LordNic0 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hei. Det er en ting jeg funderer på angående å ta fag etter endt videregående skolegang. Det er mulig å ta ekstra fag etter videregående hvis disse fagene utløser realfags- eller fordypningspoeng, såpass veit jeg. Det jeg lurer på er om jeg kan ta fag som teoretisk sett gir fordypningspoeng (for å forbedre på vitnemålet reint karaktermessig), selv om jeg allerede har maks fordypningspoeng? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Hva har du tatt fra før? Skal du bli lege som er 7,3 i snitt hjelper det ikke å fullføre vgs med 6ere i alle fag da må du ta enda et år og ta alle fagene du ikke hadde fysikk3 bio 3 kjemi 3 osv bare for å sammle poeng,evt ta opp fag du ikke fikk 6 i. Det er latterlig at man må bruke 4-5 år på vgs og lese om ting man ikke trenger pga så mange vil inn på visse studier. Endret 21. juli 2007 av War Lenke til kommentar
LordNic0 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Har tatt veldig mange forskjellige fag fra før. Har tatt alle realfagene unntatt Biologi, som jeg skal ta nå til høsten ved Bjørknes. Jeg har f. eks ikke tatt Samfunnskunnskap, og jeg lurer på om jeg kan ta dette nå i år for å forsøke å forbedre primærvitnemålet mitt med en bra karakter (altså 6) i dette faget? Endret 21. juli 2007 av LordNic0 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg regner med du tenker på primærvitnemålskvoten? Du kan ta fag som utløser fordypning- og/eller realfagspoeng. Med andre ord: Dersom du allerede har full fordypning i kjemi, biologi og matematikk så kan du ikke ta engelsk som studieretningsfag (siden dette ikke ultøser nye poeng), men du kan ta fysikk som studieretningsfag (siden dette vil utløse nye realfagspoeng). Lenke til kommentar
War Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Bor du hjemme eller går på skole? du må ha minst 15 poeng for å skvise noe ut av lånekassen og helst 30 for å nyte det fullt ut svs 15-30 timer i uka med fag. Sjekk ut det su skal søke på først, om du trenger disse poengene. siviltjeneste,millitær gir også 3 poeng, noen ganger kjønn og alder ogaå. Lenke til kommentar
LordNic0 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Takker for alle svar! Skal bo i Oslo sammen med en kamerat, og skal jobbe ved siden av studiene, så tror ikke penger blir et alvorlig problem. Med tanke på alle fagene jeg har tatt kan jeg ikke få mer enn åtte timer i uka (2 + 3BI) i henhold til forbedring av primærvitnemålet. Medisinstudiet teller ikke alderspoeng, så det har ikke noe å si for meg. Så lenge jeg har biologi har jeg i teorien nok poeng til å komme inn, men jeg skulle gjerne hatt litt ekstra så jeg kunne være sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå