joTAN Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Enkelt spørsmål fra en total nybegynner innen skjermkort.. Har i dag et PowerColor x700 series (256Mb, vifteløst) kort i maskinen. Vil det "lønne seg" prestasjonsmessig å sette inn et Asus EAX1600PRO Silent/TD i stedet? Er forsåvidt fornøyd med kortet som sitter i maskinen nå, men holder på med en mindre oppgradering (dobler RAM, setter inn lydkort..) og lurte på om jeg ville ha noen (synbar) effekt ved å bytte skjermkortet. Hvis jeg er helt på jordet, hvilket/hva slags kort bør jeg skaffe meg for å få en synbar oppgradering fra det jeg har nå? Kort i tusenvis-av-kroner kategorien er ikke aktuelle før jeg bygger ny maskin - noe som ikke vil skje før jeg MÅ.. Mvh joTAN Hardware ellers: Hovedkort: Sapphire Axion RX480AS9-A58X Prosessor/CPU: AMD Athlon 64 3500+, Venice, socket 939 RAM: 1024 Mb ( 2 x 512Mb) Kingston K, PC 3200, DDR SDRAM (oppgraderer m/ 2 x 512 Mb til når jeg bestiller skjermkortet, slik at det blir 2048 Mb totalt) Skjermkort: PowerColor RADEON X700 Series,256Mb, vifteløst, PCIe (Omega 3.8.360) TVkort: ASUSTeK Tiger-S Hybrid Capture Device Lenke til kommentar
nets Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det vil absolutt lønne seg for deg. Det er neste generasjons kort (altså x1600 kortet) er mye bedre enn forrige generasjons kortet du har (x700). Godt kjøp med andre ord Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Kan også kjøpe ett kort i den nye serien HD serien. enkelte er ikke så dyre slik som dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337061 Edit: HD serien er den helt nye serien til Ati Endret 21. juli 2007 av Lugmeister Lenke til kommentar
joTAN Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Hmm. HIS-kortet (RadeonHD 2400 PRO 256MB til 549.- hos Komplett høres jo ut som en bedre deal enn Asus EAX1600PRO Silent/TD (http://www.itbutikken.no/i/223891/1.htm) til 594 kanskje... men har ikke jeg et litt vel gammelt oppsett til å kunne ta i bruk de nyeste kortene? Dette kortet har vel vifte i tillegg, så det bråker kanskje mer enn et vifteløst? SKAL kjøpe RAM-brikkene hos itbutikken.no (skal kjøpe 2x1024MB, 4 512MB brikker,) sparer 220 kroner i forhold til prisen hos Komplett, så når jeg tar frakt osv i betraktning er kanskje ikke Asus-kortet et så dårlig kjøp selv om det er 50 kroner dyrere? Er vel begrenset hva jeg kan få ut av den hardwaren jeg har nå..? Spiller Serious Sam 2 og Half Life 2 og er fornøyd, forsåvidt. Ellers går det mye på "kontorarbeid"/internett og bilderedigering + noe videoredigering. ( - Stort sett nedklipping av filmer tatt opp fra TV'n) Programvare Adobe Photoshop/ Photoshop Elements 5.0 og Premiere/ Premiere Elements 3.0/Ulead VideoStudio 11 Plus. Hvis jeg går for Asus EAX1600PRO Silent/TD til 594 kroner, (For: - vifteløst + en femtilapp lavere pris totalt, Mot: Ikke nyeste tekniske løsning ?) får jeg en grei, synbar oppgradering fra kortet jeg har idag. Sammen med 1 GB ekstra med RAM vil en del av oppgavene jeg gjør gå litt glattere enn i dag. Er dette en konklusjon som virker riktig? Takk for all hjelp! - Lett for en "nybegynner" å gå seg vill i alle numrene og betegnelsene på de forskjellige kortene! Mvh joTAN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå