theck1 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hei! Jeg ble fortalt at hvis jeg tjener over 40 000,-, altså frikort grensa til student, må jeg skatte av alt jeg har tjent, og ikke bare det jeg tjener over. Jeg vil nok få det igjen på skatten til neste år, men dette er ikke ønskelig. Stemmer det at jeg må skatte av alt nå hvis jeg tjener over 40 000, og få det igjen til neste år, eller er det mulig å bare skatte av det beløpet jeg tjener over grensa? Takknemlig for svar! mvh theck1 Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du må skatte for alt du har tjent hittil hvis du tjener over frigrensen eller skaffer deg et nytt skattekort. Om du betaler for mye skatt, så kan det hende du får tilbake penger ja (som oftest må du klage på selvangivelsen for å få alt) Altså, jeg syns det er mye bedre å betale for mye skatt enn for lite. Siden om du betaler for mye, så får du tilbake pengene dine med renter. Betaler du for lite må du betale det du mangler med renter. Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 ja, du må skatte av hele beløpet, gjetter på at det blir noe alla 10%. evt kan du bare levere frikort, og når det overskrides betaler du skatt av resterende lønn. problemet er at du må betale 50% skatt. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 ja, du må skatte av hele beløpet, gjetter på at det blir noe alla 10%. evt kan du bare levere frikort, og når det overskrides betaler du skatt av resterende lønn. problemet er at du må betale 50% skatt. 9115037[/snapback] Ok, det var dette jeg lurte på. Jeg har levert frikort til arbeidsgiver. Jeg kommer ikke til å gå langt over, så det spiller ingen rolle. Så lenge jeg får 40 000 skattefritt med engang er resten ikke så nøye Det er dette som da vil skje? Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Så det lønner seg å tjene maks 40 000? Si jeg har 10% i skatt og tjener 42 000. Da vil jeg betale 4 200 i skatt, altså ha 37 800 i netto. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Tjener du 42k er det ikke sikkert det lønner seg nei. Det vel i utgangspunktet kun trygdeavgift på 7,8 du betaler ved så lav inntekt, men ja, du kan i noen grensetilfeller rundt 40k tape penger ved å tjene noen hundrelapper ekstra. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 ja, du må skatte av hele beløpet, gjetter på at det blir noe alla 10%. evt kan du bare levere frikort, og når det overskrides betaler du skatt av resterende lønn. problemet er at du må betale 50% skatt. 9115037[/snapback] Ok, det var dette jeg lurte på. Jeg har levert frikort til arbeidsgiver. Jeg kommer ikke til å gå langt over, så det spiller ingen rolle. Så lenge jeg får 40 000 skattefritt med engang er resten ikke så nøye Det er dette som da vil skje? 9117413[/snapback] Det er dette jeg lurer på også. Såvidt jeg har forstått skattes det 50% av HELE beløpet, med mindre man leverer skattekort. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Selv regner jeg med å tjene ca. 43-45 000 i sommer. Lønner det seg å skaffe skattekort, og hvor mye tror dere eventuelt skatteprosenten kommer til å ligge på? Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Altså.. Du bør skaffe deg skattekort før du har brukt opp frikortet, men helst starte med det om du vet at du tjener over 40 000 kr. Om du har liksom brukt 30 000 kr, også starter meg skattekort, bør du betale litt ekstra skatt for å slippe "restskatt" Siden om du har brukt frikortet, men har brukt det opp eller har byttet det til skattekort, så må du betale skatt for alt du har tjent hittil skattefritt. Om du tjener rundt 50 000 kr, så tror jeg ikke skatten blir mer enn 10% sikkert mindre også.. Du kan prøve å beregne skatt her: http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/E...7_12042007a.htm Edit: Det beregnes 3% skatt om du er fyller 16 år i inntektsåret eller er yngre og hvis ud er over 70 år. Altså kan det lønne seg å være liten x) Endret 22. juli 2007 av Uylum2 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Tjener du 42k er det ikke sikkert det lønner seg nei. Det vel i utgangspunktet kun trygdeavgift på 7,8 du betaler ved så lav inntekt, men ja, du kan i noen grensetilfeller rundt 40k tape penger ved å tjene noen hundrelapper ekstra. Skatten er 0 opp til 40 000, og 25% for beløp over det (opp til en viss grense). Hvis han har et skattekort som gjør at han betaler mer enn det vil han få det tilbake til neste år. Det er ikke mulig å tape på å jobbe mer i forhold til skatt. Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Tjener du 42k er det ikke sikkert det lønner seg nei. Det vel i utgangspunktet kun trygdeavgift på 7,8 du betaler ved så lav inntekt, men ja, du kan i noen grensetilfeller rundt 40k tape penger ved å tjene noen hundrelapper ekstra. Skatten er 0 opp til 40 000, og 25% for beløp over det (opp til en viss grense). Hvis han har et skattekort som gjør at han betaler mer enn det vil han få det tilbake til neste år. Det er ikke mulig å tape på å jobbe mer i forhold til skatt. 9122688[/snapback] Det er 50% hvis du ikke leverer skattekort.. Eller så er det en viss antall % du må betale etter det. Det lønner seg å starte med å betale skatt fra kr 0 hvis du vet at du kommer til å tjene over 40 000 kr, så slipper du å tenke på hvor mye skatt du må betale for pengene du har tjent hittil i frikortet. Det skal lønne seg å betale for mye skatt enn for lite skatt.. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Beløpet man skal betale i skatt er det samme uavhengig av hvor mye man betaler mens man jobber. Som jeg skrev er det 0 i skatt opp til 40000, og 25% over det. Det er ikke mulig å få et skattekort som sier akkurat det, og derfor vil man nesten alltid ende opp med å betale litt for mye eller litt for lite skatt når man kommer over 40 000, Når man beregner selvangivelsen kan man finne ut hvor mye man skulle betalt, og betaler man det innen 30. april blir det ikke lagt rente til beløpet. Det mest lønnsomme er derfor å betale minst mulig skatt mens man jobber, og så betale hele beløpet innen 30. april. Det forutsetter selvsagt at man har brukbar økonomisk styring, og lar beløpet som er nødvendig stå på høyrentekonto imens. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Mange som blander sammen skattetrekk og skattebetaling. Ved inntekter over 40.000,- og frikort trekkes det 50% på overskytende. Dette er ikke identisk med det som skal betales i skatt. Ber man om nytt skattekort bsert på forventet inntekt i skatteåret vil trekk-prosenten antaglig bli lavere enn 50%. Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvis jeg putter penger i banken, så får jeg rente fra første krone. Vil jeg liksom få renter av de pengene hver mnd. eller er det hvert år? Aldri skjønt det.. Og har litt penger som jeg ikke bruker det.. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Enkelte banker betaler ut rente en gang i måneden, men de fleste betaler en gang i året. Dette har ikke noe med denne tråden å gjøre. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hei! I dag har jeg vært innom både lønnings- og skattekontoret. Der har jeg forhørt meg om frikort og skattekort. Jeg har selv vært så forvirra. Halvparten av de jeg har spurt sier 50% skatt på ALT, mens 50% sier 50% skatt kun på overskytende. I dag fikk jeg bekreftet at sistnevnte er rett. Med andre ord: Tjener du 46 000 er det kun de 6 000 du betaler 50% skatt på. Med mindre du skaffer skattekort, selvsagt. De 40 000 (39 997) forblir urørt. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Takk for undersøkelsen Dette var det jeg håpet på! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Tror ikke noen i denne tråden har sagt at du må betale 50% på alt hvis du har frikort og går over 40 000. Det måtte du derimot gjort hvis ikke du hadde noe slags skattekort i det hele tatt. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Takk du. Ble selv lettet i dag. Naranek: Nei, ikke akkurat i denne tråden. Men i min vennekrets er det mange som er usikker. Og etter å ha lest denne tråden virker det som om jeg ikke var den eneste som var usikker. Nok om det. Endret 23. juli 2007 av Sidious Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Men hvis du tjener litt over 40 000 kr, er det altså lønnsomt å jobbe litt mindre, slik at man kommer under frikortgrensa? Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det lønner seg å enten tjene under frigrensen, eller skaffe seg skattekort fra første krone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå