tomsi42 Skrevet 9. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2012 Dere begynner vel å bli en smule vel anale i diskusjonen her nå? @zotbar1234 - slik som du argumenterer, så minner du meg om en fan-boy, som har gjort ditt valg, og alt annet er bare bæsj ... Og skal du først slenge dritt om verktøy du ikke liker, så velg noen som faktisk er virkelig bedritne og virkelig hemmer deg i det daglige arbeidet.* Faktum er at det er ikke alltid man kan velge verktøy i arbeidslivet, og da er det en bedre strategi å lære seg det verktøyet man har. Og tilpasse seg den filosofien som ligger bak grunndesignet i verktøyet. *) For meg, så var det Clearcase ... 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2012 Gratulerer med dagen, Ada. 1 Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 10. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2012 Rundt en slik opphetet debatt rundt Git versus XYZ lurer jeg på hvordan det er her med tabs VS spaces. Men får å spare på kruttet til en annen gang: Hva holder dere på med av prosjekter nå fortia? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2012 Rundt en slik opphetet debatt rundt Git versus XYZ lurer jeg på hvordan det er her med tabs VS spaces. Men får å spare på kruttet til en annen gang: Hva holder dere på med av prosjekter nå fortia? Det var en runde med tabs vs spaces for ikke lenge siden; så den kan vi la ligge til etter jul Jeg holder på med bli kjent med Lazarus - programmerte en god del i Delphi for en del år siden. Merker at det er utrolig mye som fortsatt sitter i fingrene ... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2012 Tabs vs. spaces hadde vi for ikke så lenge siden.. Ang. prosjekter har vi nettopp releasa en total omskrivning av et prosjekt på jobb. Var min jobb i sommer som summer-intern. Var procedural php-kode skrevet og rota med over 10+ år. Ingen funksjoner som regel, bare en giga fil per (web)side, typ 1300 linjer med inni h*lvetes mye innrykk i midten. Skrevet med PHP5.4 og Zend Framework 2. Siden ZF2 bare var i beta når jeg begynte på det i sommer har jeg selv sendt inn bug-patcher og lagt til funksjonalitet, samt lest kode og tester i mangel på dokumentasjon. Artig med open source, og lærerrikt. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Tabs vs. spaces hadde vi for ikke så lenge siden.. Ang. prosjekter har vi nettopp releasa en total omskrivning av et prosjekt på jobb. Var min jobb i sommer som summer-intern. Var procedural php-kode skrevet og rota med over 10+ år. Ingen funksjoner som regel, bare en giga fil per (web)side, typ 1300 linjer med inni h*lvetes mye innrykk i midten. Skrevet med PHP5.4 og Zend Framework 2. Siden ZF2 bare var i beta når jeg begynte på det i sommer har jeg selv sendt inn bug-patcher og lagt til funksjonalitet, samt lest kode og tester i mangel på dokumentasjon. Artig med open source, og lærerrikt. Jeg tror det er veldig typisk for en del PHP utviklere, flere av de har gjerne aldri hørt om MVC eller hvordan man skal strukturere et program. Derfor kan det være risikabelt å skulle oppgradere et eksisterende system før du har sett kildekoden, du vet aldri hva du får Jeg bruker selv Zend framework 1 med php, og må si at det fungerer veldig bra, selv om jeg faktisk foretrekker J2EE til webprogrammering enda. Har du brukt både ZF1 og ZF2 eller kun 2? Så forresten et bilde jeg kjente meg veldig igjen i som utvikler i dag: 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Har bare vært borti ZF2, ikke ZF1. Man kan si mye om PHP, men med PHP5.4, et godt rammeverk og utviklere med normal intelligens er det ikke så ille som folk skal ha det til. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Nei, det er jeg enig i, PHP fungerer helt greit for min del, men inntrykket mitt er hvertfall at det er mange hobbyutviklere i PHP. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Nei, det er jeg enig i, PHP fungerer helt greit for min del, men inntrykket mitt er hvertfall at det er mange hobbyutviklere i PHP. Tror det er veldig mange hobbyutviklere som bruker PHP. Det er jo lett å komme i gang med, men støtter både prosedyral og objektorienter koding slik at det er mulig å vokse med språket. PHP kan jo ikke være helt håpløst når produkter som Wordpress osv er laget i det ... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Tror det er veldig mange hobbyutviklere som bruker PHP. Det er jo lett å komme i gang med, men støtter både prosedyral og objektorienter koding slik at det er mulig å vokse med språket. PHP kan jo ikke være helt håpløst når produkter som Wordpress osv er laget i det ... Det er tre mysql_escape string funksjoner, fordi de prøvde å lage det to ganger, og feilet. Ternary operator er right associative, så den blir parset "feil" og oppfører seg ikke som du ville forventet. Det er ikke closures i PHP, men det er en funksjon som etterligner det, men det å bruke denne fører til en gigantisk minnelekasje fordi PHP er ikke istand til å vite når closuren kan slettes igjen. Objektorienteringen er attpåklatt, og er helt merkelig i forhold til i andre språk. Punktum er concatenation, så de har bestemt seg for å bruke -> som er pointer indirection i C og C++. Int kan være både 32-bit og 64- bit. Så på et system så kan du få overflow, men på et annet får du det ikke. Standardbiblioteket er tett designet etter C sitt. Du har en strstr funksjon som leter etter en string i en annen. Dersom den ikke finner den, så returnerer den false. 0 er en gyldig indeks, og bool kan implisitt konverteres til bool. Derfor må man sjekke dette med === operatøren. null = 0 = "0", men null != "0". Hvordan en value-type kan være null aner jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Hvis du leter, så er det mange ting å ergre seg, eller undre seg, over i PHP. Det er som det er fordi det har hentet ting fra mange språk. Bl.a. perl. Hvis du får angst av slik, så er det bare å la være å bruke det. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Hvis du leter, så er det mange ting å ergre seg, eller undre seg, over i PHP. Det er som det er fordi det har hentet ting fra mange språk. Bl.a. perl. Hvis du får angst av slik, så er det bare å la være å bruke det. Poenget er at dersom noen har brukt noe til å lage et bra produkt, så betyr ikke det at de underliggende verktøyene er bra av den grunn. Det er en slags Appeal to Authority for programmeringsspråk. Endret 13. desember 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Det er tre mysql_escape string funksjoner, fordi de prøvde å lage det to ganger, og feilet. I praksis bruker man bare den nyeste / PDO, så det er lite relevant. Objektorienteringen er attpåklatt, og er helt merkelig i forhold til i andre språk. Punktum er concatenation, så de har bestemt seg for å bruke -> som er pointer indirection i C og C++. Har du prøvd nyere PHP versjoner, altså 5.4, eller prater du om PHP4 OOP? For 4ern var helt på trynet. 5ern og nyere oppfører seg som de fleste språk. Mindre hårete enn Python sin, vil jeg si. Hvilket symbol som brukes er lite relevant, selv om det til tider er irriterende å taste. Standardbiblioteket er tett designet etter C sitt. Du har en strstr funksjon som leter etter en string i en annen. Dersom den ikke finner den, så returnerer den false. 0 er en gyldig indeks, og bool kan implisitt konverteres til bool. Derfor må man sjekke dette med === operatøren. Slike ting er irriterende til tider, men jobber som regel med et bibliotek oppå som fjerner slike "quirks". Jeg forsvarer ikke ===, men den finnes f. eks. også i JS. Kan nevne andre sære ting: Exceptions. Det meste av standardbiblioteket kaster ikke exceptions, men genererer heller "warnings" eller "errors". Så en catch vil ikke alltid fange alt. Det unngår man ved å bruke en wrapper over gamle funksjoner som oppfører seg slik, eller bruke et skikkelig rammeverk. Man kan ikke hente ut noe fra et array ved funksjonskall. F. eks. $this->getSomeArray()[9] er ikke lovlig i eldre versjoner, må midlertidig lagre det i en variabel og så hente ut indexen. Går fint i nyeste PHP, men kan enda ikke brukes over alt. Lambda er på trynet ("create_function"). Men ingen big deal. Rare navn på funksjoner i standardbibliotet gjør det tungvindt å finne frem. Også ingen fast rekkefølge på argumenter, de følger som regel C syntaks der de finnes tilsvarende, men plutselig ikke. Løses ved bibliotek som grupperer funksjoner i klasser som man kan kalle statisk med logiske