Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan multibooter en fra flere hardisker?

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har windows xp lagdt in og ønsker å ha vista på en annen harddisk,så jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre dette.Hvordan oppretter jeg en ny partisjon på den nye disken foreksempel.Har prøvd å formatere begge hardiskene men begge får navn partisjon 1,og når jeg prøverå instalere på hver sin harddisk så bare overkjører de hverandre.ER det mulig å legge in begge operativsystemene på samme harddisk uten å lage partisioner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du til formatering?

Tror det var sånn at du skal/bør legge inn Vista først, og bruke valget for formatering i Vista under install.

Du må ha egen partisjon for hvert OS.

Du får spørsmål om hvilken parisjon du vil installere på, ev. må dulage partisjoner.

Sorry rotete forklaring....trøtt :whistle:

Lenke til kommentar

Du bør IKKE legge inn Vista først, da får du problemer etterpå.

Å legge inn på hver sin harddisk bør ikke være noe problem, men sørg for at du installerer XP først på den ene disken. Å partisjonere bør heller ikke være noe problem, det kan du gjøre under installasjonen av XP.

Vista og XP bruker forskjellige boot-loadere, så Vista kommer til å bli første alternativ når du skal starte. Selv bruker jeg XP og Vista på samme harddisk(men forskjellige partisjoner), og har delt disken opp i 4 deler/partisjoner, det er problemfritt. :sleep:

Lenke til kommentar
Hei.Jeg har windows xp lagdt in og ønsker å ha vista på en annen harddisk,så jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre dette.Hvordan oppretter jeg en ny partisjon på den nye disken foreksempel.Har prøvd å formatere begge hardiskene men begge får navn partisjon 1,og når jeg prøverå instalere på hver sin harddisk så bare overkjører de hverandre.ER det mulig å legge in begge operativsystemene på samme harddisk uten å lage partisioner?

9112573[/snapback]

Kanskje denne/disse guidene kan være til hjelp:

http://apcmag.com/node/5162/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...