Gå til innhold

[LØST] Har 4GB minne, men BIOS ser bare 3GB

StormKnight

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 2GB minne siden jeg kjøpte PCen, men oppdaget at minne prisene skulle stige med 20%, så det avgjorde valget mitt om at jeg måtte ha mer ram.

Etter å ha satt inn brikkene, viste BIOS bare 3008mb ram (se link for ramtype). Mente det var dårlig kontakt på en av brikkene, men etter å ha skjekket det, for så å dobbelt skjekke det, ser jeg at det ikke er tilfellet. Noen som vet hva som kan være feil?

Specs:

Vista Business 64bit

ASUS P5B-E

4bg ram

Update: Oppdaterte BIOS til nyeste versjon (1601), men fremdeles ingen forandring...

Endret av StormKnight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funket, takk!

Men hvorfor er Memory Remap satt som Disable som default? Virket som en idiotisk ting å gjøre...

menmen, takk uansett!!

Edit: Søkete etter "Memory Remap bios asus" på google, første treff er en som har akkurat det samme problemet som meg på et p5b plus kort...

Endret av StormKnight
Lenke til kommentar
Dette kommer av at Vista kun støtter 3.21GB minne, for enkelte chipset kan man "mappe" om det minnet man "mister" ved å oversette adressering til disse områdene - microsoft påstår også at du må ha 64-bits Vista for å bruke denne featuren, men jeg regner ikke med at du har det, så da virker det nok på 32-bit også.

http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us

9123819[/snapback]

Har null og niks å si om hva som dukker opp under POSTing. Da det er helt uavhengig av bios.

Men on topic, bra du fikk fiksa det.

Endret av Loc Dogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...