moestue Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Har nylig blitt eier av et finfint kamera og lekte meg litt da jeg var på tur i Norge forrige uke. Er helt fersk så jeg er selvsagt åpen for konstruktiv kritikk som forhåpnetligvis hjelper meg til å bli en bedre fotograf. Bildene er jpg rett fra kamera. Bytter over til raw når jeg får pc'en i orden. Har forresten brukt blenderprioritert modus de fleste gangene. Har brukt ganske høy blender for å få med alle detaljene. Morgenbad Yacht-klubben Fjell Geiranger Liten foss Bred foss Mystisk foss Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Ser slett ikke ille ut dette, spesielt med tanke på at dette er blant dine første bilder. Det siste bildet likte jeg spesielt godt. Men for å få konstruktive tilbakemeldinger bør du ikke legge ut så mange bilder i samme post. 2 - 3 bilder holder i massevis. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Jo, det var fine bilder. Likte også det nederste best. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Det var jo ganske hyggelige postkort fra vårt langstrakte land. Det ble litt mye småfoss for meg, men slettes ikke så verst fra en som er ny i faget. Yachtklubben viser at du har taket på komposisjon, og det viser også Geirangerfjorden. Synd at sistnevnte bilde er ødelagt av en totalt utbrent himmel. Lykke til med nye bidrag i fremtiden. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Meget bra til å være noen av dine første bilder. Som PMNormal sa, har Yachtklubben fin komposisjon, mem synes selv at det var Morgenbad som ga meg mest tanker. Veldig flott bilde Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Bra alt sammen, men spesielt den siste der du har fått til flotte grønnfarger og helt riktig lukkertid til å få sløret vann. Det er bare å kose seg videre med kameraet ditt, så skal du se at du gjør videre fremskritt! Lenke til kommentar
moestue Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Takker for fine tilbakemeldinger! Liker selv det siste bildet best. Synd at været var så elendig da jeg for første gang var i vakre Geirangerfjorden. Hadde nok nybegynnerflaks med disse bildene, da jeg fremdeles ikke har taket på blender og lukkertid. Jeg skjønner den tekniske sammenhengen, men ikke alltid hvordan innstillingene skal være. Brukte blenderprioritert modus med f/16 på de fleste bildene. Endret 21. juli 2007 av moestue Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg har ikke studert skarpheten på bildene nøye, siden størrelsene på bildene kan lyve om det. Derfor må jeg nå advare mot å bruke så små blendere på alt annet enn high-end zoomer og makro. Det er fordi så og si de fleste objektiver blir mer uskarpt etter f/11, grunnet diffraksjon. Holde deg mellom f/5,6 og f/11, skulle du være på den sikre siden. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Jepp.. da vet jeg det og Er det ok å holde seg i A (apterture) og S (shutter) som nybegynner, eller bør man bruke M for å lære seg alt fra bunn av? Jeg synes det er meget vanskelig å få gode eksponeringer i M, så jeg holder meg derfor til A stort sett. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 21. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 Sinsykt fine bilder! Veldig bra! Likte alle VELDIG godt! Lenke til kommentar
moestue Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Sinsykt fine bilder! Veldig bra! Likte alle VELDIG godt! 9117383[/snapback] Takk.. det setter jeg utrolig pris på! Jeg har tross alt svidd av nok penger på utstyr, så om mine bilder var bånn i bøtta alle mann ville jeg virkelig vurdert å holde meg til mobilbilder av dama og bikkja. Endret 21. juli 2007 av moestue Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2007 Det er greit å bruke A eller T, så lenge du er bevisst på hva du gjør. Synes likevel at nye fotospirer har mye igjen for å lære seg kunsten å gjøre ting manuelt. Det er greit med litt båndtvang i starten. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 22. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2007 Vil anbefale deg å bruke manual fra begynnelsen av, du får en større forståelse om teknikken bak foto med en gang, ingen problem å få til de manuelle instillingene om du leser litt eller bare har veldig høy teknisk insikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå