Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig grunnen til at det er vanlig å bruke mellomrom istedet for tab for indentering?

Argumentet er at det vil bli seende likt ut over alt, mens tab kan ende opp med å bli litt rart hos folk med forskjellige innstillinger. Jeg er ikke helt solgt, men innnimellom er det greit.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at det er vanlig å bruke mellomrom istedet for tab for indentering?

Argumentet er at det vil bli seende likt ut over alt, mens tab kan ende opp med å bli litt rart hos folk med forskjellige innstillinger. Jeg er ikke helt solgt, men innnimellom er det greit.

Ville trodd det var et argument for tab, og ikke imot.

Lenke til kommentar

Fordelen med å bruke konsekvent tab for indentering, gjør at KnotteKåre kan ha satt tabstop = 4 og TasteTom ha tabstopp = 3 og begge vil se koden slik de selv vil ha den. Noen liker en indentering med 2 tegn andre 5. Bruker man tab (og et intelligent editor), så kan alle smaker dekkes.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fordelen med å bruke konsekvent tab for indentering, gjør at KnotteKåre kan ha satt tabstop = 4 og TasteTom ha tabstopp = 3 og begge vil se koden slik de selv vil ha den. Noen liker en indentering med 2 tegn andre 5. Bruker man tab (og et intelligent editor), så kan alle smaker dekkes.

Jeg har hatt litt problemer med at forskjellige editorer ikke alltid helt klarer å forstå indentering, spesielt når man sletter linjeskift etc.

Også når man endrer på annen sin kode, så ser det greit ut, men når man indenterer så plutselig så ser man at man selv enten har mer eller mindre indentering enn de som skrev dokumentet før deg, og da må man kjøre en reformatering av hele dokumentet som herjer med diff-en ved commit.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt problemer med at forskjellige editorer ikke alltid helt klarer å forstå indentering, spesielt når man sletter linjeskift etc.

Også når man endrer på annen sin kode, så ser det greit ut, men når man indenterer så plutselig så ser man at man selv enten har mer eller mindre indentering enn de som skrev dokumentet før deg, og da må man kjøre en reformatering av hele dokumentet som herjer med diff-en ved commit.

Det skjer som oftest med blandingskode. Noe tab og noe mellomrom ...

Lenke til kommentar

Ville trodd det var et argument for tab, og ikke imot.

Joda, jeg er personlig helt enig, og bruker tab når jeg kan. Space-fanatikerne klarer alltid å dra opp eksempler på formatering som blir rotete om man bytter tab-bredde, men de aller fleste av dem unngås om man bare bruker tab foran kodelinjer (og så heller space inne i linjene).

Lenke til kommentar

All indentering bør utførast med spaces. Argumentet mot tabbing er at ikkje alle teksteditorerer behandler tabbing likt.

Eg bruker sjølv sikkert 5+ forskjellige teksteditorer. Vim, Eclipse, Gedit, Kate, Komodo, Visual Studio osv....

Det er forsåvidt også et motargument: En del editorer håndterer innrykk med mellomrom ganske dårlig. Hvis jeg kan trykke en knapp for å sette inn ett innrykk, vil jeg ikke trykke backspace fire ganger for å fjerne det igjen. Hvis jeg skriver python, vil jeg ha det synlig om det er ett innrykk for mye i en linje - og ikke alle editorer gjør det like lett å se om f.eks. et if/else-par har samme innrykk. Tab fungerer vanligvis litt mer forutsigbart på slike ting.

edit: Men ja, som Matsemann sier. Det er egentlig ikke så utrolig viktig så lenge man er konsekvent (og følger eventuelle standarder, hvis man skriver som en del av noe).

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Det er vel fordi

• forskjellige editorer og andre verktøy (less/more/cat osv.) viser tab forskjellig
  • enkelte liker ikke å blande tab og mellomrom (tab til indendering og mellomrom til kode alignment) og bruker heller konsekvent mellomrom

Lenke til kommentar

Det er en av de gamle religiøse krigene, så det er ikke spesielt overraskende at det blomstrer opp nå og da.

Vi får vel ta en java/C++/C# , linux/windows, netbeans/eclipse, vi/emacs, black-on-white/white-on-black (i terminaler), gnome/kde/unity - diskusjon etterpå sånn for å dekke de viktigste andre. :D

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette burde være av interesse for noen applikasjons / web utviklere.

RAD Studio XE3 in Action LIVE!

A full day of going deep with development tools!

Alfasoft har gleden av å by på et unikt seminar, som vil ta en dypdykk i utvalgte verktøy som inngår i RAD Studio XE3. Seminaret vil deles opp i 2 økter, der du som deltaker kan velge å være med hele dagen, eller velge en av øktene.

FireMonkey in Action LIVE(formiddag)

Formiddagsøkten omhandler FireMonkey, en utviklingsplattform som inngår i Delphi og C++Builder. Underveis i økten kommer du til å lære deg hvordan du kan:

Skape native- applikasjoner med støtte for flere plattformer (som Windows 8 UI Style, OS X Mountain Lion og iOS) fra en og samme kodebase.

Med ett klikk konvertere eksisterende VCL og FireMonkey program til Windows 8 utseende og atferd.

Skape kraftige HD og 3D applikasjoner med støtte for høyoppløselige skjermer, slik som Mac Retina.

Koble visuelle elementer raskt og enkelt med Visual LiveBindings.

Lage både 32- og 64-bit Delphi applikasjoner.

Les mer om FireMonkey2 her.

HTML5 Builder in Action LIVE! (ettermiddag)

Ettermiddagen omhandler HTML5 Builder, som er et visuelt utviklingsverktøy til å bygge web- og mobil app’er. I løpet av økten kommer du til å lære deg hvordan du kan:

Bygge touch-optimerte mobile webapplikasjoner for telefoner og nettbrett.

Distribuere frittstående mobilapp'er til iOS, Android, Blackberry, Windows OS og flere.

Skrive CSS3 og JavaScript animeringer og effekter uten koding.

Raskt og enkelt skape webapplikasjoner.

Innlemme funksjonalitet i eksisterende mobile applikasjoner.

Utvide Zend Framework komponentsettet med epost, barcode, Google, RSS og mer.

Les mer om HTML5 Builder her.

Målgruppe

Seminaret retter seg mot alle som utvikler og som er intressert i å finne nye måter å utvikle på.

Forkunnskaper

Seminaret retter seg mot alle typer utviklere uansett erfaring.

Seminarholder

Seminaret vil holdes av Stephen Ball, som jobbar i Embarcadero.

Pris

Seminaret er kostnadsfritt.

Lenke til kommentar

Det er en av de gamle religiøse krigene, så det er ikke spesielt overraskende at det blomstrer opp nå og da.

Det som var morsomt var at det var de samme brukerene som deltok i den samme diskusjonen med de samme argumentene :)

De som forteller de samme vitsene om igjen og om igjen har ofte utarbeidet et nummersystem hvor de sier «nummer fire» så husker alle hvilken vits det er og ler.

Vi kunne lage et lignende system, men i stedet for bare enkle siffer kunne vi bruke 160-bit SHA1. Så f.eks. så kan tab/space diskusjonen ha verdien: 2469299b805beea1e0ff16cf15994816a9c22667, så når en av oss sier 2469299b805beea1e0ff16cf15994816a9c22667 i en melding så sier alle seg enig og humrer litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...