Gå til innhold

Komplett uketilbud på Sony DSC-S700

Anbefalte innlegg

Hei!

Er dette er greit kamera dugendes til å ta fest bilder med og den typen hverdagsbruk ?

Evt også natur bilder for textures til 3d grafikk og slikt er også interessant.

Ser at drifstemperaturen er oppgitt til max 40 grader. Blir ikke dette litt lite for sydligere strøk ?

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange omtaler av det på nettet, bl.a. denne ved DigitalCameraView.com.

Du må nok legge til minst 300,- eller så for et større minnekort, og jeg vet ikke om veske medfølger.

Det har blitz, og støtter kun JPEG når du tar stillbilder (m.a.o. ikke råformat filer. Du kan ta JPEG bildene i ganske høy oppløsning, dog, så jeg ser ikke noe problem i det for typen bruk du sikter til og innenfor realistiske rammer.

Det er positivt at kamerahuset er i metall, og det føles ifølge testen solid på tross av at det veier lite, men passformen er en smakssak. Ifølge nevnte test, vil støynivået være synlig over 200 ISO, men les nå resten av testen og. Kameraet får generelt ganske positiv kritikk :)

Husk at du har 14 dagers returrett, så kjøp det, prøv det ut i alle situasjoner du har tenkt å bruke det til, les manualen og returner det innen fristen om du finner ut at det ikke passer dine behov.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Takker for veldig godt og informativt svar.

Jeg klikket rundt på de bildene der og synes umiddelbart at blå og rød skjæret var litt for sterkt og fikk det dessverre bekreftet på de resterende bildene også. Jeg beklager at jeg ikke tok med at jeg også ønsker mulighet for raw format, dvs annet enn jpeg.. Men mest reagerer jeg på at bildene virker uskarpe selv ved de prøve bilder som vist på den omtalen i høy format (large sample). 1500 kroners + regelen ser ut til å være i effekt på kameraer også da. For å få litt kvalitet. Skarphet/detalj er veldig viktig, ikke på fest bilder men til textures...

Lenke til kommentar

Ikke vær redd for å spane bruktmarkedet for digitale kameraer. Faktisk vil jeg påstå det er det eneste stedet du vil finne rimelige digitale kameraer som har noenlunde bra kvalitet og støtte for RAW filer.

FujiFilm Finepix S5000 (kr. 2.200,-)

Jeg har brukt dette en del selv, lånt av en kamerat, og det gir grei kvalitet for en lav pris, mange manuelle innstillinger, enkelt tilgjengelig eksponeringskompensasjon, godt å holde i med selv middels store hender m.m. Det har relativt få MP, men de blir godt utnyttet (og en skal aldri se seg blind på MP uansett). Du kan også ta bilder i Fujifilms eget RAW format, som du enkelt konverterer med f.eks. FastStone Viewer (gratis) eller XnView.

Under ser du et par bilder jeg har tatt med kameraet i Auto modus. Som du ser brennes lyse overflater lett ut i Auto modus, og jeg har slitt litt med det selv ved bruk av manuelle innstillinger, men det er mest snakk om å kjenne utstyret en bruker og å kunne utnytte det maksimalt. Jeg har i så måte mye å lære :) Bildene er tatt i JPEG high. Generelt foretrekker jeg råfiler.

Jeg har også lastet opp et par bilder tatt i råformatet og konvertert til TIF. De er rundt 17MB / stk, og du finner de her (bilde 1), her (bilde 2), her (bilde 3) og et tatt av meg (bilde 4). Tatt av kameraets eier, og han bruker alltid Auto.

Vil du ha litt fler MP og høyere kvalitet, selger Komplett f.eks. FinePix S6500 for 2.995,-. Dette er vel å merke ny pris fra butikk, og om du kan finne det på bruktmarkedet, bør 1.500,- - 2.000,- med minnekort ikke være overraskende. Mye kamera for lite penger.

Generelt vil jeg si: Ha et eget kamera for festbilder (mobilkameraer er ofte gode nok for slikt) og et for mer "ordentlige" bilder. Regn med å investere i et kamerastativ om du vil ha skarpe bilder under varierende lysforhold og ISO-innstillinger, men det er ikke noe du må ha med en gang uansett. Jau - hau! Jeg tenkte på at du kanskej vil ha et lommevennlig kamera, men sjekk uansett fall på steder som QXL, da det er mange kameraauksjoner der hele tiden.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Dette var andre boller!

Spesielt fint var detaljene i vannet på det siste bildet, og med tanke på at det var håndholdt er det jo veldig bra.For ikke å snakke om Auto innstilling..

Noe pirk på korn men særdeles lite m tanke på prisen/enkelt i bruk faktor! Jeg laster ned Tif bildene nå ( det går tregt, 20kb/s max)

og skal ta en titt på de etterhvert.

Jeg tror jeg skal legge meg på en 3500-4000 kroner. Begynner å jobbe igjen neste uke så jeg får titte litt rundt og se om det er noe som kommer på markedet nå innen 3 uker, dvs neste lønning.

Ideelt sett ville en 2048x2048 oppløsning vært killer. Men selv 1024x1024 er flott.NB viktig at det er da over 1024x1024, for å slippe skalering. Pirk, men det er det jeg har som krav for bilder som skal brukes som textures. Jeg kan ikke noe spesielt om kameraer, digitale uansett, så dette får hjernen til å tenke. Veldig bra =D

edit: nå er jo tilbudet over vil jeg tro så burde fått forandret emne tittelen til f.eks nytt digital kamera 3K+, men hvor gjør jeg det da..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Canon A570 - review

Nikon L11 - review

Komplett hadde Sony H2 på tilbud til 1795 i forrige uke. For noen uker siden var det på tilbud til 1995, så jeg mistenker at det dukker opp ganske snart igjen. Det er mye kamera for pengene.

9128311[/snapback]

Canon kameraet virker mer tradisjonelt teknisk og nikon kameraet mer video rettet.

Video opptak er ikke noe must overhodet. Pris er helt klart viktig, men jeg vil aldri sette pris som en avgjørende faktor med mindre det er horribelt mye dyrere.

Synes portrett bildene på begge kamerane var veldig bra. Spesielt imponerendes når jeg ser prisen på nikon kamerat til litt over snaue tusen kroner.. (!)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Prøvde å holde meg i samme prisklasse som Sonyen, men pris er altså ingen hindring?

9128585[/snapback]

Pris er ultimat sett alltid en hindring, relativt.

Men jeg ble veldig imponert over nikon kameraet du viste til der jeg altså.

Og da har jeg bare sett litt på de bildene som var på omtalen.

Så da tenker jeg slik at hiver jeg på noen tusen lapper til så må det jo bli helt sinnsvakt bra, for de forventninger som jeg har, som tydeligvis er veldig lave. Må såklart ha plass til å ta mange bilder i stor kvalitet, så det må være god plass på evt minnekort.

At kameraet jeg går for til slutt er responsivt er stort pluss også. Trege ting er utålelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...