LarsCB Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Hei dere :-) Jeg skal sette opp et nettverk med et par nye Cisco 3750E switcher. Jeg har konfigurert noen switcher før, men nå vurderer vi å lage en trunk over et 10Gb fibernett med med 3 VLAN. Problemstillingen: Vi må enten kunne sette av båndbredde til hvert VLAN i trunken, eller bruke QoS for å bestemme hvilket VLAN som har fortrinnsrett i Trunken. Lar dette seg greit gjøre? Og er det noen som har noen eksempler på hvor jeg starter? VLAN og Trunk konfig er grei. Men trenger altså noen hint ang QoS eller båndbreddestyring over trunken Mvh LarsCB Endret 21. juli 2007 av LarsCB Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) uten å sjekket det. MCQ: Definer hvilken traffik: går på 3550 ikke 3560 når det gjelder match vlan statements class-map VLAN10 match vlan 10 class-map VLAN22 match vlan 22 exit Hva som skal gjøres med traffiken: policy-map BEGRENSVLANS class VLAN10 bandwidth 100000 (kbs),eller percent 25 (av den totale båndbredden) eller remaining. class VLAN22 bandwidth percent 45 exit hvor du vil sette policyen, trunklink: -if)#service-policy out BEGRENSVLANS dette gjøres på begge sider av trunken. Verifiser: sh policy-map int gi0/0 så tror du kan løse problemet ditt men en enkel MCQ config. Må presisere at hvert vlan kan bruke mer enn den fastsatte bånbredden, men i kø vil dette bli den garanterte båndbredden så sant at summen du har satt ikke overstiger link båndbredden. Vil du begrense båndbredden selv når det ikke er kø, kan man sette rate limting med CIR under policy-mapen. Endret 21. juli 2007 av Happyone3 Lenke til kommentar
LarsCB Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Takker så mye for svaret :-) Det blir spennende å prøve dette når switchene er på plass :-D -LarsCB- Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Bare nevne at du har default kun 75% av bånbredden tilgjengelig, resten av 25% brukes til keepalives, routing protokoller etc. Gi beskjed om du vil bruke hele, men det er ikke å anbefale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå