Magnus Holm Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Wow: No Ifs, Ands, or Buts : Control flow in the Subtext language (screencast). Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Veldig bra film, jeg skal se hele i alle fall. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Filmen sitter fokus på det som ofte er betraktet som veldig abstrakt og vanskelig for nybegynnere innen programmering, så den er absolutt verdt å få med seg hvis man er en nykommer på området. Endret 12. november 2007 av data_jepp Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Jeg bare har tenkt litt på åpne lisenser i det siste. For meg virker det som det kun er to store alternativer her: Den veldig åpne BSD og mer restrektive GPL(som ironisk nok er restrektiv for å hindre at den blir lukket.) Selv holder jeg på med er program og kunne tenkt med på slippe den under BSD(med kildekoden). Jeg synes folk skal få gjøre nesten hva som helst med koden min, inkl. lage lukket-kildekode program hvis de har lyst til det. Det jeg derimot vil mislike er hvis min kode på noen som helst måte ble brukt i sammenheng med et prosjekt som bruker lukkede patenter ol. (Mulig jeg kommer på andre ting.) DRM vil jeg heller ikke at koden min skal ha noe som helst med å gjøre. Hvis jeg ikke tar feil så har jo GPL v3 ting som beskytter mot dette, men igjen så synes jeg GPL er for aggressiv. Finnes det et alternativ her? Og en annen ting, dette er kanskje feil sted å spørre men vet dere om gratis ikoner(for toolbar og lignende) i WinXP-stil? Bruker for øyeblikket ikoner fra GlyFX, men lisensen for dem gjør at jeg kun kan ha ikonene i kompilert form, ikke som en del av kildekoden til et prog. (Er mulig jeg bare finner på å lage alle ikonene selv, men greit hvis det allerede finnes noen jeg kan bruke.) Endret 12. november 2007 av TLZ Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 For meg spørs det hva slags program jeg lager. Dersom jeg lager verktøy, så vil jeg som regel gi ut kildekoden gratis, men er det et kommersielt program, er jeg egentlig ikke interessert i å gi ut noe som helst av kildekoden. Når det kommer til patenter, er jeg fullstendig imot software patenter. Greit å ville beskytte kildekoden sin, det er dette © er til, og det burde holde. Patenter blir bare teit "Jeg har tatt patent på dette, INGEN ANDRE KAN GJØRE DET SAMME UTEN Å BETALE MEG!" og poenget blir å gjøre patentene generelle for å tjene så mye penger på dem som mulig. Når det gjelder ikoner, så bruker forumet her Tango, de er gratis så lenge programmet de blir brukt i er gratis, og de ser fine ut. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 > Finnes det et alternativ her? Ta BSD-lisensen og putt inn en setning om hva du ikke vil skal være lov. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Hva med LGPL? Ellers så har wikipedia en rimelig bra liste og der burde det gå ann å finne en som passer Endret 15. november 2007 av Giddion Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Når det kommer til mobiltelefoner, og OS. Jeg tenker da på smartphones om du vil, er dette en åpen arkitektur som benyttes? Eller er det slik at hele symbian er lages med versjoner som har driverne for (wifi, gsm, bluetooth) integrert direkte i kjernen uten et modulsystem? (linux) Hvordan er det egentlig med drivere for devices, hvis det er et begrep jeg kan bruke. Sånn som på x86, alle telefonene til Nokia som kjører Symbian må nå ha et felles API/specs som gir utviklerne mulighet til å skrive programmer fra scratch av? Jeg søkt uten å finne noe særlig, det er mulig jeg bruker gale søke ord. Ta symbian: Multithreaded microkernel with hard real- time capabilities• Supports latest CPU architectures, including support for single-chip hardware platforms • Extensive support for peripherals and internal/external memory types • High-performance file system supporting latest NOR, NAND, SD and MMC memory • Provides the basis for robust, power- efficient and responsive phones Er dette litt av problemet med smartelefoner? At det blir som å skrive et OS fra scratch av i dag til x86? Det må da kunne trekkes paralleller mellom platformene. Så til poenget: Kan jeg kjøpe en kraftig smartphone og skrive et OS fra scratch? Er dokumentasjonen tilgjengelig. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Når det gjelder ikoner, så bruker forumet her Tango, de er gratis så lenge programmet de blir brukt i er gratis, og de ser fine ut. Jeg lager et Windows-program og Tango-prosjektet er liksom Linux ikoner. Hvis jeg lager en GTK#/Mono-variant av programmet så kommer jeg sikkert til å bruke dem. Uansett, fant et ikonsett som jeg likte. FamFamFam Silk. Hva med LGPL? Er jo ikke et klassebibliotek jeg skriver, så om jeg bruker LGPL eller GPL ville ikke gjort mye forskjell. > Finnes det et alternativ her?Ta BSD-lisensen og putt inn en setning om hva du ikke vil skal være lov. Kanskje det.... men tror jeg nok ender på å bare bruker BSD(evt. ISC)-lisensen slik som den er. Kan ikke skjønne at noen kommer til å ha lyst til å bruke den amatørmessige koden min uansett. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Når det gjelder ikoner, så bruker forumet her Tango, de er gratis så lenge programmet de blir brukt i er gratis, og de ser fine ut. Jeg lager et Windows-program og Tango-prosjektet er liksom Linux ikoner.FamFamFam Silk. Det er bare ikoner Selv bruker jeg vanligvis de som følger med Visual Studio. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 noen som har tips til hvordan man ikke går lei av selvutvikling i programmering? jeg kan noe c++(lagde små 3d-spill og slikt, skrev ALT av kode selv, importerte ikke fra 3dstudio), men gidder ikke sette meg ned å lære mer om det, selv om jeg egentlig elsker å programmere og scripting. driver en del scripting på jobb, og synes det er morro. men orker ikke sitte hjemme og kode for meg selv forslag til hvordan jeg kan få tilbake gløden jeg hadde for programmering tidligere? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Du kan jo prøve et språk som ikke er fullt så slitsomt å utvikle i som C++ da... Selv synes jeg grafikkprogrammering er veldig gøy, spesielt det å lage grafikkmotor (eller API, som glorg er) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 forslag til hvordan jeg kan få tilbake gløden jeg hadde for programmering tidligere?Lag grafikk-stuff i C++.Kos deg med forskjellige fancy algoritmer i Python/C++/whatever. Lag hva som helst i Brainfuck. Lag et multiplayerspill, da blir det morsommere og morsommere å teste det med kamerater etter hvert som det går fremover. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Det er bare ikoner Selv bruker jeg vanligvis de som følger med Visual Studio. Ikoner, og GUI generelt er viktig! (Og de som følger med i Visual Studio har vel ikke så veldig åpen lisens?) Mulig det er fordi jeg er mer "designer at heart" enn programmør at jeg synes det er så viktig. Synes det er dritirreterende med programmer som ikke bruker native widgets/controls på programmer og har ikoner eller andre ting som kræsjer (stilmessig) med alt annet. Først jeg gjorde når jeg fikk Opera på Ubuntu'n var å laste ned et matchende skin. Du kan jo prøve et språk som ikke er fullt så slitsomt å utvikle i som C++ da...Selv synes jeg grafikkprogrammering er veldig gøy, spesielt det å lage grafikkmotor (eller API, som glorg er) Jeg har fundert på om jeg skal prøve meg litt på GFX-programering, hvor ferdig er Glorg? Og hvor enkelt er det å bruke? Jeg foretrekker nemmlig OpenGL langt på vei foran DirectX. Og siden det er OpenGL kan vi noen gang oppleve å se Glorg på Mono/Linux? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Du kan jo prøve et språk som ikke er fullt så slitsomt å utvikle i som C++ da...Selv synes jeg grafikkprogrammering er veldig gøy, spesielt det å lage grafikkmotor (eller API, som glorg er) forslag til språk da? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg har veldig sansen for Ruby Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Ikke hør på herr Holm. Han er Rails fan så det holder. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Nei. Jeg er Ruby-fan Selv har jeg mer sansen for Camping (eller mitt hjemmelagde Glamping) når det gjelder web-rammeverk Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg ser litt på webprogrammering, og har lyst til å lage et program som kan laste opp bilder på facebook. Ikke at det er så relevant, det handler vel mer om å få litt programmeringspraksis. Hehe. Jeg leser Beej`s nettverkguide, og er godt på vei. Det skal skrives i C++, under linux. Jeg vil skrive alt, ikke noen webcontrols. Er det noen som har noen gode sider om hvordan man skriver kode for å "submit forms" heter det vel? Hva sendes til serveren? Altså først sender jeg en request og får index.html tilbake, hva trekker jeg ut i fra den og sender tilbake for å kunne logge inn på facebook? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du kan jo prøve et språk som ikke er fullt så slitsomt å utvikle i som C++ da...Selv synes jeg grafikkprogrammering er veldig gøy, spesielt det å lage grafikkmotor (eller API, som glorg er) forslag til språk da? Hehe C#? <3 Glorg har jeg skrevet 100% i C# dessverre har jeg ikke sett på mulighetene for å bruke glorg i Mono, mye fordi jeg ikke har linux eller mono inne for tiden, men det hadde vært veldig tøft om det fungerte der Fordelene med å bruke C# fremfor C++ er flere, men hovedgrunnen er at det tar mye kortere tid å få frem et bra resultat, med liten tradeoff. C# har pekere, noe som er veldig greit i grafikkbehandling på pixelnivå. screenshot fra et spill jeg har laget med Glorg Men utenom C# kan jeg egentlig ikke anbefale noe, for da har jeg bare mest erfaring med C++, Visual Basic og Assembly, og Visual Basic anbefaler jeg absolutt ikke, det er et kronglete og idiotisk språk. I C++ er ulempen at det tar lang tid å utvikle, og man kan bruke mye tid på å kjempe med minnelekasjer, uten at man får SÅ mye igjen for det. Det er min mening da, men det er sikkert mange andre her som har positiv erfaring med andre språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå