Rottenspacehead Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Lurer bare på hva som er forskjellen på vanlig integrert forsterker og sånn Rør hybrid forsterker eller hva det heter... ? Kan ta et eksempel.. Vincent SV-233 http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=421 Vincent SV-236 (rør) http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=1447 Hva er forskjellen ? hva er best ? er det ekstra utgifter med de pærene ? som fks at de må byttes ut osv etter så og så lang tid... Endret 21. juli 2007 av RockyIII Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 rør gir en annen lydkarktersik. bedre etter min mening. rør må byttes ut, hvis det er pre-amp rør så kansje 3-4 år. er det utgangs rør rundt 1-2 år. men rør er ikke så veldig dyre rundt 200kr stk men de burde være matcha så de har lik bias... Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Er en del tråder på AVforum om det. Syns denne hadde en del gode svar,spesielt det første. Selv vet jeg lite om rørforsterkere bortsett fra at de funker deilig med Klipsh og at de utgir langt mer kraft pr watt enn andre forsterkertyper Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Oi, sry for dårlig emnetittel, var litt trøtt igår..hehe = ) Takk for svar NIrD =). Er det 200kr i norge det koster ? Var jo ikke så gærn pris det, så lenge de med rør er bedre. Endret 21. juli 2007 av RockyIII Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) nå har ikke jeg peiling på hvilke rør eller hvor mange det er i den, men hvis det er 12AX7 kan du få noen fra 150kr og opp utgangsrør kan komme helt opp i 650kr for 2 matcha... men så det er sagt, det er stor forskjell på fabrikant, hvem og hvor de blir laget... f.eks EHX 12AX7 og TungSOL 12AX7 høres ikke like ut... så du må kanskje bruke en stund på og finne de rørene du dyns låter best med ditt oppsett, og ører.. Endret 21. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Ok, så hvis jeg ville gått for Vincent SV-236, kan jeg i tillegg stå og plukke ut diverse rør for å finne de jeg liker best ? hos strandberg o.l butikker.. Endret 21. juli 2007 av RockyIII Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) ja hvis de selger det og du har råd til det, men det følger sikkert med rør fra fabrikken, så du kan teste de først og når du skal bytte så prøver du et annet merke, helt til du finner den du liker, kanskje du like fabrikk rørene? men alle røre burde være fra samme fabrikk, så hvis det er 4 stk rør i den så ikke ta 4 forskjellige rør,... Endret 21. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Den er skjønt Da takker jeg for hjelpen , også får vi se hva det blir når jeg skal kjøpe i midten av august Høytalerne kommer på plass allerede til onsdagen, Patos Basic 510 kjøpt brukt til 4k.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Lurer bare på hva som er forskjellen på vanlig integrert forsterker og sånn Rør hybrid forsterker eller hva det heter... ? Rørforsterkere er dyrere, svakere, mer tungvindte, og har dårlige karakteristikker når det gjelder å forsterke lyd. Det er vel det som er hovedforskjellene. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Lurer bare på hva som er forskjellen på vanlig integrert forsterker og sånn Rør hybrid forsterker eller hva det heter... ? Rørforsterkere er dyrere, svakere, mer tungvindte, og har dårlige karakteristikker når det gjelder å forsterke lyd. Det er vel det som er hovedforskjellene. AtW 9113040[/snapback] rør er kraftigere,pr watt... hvorfor er det mer tungvindte? dårligere karakteristikk? du kan ihvertfall utdype dine begrunneldelser... du kan bygge en egen fullblods røramp på 5watt som spiller ræva av av en ganske kraftig transistor amp.. det ser ut som denne ampen bruker bare rør i pre.ampen ikke utgansgrør, så det er ikke røra som står for selve forsterkningen, men lyden, ser ut som det er 3x12ax7 rør, og kjøre class-A de første 10w over det class-B rør høres også best ut når de er varme og kjøres hardt så du får karakteristikken fra rørene i lyden.. Endret 21. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Lurer bare på hva som er forskjellen på vanlig integrert forsterker og sånn Rør hybrid forsterker eller hva det heter... ? Rørforsterkere er dyrere, svakere, mer tungvindte, og har dårlige karakteristikker når det gjelder å forsterke lyd. Det er vel det som er hovedforskjellene. AtW 9113040[/snapback] rør er kraftigere,pr watt... hvorfor er det mer tungvindte? dårligere karakteristikk? du kan ihvertfall utdype dine begrunneldelser... du kan bygge en egen fullblods røramp på 5watt som spiller ræva av av en ganske kraftig transistor amp.. det ser ut som denne ampen bruker bare rør i pre.ampen ikke utgansgrør, så det er ikke røra som står for selve forsterkningen, men lyden, ser ut som det er 3x12ax7 rør, og kjøre class-A de første 10w over det class-B rør høres også best ut når de er varme og kjøres hardt så du får karakteristikken fra rørene i lyden.. 9113055[/snapback] Kraftigere per watt? Hva skal det bety? Enten blir høyttaleren tilført en viss effekt, ellers så blir den ikke. De er mer tungvindte fordi ting må byttes ut, og de gjerne er større og tyngre. Rørforsterkere har gjerne ganske mye forvrenging kontra en vanlig forsterker, det varier såklart, moderne teknologi har jo gjort at også rørforsterkere er vesentlig bedre enn det søplet de var for noen tiår siden, men kaster du nok penger på problemet er dagens rørforsterkere ofte ganske bra, men per krone er det liten tvil om at vanlige forsterkere kommer sierende ut i mine øyne. