Gå til innhold

Få et objekt i farger mens resten er sort/hvit -CS

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt helt nybegynner på Photoshop, men har skaffet med CS3 til mac og da lurer på hvordan jeg skal gjøre så ett objekt i bilde beholder fargen, mens resten av bildet blir sort/hvit?

Hadde da også hvert greit å lært seg hvordan man gjør sånn at objektet blir skarpt, mens resten blir uskarpt.

Er vel noe med lag osv... å gjøre men jeg er som sagt helt nybegynner så hadde satt pris på om noen med Mac kunne ha fortalt meg hvordan jeg gjør det veldig enkelt.

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er rimelig lett. I begge tilfeller må du merke objektet ditt på en eller annen måte. Dette kan være litt tidkrevende dersom det har en vrien form/mange farger etc. Deretter gjør du:

Uskarpt: Når du har markert objekt, velg select inverse, filter--blur-gaussion blur

Farge: Når du har markert objekt, velg select inverse, adujustments-image-saturation-fjern alle farger ved sette saturation til 0-ok, velg så select inverse igjen og adujustments-image-saturation-velg de farger du vil ha sort-hvitt ved å sette saturation til 0.

Lenke til kommentar
Dette er rimelig lett. I begge tilfeller må du merke objektet ditt på en eller annen måte. Dette kan være litt tidkrevende dersom det har en vrien form/mange farger etc. Deretter gjør du:

Uskarpt: Når du har markert objekt, velg select inverse, filter--blur-gaussion blur

Farge: Når du har markert objekt, velg select inverse, adujustments-image-saturation-fjern alle farger ved sette saturation til 0-ok, velg så select inverse igjen og  adujustments-image-saturation-velg de farger du vil ha sort-hvitt ved å sette saturation til 0.

9114010[/snapback]

Sat må sette til -100. 0 er utgangspunktet

Lenke til kommentar

Takk for svar, men skjønnte desverre ikke alt.

Fikk ikke til det med fargene og når jeg skulle lage uskarp bakgrunn ble det objektet som ble uskarpt.

Og kan dere annbefale et markering verktøy som fungerer bra?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har nå gjordt metoden din Mr. Olsen, men synes det er rart hvis ikke det går ann å dypetse objektet i stedenfor.

Synes ikke det ble så fint i kanten som jeg klarer når jeg dypetser.

Og foresten(hehe, når vi først er i gang):

Hvordan får jeg sånn at "skiltplaten" på en bil f.eks blir vrengt. Altså at tallene går i en "spiral" eller noe.

Synes det ser mye bedre ut enn å bare legge en farge over bilder, men som sagt skjønner jeg ikke helt hvordan jeg gjør det.

Takker som vanlig for svar

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...