Gå til innhold

40 kontra 80 pins harddisk connector ?

fredde

Anbefalte innlegg

Er noen år siden jeg sist skulle bygge meg pc. På den tiden var det kun snakk om de "vanlige" harddisk kablene. Nå fikk jeg med noen som det var dobbelt så mange "ledere" i :

Noen som kan fortelle meg forskjellen på disse ? Bortsett fra at 80 pins`en selvfølgelig har dobbelt så mange ledere :-)

Er det noe poeng å bruke en 80 pins kabel til cd/dvd spiller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"80 pins" kablene har ikke 80 pins. De har 40 pins, men 80 ledere. Det er fordet UDMA-66 (og raskere) har såpass raske signal-timinger at en vanlig 40-leder ikke er bra nok. Syns å huske at jeg leste at annenhver leder på 80-leders-kablene er kopla til jord.

skal man kople til en UDMA66 (eller raskere) enhet så må/bør man bruke en 80-leders kabel.

Lenke til kommentar

Når et signal/strøm går igjennom en leder, så blir det dannet et magnetfelt rundt denne lederen. Dette magnetfeltet kan igjen indusere nye strømmer i andre ledere som er i nærheten.

Dette gikk egentlig ganske bra helt til man skulle implementere ATA/66. Her ble jo dataene sendt fortere, slik at tiden mellom hver signalpuls ble kortere, sett i forhold til ATA/33. Ergo blir det mindre tid for hvert signal å dø ut på og det er lettere for at en 0'er bli oppfattet som en 1'er => feil og hele dritten konker ut.

Hvis man derimot legger opp kabelen slik at annenhver leder er koblet rett til jord, så vil jo disse jordingene absorbere mye av denne cross-talken mellom lederene og signalet bevares mye bedre. Men du kan godt bruke en vanlig 40-kabel på en ATA/66/100/133 disk, men den vil da begrense hastigheten til ATA/33. Det skal også gå motsatt, men jeg har vært borti gamle gamle disker/hovedkort som ikke likte 80-pins kabler. Nye hk/disker nærmest krever dem for å bli utnyttet.

Lenke til kommentar
Tror det følger med 80 pins kabel med de raskeste brennerene.

Min WD 120 Gig JB startet ikke uten 80 kabel.

MVH Øyvind

Det gjorde min WD 100GIB disk. Men det er vel fordi eg har ata33 kontoller på hovedkortet og du har bare ata66 eller høyere. Da er du nødd å bruke 80 leders ATA66 kabel for å få den opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...