Gå til innhold

Nokia N95 - to buy or not to buy


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt Sony Ericsson S700i i en del år, har jeg den siste tida begynt så smått å sikle litt etter Nokias nye flaggskip, N95.

 

Nå ser jeg jo at prisene er på vei nedover, og man kan vel nå få tak i denne telefonen til rundt tre og en halv lapp. Og fristelsen var der. Men så begynte jeg å lese anmeldelser.....

 

Nå er ikke jeg så himla opptatt av GPS-muligheten, men om den fungerer, så er det jo hendig å ha den tilgjengelig. Men er virkelig batterikapasiteten så dårlig som alle anmelderne vil ha det til? Kommer knapt utenom anmeldelser som slakter batteriet for alt det er verdt, med meldinger om at man nesten må lade telefonen hver eneste dag.

 

Jeg har nå hatt min telefon i en del år, og merker at batteriet begynner å slite her og. Men vet ikke om jeg da vil bytte til en telefon som er ny, men som allerede nå har like "dårlig" batteri i forhold til holdbarhet.

 

Har samtidig blitt sjarmert av Carl Zeissoptikken, men er det slik at det er noe særlig kvalitet over dette?

 

Håper noen kan gi sine vurderinger her. Har hørt rykter om noe bra tilbud på denne telefonen mandag, så da er det kjappe vurderinger som må til. Men er blitt veldig tvilsom med tanke på all slakten mot batteriet.

 

:ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting å tenke på er jo at "smarte" telefoner ikke har like god batteritid som "dumme" mobiler. Slik at hvis du ser etter en mobil med bra batteritid, men har klart deg fint med det av funksjonalitet som S700 tilbyr, så kan du nok være tjent en mindre komplisert mobil. N95 har kun 228t maks. opptid:maks 6t tale, mot f.eks. k750i som har 400t. og 9t tale.

 

Jeg får nesten følelsen av at mange ser seg bittelitt blind på megapixler når det kommer til flaggskipene. Personlig har jeg et ordentlig kamera (digital speilrefleks), og jeg har liten tro på at et kamera i mobil noengang kan erstatte en dedikert enhet.

Husk at Mars Rover (som tok fantastiske bilder av Mars), hadde et 1Mpx kamera (!).

 

Det er jo en fin mobil, spesielt med nye firmwares - men jeg synes den egentlig er litt klumpete når den er 2cm tykk og 5.3 cm bred.

 

Si meg, hvor skal dette tilbudet være? Med eller uten abb?

 

;)

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar
Har samtidig blitt sjarmert av Carl Zeissoptikken, men er det slik at det er noe særlig kvalitet over dette?

9115693[/snapback]

Det er mest jippo... :)

 

Har selv hatt en N95 i en måned, kvittet meg med den, fordi den ble for stor. Var heller ikke fornøyd med batteriet. Mulig ting har forbedret seg med nyere software, men den jeg hadde var ustabil, telefonen hang seg. Syntes også den var treg.

Lenke til kommentar

Batteriet suger virkelig hardt.. :( Kan ikke huske sist jeg var så skuffet, hadde gledet meg ordentlig til N95. Det var en tung omstillingsprosess for å kjøpe en annen telefon, men det hadde rett og slett ikke nyttet med det batteriet. Lader du den ikke hver natt, så må du ta med deg laderen dagen etter. You'll need it.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så himla opptatt av GPS-muligheten, men om den fungerer, så er det jo hendig å ha den tilgjengelig.

 

Ja den er veldig hendig! Jeg er på ferie nå, og rett som det er trenger du litt navigering. Da er N95 på plass, og etter firmwareoppdateringen har den GPS-lock på 10 sekunder! Jeg elsker GPS'en!:D

 

Men er virkelig batterikapasiteten så dårlig som alle anmelderne vil ha det til? Kommer knapt utenom anmeldelser som slakter batteriet for alt det er verdt, med meldinger om at man nesten må lade telefonen hver eneste dag.

 

Den er rimelig dårlig i sammenligning med andre telefoner, men jeg er ikke plaget med det. Jeg bruker dem som MP3-spiller, holder oversikt over trening, surfer jevnt, tar noen bilder om dagen, litt tekstmeldinger, noen samtaler osv, og nå har ladingen blitt en vane slik at jeg putter laderen i automatisk hver kveld, og da varer den neste dag ut...

 

Har samtidig blitt sjarmert av Carl Zeissoptikken, men er det slik at det er noe særlig kvalitet over dette?

 

Det er veldig fint, særlig i dagslys. Det er selvsagt ikke like bra som et "orntlig" kamera, men det er VELDIG bra i mobilsammenheng! Jeg var i England ei uke i sommmer, og tok alle bilder med N95. Alle (unntatt noen innebilder seint på kvelden;)) kunne jeg hatt bestillt fremkallinger på fotopapir av..!

 

Anbefaler den absolutt!!

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...