kristovs Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) En liten innledning: For et år siden skulle sjæfen kjøpe ny DVD-brenner fra dell. Pakken kom i posten, men der var ingen DVD-brenner. I steden lå en SCSI-disk på 147gb, Ultra320, 80-pin, 8mb, 15000rpm og masse moro:) Sjæfen klaget, & dell sa at han bare kunne beholde den feilsendte pakken & så skulle de sende ny dvd-brenner. På den tiden kostet denne disken ca 8000,- Det er denne disken det er snakk om: https://prisguiden.no/product.php?p...21690fe7dceda59 Så: Jeg kjøpte disken for litt panteflasker & trenger en kontroller. Trøbbelet er at den er 80-pin & dermed beregnet til skuff. Kjøpte en converter, men denne støtter kun ultra150. Finnes det noen kontroller der ute som kan dra 100% nytte av disken min & som IKKE koster over 4000,- ?? Eller: Er det noen som vil kjøpe? (dette kun i ytterste konsekvens, heh) Edit: Glemte å si at jeg vil ha den INTERNT... Takker for svar! Krstjn Endret 21. juli 2007 av kristovs Lenke til kommentar
haalo Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Hvilket grensesnitt til hovedkortet skal du bruke? Lenke til kommentar
kristovs Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Glemte en svært viktig detalj ja... Er til dette hovedkortet: http://www.psdata.no/ps.asp?it=130345&mlevel=090502 I tillegg er den kjappeste pci-x´en tatt til skjermkortet... Mulig at det ikke funker da eller? Hvilket grensesnitt til hovedkortet skal du bruke? 9112643[/snapback] Endret 21. juli 2007 av kristovs Lenke til kommentar
haalo Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Er til dette hovedkortet: http://www.psdata.no/ps.asp?it=130345&mlevel=090502I tillegg er den kjappeste pci-x´en tatt til skjermkortet... Mulig at det ikke funker da eller? Vet veldig lite om PCI-x, var ikke en gang klar over at det fantes skjermtkort til det . 1 PCI Express x16 ( x8-modus ) 1 PCI Express x8 ( x4-modus ) Uansett, så tror jeg PCI-e er bedre egnet, så at du har et skjerkort i PCI-x-sporet, gjør nok ikke så mye . Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 i praksis er jeg egentlig litt usikker på om du vil merke forskjell på U150 og U320 med denne disken, om du kun skal bruek en disk? da med tanke på at denne disken alene ikke vil klare å yte over 150MB/s sett bort ifra når den kun jobber via cachen. Lenke til kommentar
kristovs Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Ok... Får straks en maskin med QX6700 som kanskje kunne hatt mer nytte av denne disken. Så man klarer ikke tyne HD´ene mer enn 150 altså? Hmm... Men hvordan PLEIER man å gjøre det med 80-pins tilkoplingspunkt? Sånn sett bort fra om man kjører kontroller med PCI-E16, PCI-X eller andre. Får man kontrollere til 80pin, eller er alt 68-pin som koples til skuff? Er litt ustø på dette SCSI-greiene... Krstjn i praksis er jeg egentlig litt usikker på om du vil merke forskjell på U150 og U320 med denne disken, om du kun skal bruek en disk?da med tanke på at denne disken alene ikke vil klare å yte over 150MB/s sett bort ifra når den kun jobber via cachen. 9113769[/snapback] Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 grunnen til at jeg tror det vil fungere like fint med U150, er pga selv den raskeste disken i dag (seagate 15k.5) har en maksimal leseytelse på ca 135MB/s. så jeg tror du må koble opp i RAID om du skal få utnyttet U320 grensesnittet fult ut. vanligvis pleier man å putte 80-pin disker i kabinett for bruk i serveren hvor det er hot-swap mulighet. men man får også overganger - som du har skaffet deg. kontrollerkortene pleier å være 68-pin, men det kobles normalt til et harddiskkabinett hvor det videre er tilkoblinger for flere 80-pin disker. i allefall de tilfellene jeg har sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå