter løsningen? Man trenger ikke mer enn få klikk for å se hva er galt og til slutt om bruk av andre verktøy kan være aktuelt.

Søk for dskprobe i din CD-plate. Kopiere den dskprobe.exe på din skrivebord å dobbelklikk på den.

Da enten du prøver å finne ut mer om bruken av det selv, eller svarer du tilbake her å få veiledning underveis og mens du følger med.

Å ta en snapbilde som viser hvordan disken ser ut under diskbehandling er og nyttig.

Lenke til kommentar

Det kan være greit å alltid kopiere sector0, sector63 (bootsector) og backup av den backup sector, fra alle disker du har, uansett hvordan du fikk ordna opp i det nå.

Jeg opplever ikke at de blir borte men jeg lagrer alltid den informasjon på en floppy disk.

Boot sector tar kopi av seg selv, så det er greit nok på en måte, men partitions tabell er ikke noe backup, så det er greit å lagre kopi av den, spasielt om du har mange partitioner.

Når det gjelder fixboot, den vil rette opp signaturen på sectorer.

Signatuer forstås her det 0x55aa so alle sectorer må ha for å være gyldige.

Her ser du litt om bootsector. Hvis du da gå gjennom overste delen med å lese samtidig de sidene fra microsoft vedrørende disker osv, vil du kunne rette opp mange feil i ettertid.----Hvis de oppstår.

post-90860-1185111713_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker igjen, nå som jeg fortsatt knoter for å få raid-arrayet opp og gå, har jeg kobla ut hele disken...

veldig merkelig at når jeg setter SATA-kontrolleren på hovedkortet til å bruke RAID, så begynner den faktisk å boote (winlogo og greier) før jeg får en blåskjerm som er der så kort at det er umulig å lese. Hadde håpet det skulle fungere uten å reformatere bootpartisjonen/disken, men det ser dårlig ut.

Tenkte kanskje jeg skulle se om jeg kan ghoste bootpartisjonen over på en ide-disk og sette denne til bootdisk og så sette opp raidarrayet og formatere systemdisken på nytt for å så ghoste tilbake til den. Noen andre forslag?

Takk for all hjelp, nå er det endelig på plass. Var bare bootsektoren, men det tok sin tid å fikse.

9119385[/snapback]

hvilkent program brukte du?

9119559[/snapback]

Jeg brukte egentlig alt jeg fant, og det så ut til at de gjorde mer eller mindre det samme, altså å kjøre fixboot. Men det fungerte faktisk ikke fra Recovery Console, da den ikke fant disken i det hele tatt.

Brukte til slutt Partition Table Doctor.

Lenke til kommentar

jeg har p5b-e plus, og skal legge til et 3 diskers raid 5 array for lagring. Bootdisken vil jeg helst slippe å gjøre noe med.

Prøvde å flytte bootdisken over til JMicron kontrolleren som jeg ennå ikke har hatt bruk for, men da ble det dårlig med booting selv om chipsettet oppdaga disken. Blir litt forvirra av det at det er to forskjellige SATA-kontrollere på kortet, veldig dårlig forklart i manualen hvorfor det er sånn.

Lenke til kommentar
jeg har p5b-e plus, og skal legge til et 3 diskers raid 5 array for lagring. Bootdisken vil jeg helst slippe å gjøre noe med.

Prøvde å flytte bootdisken over til JMicron kontrolleren som jeg ennå ikke har hatt bruk for, men da ble det dårlig med booting selv om chipsettet oppdaga disken. Blir litt forvirra av det at det er to forskjellige SATA-kontrollere på kortet, veldig dårlig forklart i manualen hvorfor det er sånn.

9119739[/snapback]

Har du lest dette om RAID5

http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289

alle 3 diskene jobber som de er 1 disk

Med andre ord, bruker du 3 harddisker med 200GB kapasitet, vil du da få 400GB tilgjengelig, ved 4 disker 600GB, ved 5 disker 800GB og så videre.

Lenke til kommentar
Har du lest dette om RAID5

http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289

alle 3 diskene jobber som de er 1 disk

Med andre ord, bruker du 3 harddisker med 200GB kapasitet, vil du da få 400GB tilgjengelig, ved 4 disker 600GB, ved 5 disker 800GB og så videre.

9119795[/snapback]

Noe av målet er selvfølgelig å få en stor disk der jeg kan samle alt av mediefiler, foreløpig holder det med 1 Tb. Dersom jeg trenger mer plass skal det vel være mulig å legge til en fjerde 500 Gb.

Jeg kunne kjørt JBOD dersom jeg ville utnytte all plassen, men jeg ønsker sikkerheten fra paritetslagringen sammen med ytelsesøkningen.

EDIT: Ser ut til at hovedkortet kanskje ikke støtter ekspandering av raid 5 (?), som betyr at det faktisk blir et lite helvete med flytting av data når jeg møter 1 Tb-grensa... kanskje jeg bør sette opp 4 disker med en gang.

Uansett, problemet er foreløpig at jeg ikke får bootet fra eksisterende bootdisk når jeg enabler raidkontrolleren.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Du kan ikke boote fra en disk tilkoplet Intels kontrollen---når du forandrer til Sata as --raid---etter at først var disken installert i as--IDE--. Så det er greit.

Alternativet blir da at du skal boote med å bruke Jmicron kontrolleren.

Det er riktig som du skriver vedrørende bruksmanualer fra Asus. De er så opptatt av å lage nye kort at det er ikke så nøye lenger med slik, tror jeg.

Hvis disken var Ide, så det er mulig at du kunne kople disken til Ide port på Jmicron å prøve å boote.

For Sata disk tilkoplet på den kontroller, så må du nok installere drivere under installasjon.

Derfor du kan prøve (du har mange disker ledig du nå) å kople en Sata disk til Jmicron----starte en Windows installasjon---laste inn drivere med F6 tasten---og se om det går.

Hvis det er tilfelle, så er det nok et alternativ at du etterpå kopler din nå bootdisk til micron og utføre en reparesjon av din Windows med at du laster inn drivere rett fra starten.

Da kan det være greit at du klone disken din, slik at du mister ikke din nåværende installasjon.

Når det gjelder videre med raid 5 oppsett---så du har en ICH8R chip.

Jeg tror ikke du vil få problemer med det.

Det er allikevel greit å merke----at rekefølge på Sata portene- er ikke som det beskrives i asus manualen. Det vil være viktig å undersøke før du setter opp raid, om hvilken port er hva i Matrix manager. Dvs at port 6 eller port på 3 på hovedkortet kan rapporteres med en annen rekefølge. Det er den forståelse av portene som vil være viktig for deg og din raid og ikke de nr som er printet på kortet.

Lenke til kommentar
Du kan ikke boote fra en disk tilkoplet Intels kontrollen---når du forandrer til Sata as --raid---etter at først var disken installert i as--IDE--. Så det er greit.

...ja, da er det jo greit. Godt å få bekreftet. Hadde egentlig regnet med det, men da er det rart at den likevel starter loading av win. Trodde kanskje Raidkontrolleren var så glup at den kunne emulere IDE.

Takker også for tips om å kjøre repair. Skal prøve det så snart jeg har fått laget et image av sytempartisjonen her (har foreløpig ikke programvare for det, men jeg regner med jeg prøver Norton Ghost 12).

Med "videre med raid 5 oppsett", mener du da at ICH8R støtter utvidelse av arrayet uten å miste innholdet? Var det jeg håpet på, men begynte å tvile på etter å ha lest at ikke alle kontrollere støttet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...