Gå til innhold

[Løst]Kjøp av bærbar PC for skole og noen spill

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom nettopp inn på ei IT-linje, og tenkte det var på tide å skaffe seg en bærbar.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøre. Regner med det blir Linux, men kan være greit å ha Vista (morsomt med noe nytt...og klikk evt...) Jeg har kikket litt på HP DV6525 og TX1128, men vet egentlig ikke hva jeg skal velge. Regner med absolutt maxpris er 9000,-.

Jeg ble rimelig tent på TX1128, ettersom jeg kan bruke den i bil med en GPS uten at den tar for mye plass, og siden jeg er en gadget-freak var den litt morsom.

Men hvilken av disse bør jeg velge? Jeg får TX1128 for 8000,- og DV6525 for 8400,- inkl. PC-sekk og mus. (Men sekken og musen er vel ikke verdt mer enn 400,- og dermed er det lik pris)

Jeg ser at den største forskjellen er selvsagt skjermen. TX1128 med sine 12,1" og DV6525 med sine 15,4". Oppløsningen er den samme på begge, men skjermkortene er forskjellige. Vet egentlig ikke hvilke av skjermkortene som er best, og har den mest optimale løsningen.

Ser også at DV6525 har dobbelt så mye ram, dobbelt så mye cache...

Kan noen guide meg den riktige veien?

Er en snerten liten TX som enkelt kan brukes med GPS best, eller er DV6525 med sin kilo ekstra, større skjerm og bedre kraft det beste valget?

Kom gjerne også med andre PC-forslag, men sammenlign de gjerne med en av de jeg har nevnt, så det blir enklere å se forskjellene.

Det skal sies at jeg er vant til å sitte på en bærbar iBook G4, og har en Athlon XP 2500+ 512MB Radeon 9600XT 128MB som stasjonær.

Om HP TX1128 har mer kraft enn min stasjonære, så holder det=) Så vet dere hvilken vei jeg tenker.

HP TX1128

HP DV6525

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP pavilion tx1128 er veldig artig :!: :( men innholdet holder ikke mål.

For det første er det delt skjermkort ( dvs. at den " stjeler" 128 mb fra RAMet ditt )

og da blir jo regnestykket 1024 - 128 = 896.

Så da har du bare 896 mb ram på dataen, noe som blir veldig lite disse dager + at du sitter med et utrolig dårlig skjermkort som duger bare til de gamleste spillene.

prosessoren er også utrolig dårlig. Det følger med en 1.6 ghz prosessor fra amd som ikke kan ha kostet stort mer enn 300 kr. ( lurer på hvordan den dataen går med oprativ systemet som følger med )

Den andre dataen var noen hakk bedre, med en mye bedre prosessor :thumbup: .

:( men desverre har den PCen også delt ram ( 2048 - 256 = 1792 )

Og delt ram yter mye dårligere en dedikert ram.

Men du kan vel ikke vente all verden av PCen når prisen ligger i overkant av 8000.

personlig ville jeg gått for HP Pavilion dv6525 som er atskillig mye kraftigere enn TX1129. Men hvis du er mer interisert i alle finessene som følger med TX1128 så gå for den.

Endret av FnTor
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!!=)

Jeg er interessert i de finessene denne PC'en har. Trenger en som gir stor mobilitet, og tenkte å ha den i bilen som en mobil "carputer." Har ekstern LCD-skjerm på 17", så den lille skjermstørrelsen går greit. Er ingen hardcore gamer, men å kjøre litt tungt hadde jo vært fint.

Har plottet meg innpå HP TX1270 for tiden :dribble: denne ser knall ut. Denne er som TX1128, men har i tillegg TV-inngang, 2GB RAM (2x1024MB) (512MB til skjermkort) 2GhZ, 160GB og litt andre smådetaljer som er oppdatert (eks. ekstra øye til fjernkontroll for bedre rekkevidde etc.)

Hvordan tror dere dette blir? Regner med å gi toppen 9 000,- mest sannsynlig mindre.

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
:( koster nok i underkant av 11.000.

Men hvis du vil ha en mye bedre PC ( uten touch screen ) så er det mulig å få for 9600kr.

9120389[/snapback]

Har noen bekjente som kan skaffe den for under 10.000,- Om ikke, så kjøper jeg TX1250 og putter inn 2GB. Tror det blir et godt kjøp. Jeg vurderer å vente litt, og skaffe meg 1270 billigere=)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...