navn. Register_globals. Deaktivert som standard i alle php-versjoner i snart 10 år, men koden jeg oppgraderte i sommer brukte det. For de som ikke vet, er register_globals en setting som gjør at når du bruker en variabel, og den ikke er deklarert, leter den i POST/GET/REQUEST/OSV. data etter noe med tilsvarende navn. Siden man ofte unngår å deklarere ting i PHP, er det et gigantisk sikkerhetshull. Og veldig irriterende å vedlikeholde når en ikke aner hvor variabler dukker opp i fra. Eks. på sikkerhetshull: if ($authController->getUserLevel() == AuthController::Admin) { $accessToSecretStuff = true; } ... if ($accessToSecretStuff) { Her blir aldri $accessToSecretStuff satt til false om den ikke trengs, så jeg kunne ha blitt admin ved å gå til side.php?accessToSecretStuff=true. Dette er nå avskrudd, og burde aldri eksistert. Det har mange rare småting, men ærlig talt lite som spiller særlig rolle om en vet om det og bare gidder å *ikke* bry seg. Biblioteker tar bort mye av det dumme. Også blitt forbedret betraktelig de siste årene, og jeg tror de som har lagt PHP for hat ikke er oppdatert på dagens status. Det største ankerpunktet mitt når det kommer til store prosjekter er egentlig at det er dynamisk typet. Får så lite hjelp fra IDE. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Poenget er at dersom noen har brukt noe til å lage et bra produkt, så betyr ikke det at de underliggende verktøyene er bra av den grunn. Ett av dine eksempler er vel Skype, kjøpt av Microsoft og utviklet i Delphi. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Ett av dine eksempler er vel Skype, kjøpt av Microsoft og utviklet i Delphi. Nå har ikke jeg spesielt mye imot Delphi, bortsett fra at jeg hater Pascal, men samme regla gjelder for alt. At noen har laget noe med et verktøy er ikke et argument for at du skal velge det samme verktøyet. Dette er rett og slett en logisk fallgruve. Appeal to popularity Appeal to authority Endret 13. desember 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Nei, det er jeg enig i, PHP fungerer helt greit for min del, men inntrykket mitt er hvertfall at det er mange hobbyutviklere i PHP. Bruker dere php cURL? God bok som bruker det biblioteket: http://www.schrenk.com/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) I praksis bruker man bare den nyeste / PDO, så det er lite relevant. Pluss http://php.net/manua...-statements.php Se også: http://php.net/manual/en/pdo.prepared-statements.php Endret 13. desember 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Det har mange rare småting, men ærlig talt lite som spiller særlig rolle om en vet om det og bare gidder å *ikke* bry seg. Biblioteker tar bort mye av det dumme. Også blitt forbedret betraktelig de siste årene, og jeg tror de som har lagt PHP for hat ikke er oppdatert på dagens status. Det største ankerpunktet mitt når det kommer til store prosjekter er egentlig at det er dynamisk typet. Får så lite hjelp fra IDE. Du har jo andre ting også, som at PHP parseren støtter ikke Unicode! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Nå har ikke jeg spesielt mye imot Delphi, bortsett fra at jeg hater Pascal, men samme regla gjelder for alt. At noen har laget noe med et verktøy er ikke et argument for at du skal velge det samme verktøyet. Dette er rett og slett en logisk fallgruve. Appeal to popularity Appeal to authority Men husk at om den eneste redskapen du har er en hammer begynner fort alt å ligne en spiker Du har jo andre ting også, som at PHP parseren støtter ikke Unicode! Det er derfor php 6.0 lar vente på seg. Forresten er Embarcadero omsider ferdig med 64 bits versjon av C++Builder. I det dette skrives er dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1477726 mitt favoritt verktøy. Endret 13. desember 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2012 Jeg synes du er noe nazi i holdningen mot PHP, GeirGrusom. Og en holdning som er lite kompatibel med den virkelige verdenen. Det er mange hobbyister som leier billige webhotell, og der er PHP + MySQL stort sett de valgene de har. Jeg har mer tro på å komme med anbefalinger rundt gode PHP rammeverk og gode PHP programmeringsbøker (de finnes). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå