Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Virus eller hardware feil?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg satt sammen en PC som plutselig ikke ville mer. Etter å ha brukt eliminasjonsmetoden, fant jeg ut at det måtte være hovedkortet som var i stykker. Etter at den ble stående i to måneder fant jeg ut at jeg skulle prøve en gang til før jeg sendte inn noe - men da fungerte plutselig alt. Dette var pussig, i og med at jeg gjorde akkurat det samme som sist.

Jeg tenkte kanskje at det er noe virus greier, så jeg ryddet først opp med System Mechanics før jeg tok en deep scan med Avast. Her fant den flere virus, men greide ikke å scanne gjennom hele maskinen før den låste seg.

Etter å ha forsøkt flere ganger, prøvde jeg med AVG. Det samme skjedde her. Den fant flere typer virus, men låste seg etter hvert.

Mitt spørsmål til dere smartinger er derfor todelt;

Kan det ha vært et virus som konket maskinen først gangen

og kan det være virus(ene) som gjør at jeg ikke får scannet ferdig (og dermed ikke ryddet opp) maskinen?

All hjelp motas med takk!

Hilsen småfortvilet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, enig med sistemann. Formater maskinen så får du svar. Om du har noe du har lyst til å beholde, prøv å få lånt en ekstern disk å laste det over på, få en kompis som har ordentlig virus-program til å sjekke det, mens du instalerer Windows på nytt.

Da får du nok alle svar du trenger.

Heeei!

Lenke til kommentar

Sannsynligvis viruset som får maskinen til å henge seg opp og lar seg neppe fjerne med en windows basert virusscanner. Du bør nok bruke en DOS basert Virusscanner som denne:

http://www.softsea.com/download/F-Prot-Ant...us-for-DOS.html

Denne bør startes opp direkte fra DOS altså kan du ikke starte opp windows først. Derfor trenger du en BootDisk foreksempel på en 3.5" Floppy og en floppy drive.

BootDisk imaget kan du laste ned her:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Velg win98SE. Med den filen kan du lage en bootdisk av floppydisken.

Deretter starter du pc'en ved hjelp av floppydisken og starter antivirusprogrammet.

Alternativet blir å ta ut harddisken, sette den i en annen PC (som en ekstra disk, ikke aktiver noen filer!!) og scan den der.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg satt sammen en PC som plutselig ikke ville mer. Etter å ha brukt eliminasjonsmetoden, fant jeg ut at det måtte være hovedkortet som var i stykker. Etter at den ble stående i to måneder fant jeg ut at jeg skulle prøve en gang til før jeg sendte inn noe - men da fungerte plutselig alt. Dette var pussig, i og med at jeg gjorde akkurat det samme som sist.

Jeg tenkte kanskje at det er noe virus greier, så jeg ryddet først opp med System Mechanics før jeg tok en deep scan med Avast. Her fant den flere virus, men greide ikke å scanne gjennom hele maskinen før den låste seg.

Etter å ha forsøkt flere ganger, prøvde jeg med AVG. Det samme skjedde her. Den fant flere typer virus, men låste seg etter hvert.

Mitt spørsmål til dere smartinger er derfor todelt;

Kan det ha vært et virus som konket maskinen først gangen

og kan det være virus(ene) som gjør at jeg ikke får scannet ferdig (og dermed ikke ryddet opp) maskinen?

All hjelp motas med takk!

Hilsen småfortvilet...

9115501[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...