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 mente at man ikke trenge så veldig mye effekt med rør som med transistor for og få den samme kraften ut... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 mente at man ikke trenge så veldig mye effekt med rør som med transistor for og få den samme kraften ut... 9113119[/snapback] Mao at rørforsterkere trekker mindre fra støpslet for å gi samme effekt ut til høyttalerene? AtW Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Hva er forskjellen mellom Xindak XA-6950 http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1294&id=211&tid=prod og Xindak XA-6950V..... ? Ser at den med "V" skal være broren, men er det veldig stor forskjell ? ser den blir solgt brukt til en veldig god pris og vurderer den = ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 hørte en rør amp på 2watt tror jeg det var den spillte ræva av en 150watt amp jeg hadde engang... men det er jo forskjell her også fra merke til merke Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Rørwatt er klasse A, det er ikke vanlig i vanlige transistorer forsterkere. Det er det ofte A/B. Klasse A watt måles på en anderledes måte. Har selv hørt 10watts rørmonoblokker drive 15" basser og var ikke noe å si på lydtrykket! Som ATWindsor nevnte så ser de fleste rør forsterkere dårlige ut på papiret, men i praksis stemmer skjeldent ikke det. Det fikk mange hifi jornalister til å klø seg i hodet for noen 10år siden. Fordi da gikk mye av testingen på målinger og ikke fult så mye på lytting. Så da fikk de det ikke til å stemme når rørforsterkerene målte så mye dårlig, men låt så bra! Endret 22. juli 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Som ATWindsor nevnte så ser de fleste rør forsterkere dårlige ut på papiret, men i praksis stemmer skjeldent ikke det.Det fikk mange hifi jornalister til å klø seg i hodet for noen 10år siden. Fordi da gikk mye av testingen på målinger og ikke fult så mye på lytting. Så da fikk de det ikke til å stemme når rørforsterkerene målte så mye dårlig, men låt så bra! 9121556[/snapback] Det er i mine øyne ikke forsterkerens rolle å forvrenge lyder på en måte som enkelte liker, det er det en rørforsterker gjør. AtW Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Ja det blir jo en smakssak. Mange som ikke liker transistor forsterkere fordi de mener at musikken ikke "lever" at det blir kaldt lydbildet. Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ja det blir jo en smakssak.Mange som ikke liker transistor forsterkere fordi de mener at musikken ikke "lever" at det blir kaldt lydbildet. 9121597[/snapback] Jeg har merket meg at alle som ikke liker en annen type lyd,forsterker osv har en tendens til å kalle det de ikke liker "forvrengt".Vi må ikke glemme at all kunstig formidlet lyd er forvrengt,uansett pris.Spørsmålet er egentlig hvilken forvrengt lyd vi liker best.Når enkelte snakker om at"det var som gitaristen sto i rommet",må jeg le.Hadde han/hun stått der skal jeg sannelig si du ville ha merket forskjell.Derfor skjønner jeg ikke argumentet at rørlyd er forvrengt..!Det er en annen lyd,kanskje varmere,men desverre er mange moderne rørforsterkere av den oppfatning at det skal legges et"slør" over lyden,for å runde den ekstra mye av.-Og det synes jeg blir feil!Det er ingen grunn til at en rørforsterker skal lyde inneklemt,og de fleste RF fra 60-70 lød så åpent som bare det. Skal du handle rørforsterker,så bruk god tid på lytting,for det er minst like stor forskjell på dem som det er på transistorforsterkere.(og på rørene også-ja)-Og for all del;ikke gi dem alt for tung last å drive.Det blir det ikke god lyd av.Selv om mange tror det! Mvh Rune Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ja det blir jo en smakssak.Mange som ikke liker transistor forsterkere fordi de mener at musikken ikke "lever" at det blir kaldt lydbildet. 9121597[/snapback] Jeg har merket meg at alle som ikke liker en annen type lyd,forsterker osv har en tendens til å kalle det de ikke liker "forvrengt".Vi må ikke glemme at all kunstig formidlet lyd er forvrengt,uansett pris.Spørsmålet er egentlig hvilken forvrengt lyd vi liker best.Når enkelte snakker om at"det var som gitaristen sto i rommet",må jeg le.Hadde han/hun stått der skal jeg sannelig si du ville ha merket forskjell.Derfor skjønner jeg ikke argumentet at rørlyd er forvrengt..!Det er en annen lyd,kanskje varmere,men desverre er mange moderne rørforsterkere av den oppfatning at det skal legges et"slør" over lyden,for å runde den ekstra mye av.-Og det synes jeg blir feil!Det er ingen grunn til at en rørforsterker skal lyde inneklemt,og de fleste RF fra 60-70 lød så åpent som bare det. Skal du handle rørforsterker,så bruk god tid på lytting,for det er minst like stor forskjell på dem som det er på transistorforsterkere.(og på rørene også-ja)-Og for all del;ikke gi dem alt for tung last å drive.Det blir det ikke god lyd av.Selv om mange tror det! Mvh Rune 9124379[/snapback] Det er fordi lyden er forvrengt, at man ikke klarer å reprodusere lyd eksakt er ikke noe argument for å gi helt opp, isåfall kan man jo bare kjøpe den billigste forsterkeren som er mulig å få tak i. En forsterkeres rolle er i mine øyne å forsterke lyden med minst mulig påvirkning av signalet. Utifra et slikt synspunkt er rørforsterkere dårlige forsterkere i forhold til prisen. Jeg ser ikke poenget med å bruke en dyr forsterker til å endre signalet til noe "mer behaglig" når man kan gjøre det bedre og billigere med digital filtrering. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå