Gå til innhold

Anbefaling av kompakt kamera til friluftsliv/jakt?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode anbefalinger til kompaktkamera som tar gode bilder i løpet av jakt turen? Litt kjedeli å drasse med seg et speilrefleks når man skal tråkke noen mil med rimeli tung oppakkning lissom. :)

Endret av fixed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisklasse max 3000.

Kravet er stort sett at det må kunne ta bra landskap bilder og vanlige bilder.

Har hatt problemer med det kameraet jeg har hatt, at landskapbilder blir veldig uklare på en måte...

Lenke til kommentar

Hvilket kamera har du nå? Så jeg vet hva du mener med "uklare" og kan anbefale noe som er bedre egnet :)

Sånn helt ut av det blå, vil jeg anbefale Canon Ixus 900Ti eller 950IS til den prisen. 900Ti er vel mulig å få til litt under 3000 kroner nå, og er nok den med skarpest optikk av Ixus-modellene. 950IS har vel omtrent samme optikk og bildestabilisator, men koster nok litt mer.

Om det ikke gjør noe at kameraet er litt større, er Canon Powershot A630 og A640 glimrende kamera med tanke på skarphet. De er altså noe større enn Ixus-serien, men optikken er langt skarpere, du har mer kontroll over ting (om du ønsker), bruker AA batterier så du aldri er langt unna en nødløsning, har vridbar skjerm.

Men nå må jeg ikke glemme Nikon Coolpix P5000 heller. Knallkamera til under 3000 kroner.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Har hatt et Olympus Digital Mju Mini som gikk i stykker her om dagen, etter å ha vært med i tilnærmet krig :) Vannvittig fornøyd med hvor robust det kameraet har vært. Og for all del har tatt mange blinkskudd på korte hold osv, men det har lissom vært landskaps bildene som ikke har blitt fullt så bra.

Har snust littegrann på ixus 900 serien, men en kamerat av meg har hatt et ixus tidligere, og det har blitt litt "pinglete" når du skal ha det lett tilgjengelig på en jakttur. Har måttet pakke det inn litt på en måte for at det ikke skal bli skranglete. Så er litt skeptisk til "robustheten" :)

Lenke til kommentar

Da vil jeg på det sterkeste anbefale at av de litt større kameraene jeg nevner. De fleste kamera i Ixus-størrelsen er litt "pinglete" hvis du ser bort fra enkelte Olympus modeller (men der er bildekvaliteten litt på bærtur, noe du har erfart). Ixus 900Ti er imidlertid ganske så robust, da huset er laget av Titanium.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Afseth i at den nevnte Ixus-modellen er et svært solid kamera, og det skriver jeg ut fra mine erfaringer med tidligere modeller. Ixus har altid hatt en robust konstruksjon, og med jevnt gode bilderesultater så er de modellene uansett å anbefale for dem som ønsker et solid og godt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...