Vargtass Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Hei, Min Saab 95 (2000 mod/88' km) er blitt merkbart slappere i det siste. Turboen skal slå inn ved 3000 rpm - nå skjer det absolutt ingen ting. Lurer på følgende: Er det noe jeg kan sjekke selv? Hvis merkeverksted er alternativet: hva kan jeg forvente at en slik reparasjon kan koste (Worst case) ? Takker for alle svar ! mvh r.- Endret 15. august 2007 av roger_h99 Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 viss turboen din er gåen så hadde sett svære røykskyer komme ut av eksosen din. så det er nok ikkje gåen viss du ikkje har lagt merke til noke slikt. kan vere ein eller annan slange som har løsna? har du prøvd å sjå over slangene til og frå turbo? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Takk for svar! Ingen uvanlig røyk ved start eller under kjøring. Ingen ulyder heller for den saks skyld. Er det gummislanger vi snakker om her? (sry.. bil-noob ) mvh r.- Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det er vanligvis gummislanger ja. Ganske grove også, med diameter på 5-10 cm. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Kjør en tur med vinduene åpne og hør etter rare lyder. Det kan godt være en slange som har revna eller hoppa av. Da burde du høre vesing fra luftlekkasjen. En annen mulig feil kan være defekt fjær i actuatoren. Actuatoren er "trykklokka" som styrer wastegaten. Wastegaten slipper eksos utenom turboen, rett til eksosanlegget. Defekt fjær gjør at wastegaten åpnes på mye lavere ladetrykk enn normalt. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Takk for tips! Skal forsøke dette, men aner meg at bilen må på verksted. Ett siste spørsmål: Er det på noen måte farlig/uheldig for motoren å kjøre den uten at turboen virker? (det blir sommerferie i høyre fil i år :!: ) mvh r Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 I utganspunktet går det helt fint. Men hvis en slange har hoppet av, så kan du få sølevann og drit inn i motoren. Resultatet kan du selv tenke deg. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Update (dersom noen finner det interresant): Det var en hendel som styrte et spjeld som hadde løsnet. Tok Autohuset 30 min og 600,- å finne ut av. (Ironisk: disse bilene har sensorer og lamper for nesten alt mulig, men når vitale motordeler konker lyser ingen lamper ) Takk for alle innspill! mvh r.- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå